De ontsluiting langs de weg en het spoor is echter
veel minder ver gevorderd. Door de Intercommunale Vereniging van het
L;>nd van i\.i;.s, samen met heel wat andere instanties op de Linker- en
Rechteroever, wordt steeds opnieuw gewezen op de onmisbare schakel
d:e d L i ef kenshoekt wnnel voor de verdere ontwikkeling van het hele
gebied is. De verbinding die hierdoor met tie Antwerpse Rechteroever
ontstaat en dc onmiddellijke aansluiting van het gebied met het noord-
westeuropesc wegen- cn spoorwegnet zijn immmers onontbeerlijk in het
hele ontwikkelingsproces. Bij vrijwel elke interesse die blijkt voor
een vestiging op de Linkeroever staat deze verbinding prioritair.
De Intercommunale Vereniging var. het Land van Waas dringt dan ook
met klem aai- op de snelle aanleg ervan.
De benarde situatie van dc overheidsfinancies is
echter van die aard dat onmogelijk tegelijkertijd meerdere grote
infrastruktuurwerken kunnen worden angevat. Wat de uitbouw van de
Belgische havcninfrastruktuur betreft worden voor het ogenblik veel
financiële middelen opgeslorpt door de uitbouw van de haven van _-ee-
brugce terwijl in dc \ntwerpse haven dc bouw van dc grote Berenörecht-
- i i. is onoen teel alle aandacht krijgtnaast de uitbouw van het vierde
havcnuok op de 1. inker-Scheldeoever
Vanuit de ontwikkeling van de L.S.-oever moot dan
ook - hoe spijtig, ook - worden vastgesteld dat de bouw van de Lief-
kenshoektunneï in de tijd wordt verschoven. Vermits momenteel nog
geen datum is vastgesteld waarop de voorbereidende werkzaamheden voor
de aanleg kunnen starten en bovendien voor de bouw van de tunnel zelf
op een termijn tan miniman' 5 a jaar moet worden gerekend, kan geen
enkele prognose worden gemaakt, over het tijdstip waarop deze Liefkens-
hock tunn-'een realiteit za i zijn meer nog, zolang geen vooruitzicht
op ftnanoieringsmogelijkheden bestpat, blijft de aanleg zelf van deze
tunnel onzeker.
Wij wensen uiteraard geen discussie aan te gaan
over Uw standpunt omtrent de VOW maar zijn toch van oordeel dat deze,
los van de mogelijkheid van de Liefkenshoektunneleen heel afzonder-
liike funktie heeft in de verkeersafwikkeling tussen Noord-België
en het Westen en Nederland, de Randstad in het bijzonder.
met de meeste Hoogachting,
G.Deckers
Gedelegeerd Beheerder
Een ander onderwerp dat in de loop van het jaar onze aan
dacht trok, was de mogelijke verschijning in het luchtruim
van lichtgewichtvliegtuigjes.
Waarom we bevreesd waren voor ongecontroleerde ontwikkelin
gen op dat gebied moge blijken uit onze brief die we lieten
uitgaan naar de Oostzeeuwsvlaamse gemeenten. De antwoorden
of een samenvatting ervan nemen we hierna op zodat U er ken
nis van kunt nemen. Opvallend was dat VIJF dagen na ons
schrijven de Hoofdinspecteur van de Volksgezondheid belast
met het toezicht op de hygiëne van het milieu een nagenoeg
gelijkluidende brief liet uitgaan. Het deed ons goed te ho
ren dat er ook nog anderen, en nog wel op hoog niveau, be
zorgd zijn.
8