Constateert men ergens een niet gecontroleerde berm- of dijkbrand
(geen "stoker" aanwezig): WAARSCHUW DE BRANDWEER. Ook vanuit het
oogpunt van verkeersveiligheid.
Gevraagd werd nf de afspraken die met RWS en vissers en spitters
gemaakt zijn over aanwijzing en afbakening van de zones waar ge
spit mag worden al definitief zijn.
Het antwoord moest ontkennend zijn, althans wij vernamen van RWS
niets. O.i. studeert men nog op de afspraken. Voor bijzonderheden
zie Steltkluut-februari 1982: 11-13.
Als er nieuws is laten we het U weten.
C.v.d.Hooft vroeg waarom De Steltkluut zich tegen de aanleg van
de VOW gekeerd heeft.
Het Z .CoördOrgaanwaarbij ook De Steltkluut is aangesloten heeft
destijds ALLE pro's en contra's van de VOW afgewogen en kwam tot
een negatief advies. Als aangesloten organisatie konden we ons
met dat advies verenigen.
Op planologische gronden maakten we bezwaar tegen de aanleg omdat
platen in de Westerschelde worden verontrust en aangetast, omdat
er nieuwe wegen komen met nieuwe doorsnijdingen - beter afsnijdin
gen - o.a. van de Vogel bij Kuitaart. Mogelijk toenemende verkeers-
en industriële activiteiten - thans een nog nauwelijks bestaand
gevaar overigens - hebben naar onze mening een negatieve invloed
op landschap en milieu (leefomgeving, natuurwetenschappelijke
waarden). Tenslotte vonden we toepassing van art. 19 voor een
zo ingrijpende verandering van het bestemmingsplan een oneigenlijk
gebruik
Discussie over het al of niet op korte termijn realiseren van de
tunnel bij Kallo was er w4lmaar het antwoord bleef uiteraard uit.
Gesuggereerd werd het de gemeente Antwerpen te vragen. Hetgeen
inmiddels is gebeurd.
Het antwoord is nog niet ontvangen.
C.v.d.Hooft stelde dat er op veel plaatsen lege en halfvolle be
strijdingsmiddelenverpakkingen te vinden zijn. Hij schreef deze
nonchalance toe aan loonbedrijven en landbouwend. Hij vreest deze
onzorgvuldigheid zeer, zowel uit oogpunt van het milieu als ook
vanuit direct gevaar voor mens en huisdier. Gevraagd werd er
wat aan te doen. Wat? Wijzen op gevaaraspect? Meenemen en zelf
afvoeren? Gevaarlijk voor jezelf. Politie waarschuwen?
Het merendeel der aanwezigen wilde de bewering dat er inderdaad
veel te vinden is niet onderschrijven: men was zelfs een tegen
gestelde mening toegedaan. De heer R.Martinet deed de goede sug
gestie eens wat berm- en dijktrajecten af te lopen en zelf eens
te inventariseren. Het bestuur onderschrijft natuurlijk deze zorg,
ziet echter de toestand als niet alarmerend en besluit dan ook
verder geen stappen te ondernemen, tenminste -geen algemene.
Met belangstelling worden de inventarisaties afgewacht.
Wellicht kunnen ook anderen dergelijke onderzoekjes uitvoeren.
We houden ons voor de resultaten aanbevolen: ook als deze geen
vondsten opleveren.
125