De ontsluiting langs de weg en het spoor is echter veel minder ver gevorderd. Door de Intercommunale Vereniging van het L;>nd van i\.i;.s, samen met heel wat andere instanties op de Linker- en Rechteroever, wordt steeds opnieuw gewezen op de onmisbare schakel d:e d L i ef kenshoekt wnnel voor de verdere ontwikkeling van het hele gebied is. De verbinding die hierdoor met tie Antwerpse Rechteroever ontstaat en dc onmiddellijke aansluiting van het gebied met het noord- westeuropesc wegen- cn spoorwegnet zijn immmers onontbeerlijk in het hele ontwikkelingsproces. Bij vrijwel elke interesse die blijkt voor een vestiging op de Linkeroever staat deze verbinding prioritair. De Intercommunale Vereniging var. het Land van Waas dringt dan ook met klem aai- op de snelle aanleg ervan. De benarde situatie van dc overheidsfinancies is echter van die aard dat onmogelijk tegelijkertijd meerdere grote infrastruktuurwerken kunnen worden angevat. Wat de uitbouw van de Belgische havcninfrastruktuur betreft worden voor het ogenblik veel financiële middelen opgeslorpt door de uitbouw van de haven van _-ee- brugce terwijl in dc \ntwerpse haven dc bouw van dc grote Berenörecht- - i i. is onoen teel alle aandacht krijgtnaast de uitbouw van het vierde havcnuok op de 1. inker-Scheldeoever Vanuit de ontwikkeling van de L.S.-oever moot dan ook - hoe spijtig, ook - worden vastgesteld dat de bouw van de Lief- kenshoektunneï in de tijd wordt verschoven. Vermits momenteel nog geen datum is vastgesteld waarop de voorbereidende werkzaamheden voor de aanleg kunnen starten en bovendien voor de bouw van de tunnel zelf op een termijn tan miniman' 5 a jaar moet worden gerekend, kan geen enkele prognose worden gemaakt, over het tijdstip waarop deze Liefkens- hock tunn-'een realiteit za i zijn meer nog, zolang geen vooruitzicht op ftnanoieringsmogelijkheden bestpat, blijft de aanleg zelf van deze tunnel onzeker. Wij wensen uiteraard geen discussie aan te gaan over Uw standpunt omtrent de VOW maar zijn toch van oordeel dat deze, los van de mogelijkheid van de Liefkenshoektunneleen heel afzonder- liike funktie heeft in de verkeersafwikkeling tussen Noord-België en het Westen en Nederland, de Randstad in het bijzonder. met de meeste Hoogachting, G.Deckers Gedelegeerd Beheerder Een ander onderwerp dat in de loop van het jaar onze aan dacht trok, was de mogelijke verschijning in het luchtruim van lichtgewichtvliegtuigjes. Waarom we bevreesd waren voor ongecontroleerde ontwikkelin gen op dat gebied moge blijken uit onze brief die we lieten uitgaan naar de Oostzeeuwsvlaamse gemeenten. De antwoorden of een samenvatting ervan nemen we hierna op zodat U er ken nis van kunt nemen. Opvallend was dat VIJF dagen na ons schrijven de Hoofdinspecteur van de Volksgezondheid belast met het toezicht op de hygiëne van het milieu een nagenoeg gelijkluidende brief liet uitgaan. Het deed ons goed te ho ren dat er ook nog anderen, en nog wel op hoog niveau, be zorgd zijn. 8

Tijdschriftenbank Zeeland

de Steltkluut | 1983 | | pagina 10