INTERCOMMUNALE VERENIGING VAN HET LAND VAN WAAS s.v. Beheerst door de wet van 1 maart 1922 Gesticht bij akte van 26 juni 1968 Kon, Besluit van 20 december 1968 Maatschappelijke zetelArrondlssementscommissariaat, Sint-Niklaas Rekening: nr. 091-0007009-54 lamstraat 119 - 2700 sint-niklaas 1 Ref. HG/EV/1 8 0/8 2 tel. 031/76 65.93 8 65.54 L0 Aan Vogelwacht De Steltkluut Kievitstraat 27 N.-4561 KK HULST Geachte Heer, BetreftAanleg Liefkenshoektunnel In antwoord op Uw schrijven dd. 03.06.1982 betreffen de de aanleg van de Ldefkenshoektunnel trachten wij hierna pen beeld op te hangen van de betekenis van deze tunnel en de rol die hij voor de ontwikkeling van de Linker-Scheldeoever moet vervullen. Ter dokumentatie zenden wij U bovendien afzonderlijk een nummer van ons tijdschrift "Regionaal in Waas Perspektiefdat uitsluitend aan de ontwikkeling van de het Linker-Scheldeoevergebied is gewiid, als mede ons jaarverslag over 1981 toe. De Liefkenshoektunnel maakt deel uit van de infra structurele ontsluiting van het LS0-gebiedDit is een zone voor industrie en havenaktiviteiten van in totaal 6.600 hektaren, bestemd als uitbreiding van de Antwerpse haven- en industriepooi In het nummer van ons tijdschrift "Regionaal in Waas Per spektief" vindt U hierover heel wat informatie. Het volstaat dus hier te ver melden dat dit gebied waar voor het ogenblik reeds 4.545 arbeids plaatsen geschapen zijn op de Schelde zal aangesloten worden door het Baa'lhoekkanaal met bijkomende sluis in het noorden en de sluis van Kallo in (het zuiden van net gebied. In de huidige fase van ontwik keling zal deze laatste sluis evenwel de hoofdontsluiting langs het water vormen. Voor de ontsluiting langs de weg is in het zuiden een verbinding voor zien met de èxpressweg Antwerpen-Zeekustmet mogelijke aansluiting op de E3, terwijl voor het spoor langs het zuiden een aansluiting bestaat op de lijn-59 Antwerpen-GentIn het noorden is de Liefkens hoektunnel gepland. Deze moet, samen met de tunnel, onder de reeds klaarliggende waterinfrastruktuur in Kallo, het hele gebied een dl rekte aansluiting geven met het haven- cn industriegebied op de Rechteroever en het tevens aansluiten op het NW-Europese wegen- en spoorwegennet Door de aan de gang zijnde ekonomische recessie is de ontwikkeling van dit-haven- en industriegebied enigszins afgeremd. Momenteel worden alle inspanningen gekoncentreerd op het afwerken van een eerste faze en op de optimale uitrusting ervan. Voor het ogenblik zijn ongeveer 300 hektaren in dustrie- en haventerreinen beschikbaar voor kandidaat-investeerders samen met 4.600 meter afgewerkte oever, voor het grootste deel in talud aangelegd. Daarnaast wordt druk gewerkt aan de bouw van het vierde havendok. Dit dok zal worden uitgerust met kaaimuren op de volle waterdiepte. Bij de voltooiing van dit dok zal een bijkomende kaaimuur lengte van 4.630 meter, samen met 270 hektaren bijkomende haventerreinen ter beschikking kunnen worden gesteld. Verwacht mag worden dat vanaf 1983 deze terbeschikkingstelling progressief zal kunnen gebeuren. Zoals hoger reeds aangehaald zal deze eerste faze op de Schelde aan gesloten worden door de Kallo-sluis die ook reeds helemaal bedrijfs klaar ligt. 7

Tijdschriftenbank Zeeland

de Steltkluut | 1983 | | pagina 9