INTERCOMMUNALE VERENIGING VAN HET LAND VAN WAAS s.v.
Beheerst door de wet van 1 maart 1922 Gesticht bij akte van 26 juni 1968 Kon, Besluit van 20 december 1968
Maatschappelijke zetelArrondlssementscommissariaat, Sint-Niklaas Rekening: nr. 091-0007009-54
lamstraat 119 - 2700 sint-niklaas 1
Ref. HG/EV/1 8 0/8 2 tel. 031/76 65.93
8 65.54 L0
Aan Vogelwacht De Steltkluut
Kievitstraat 27
N.-4561 KK HULST
Geachte Heer,
BetreftAanleg Liefkenshoektunnel
In antwoord op Uw schrijven dd. 03.06.1982 betreffen
de de aanleg van de Ldefkenshoektunnel trachten wij hierna pen beeld op
te hangen van de betekenis van deze tunnel en de rol die hij voor
de ontwikkeling van de Linker-Scheldeoever moet vervullen.
Ter dokumentatie zenden wij U bovendien afzonderlijk een nummer van
ons tijdschrift "Regionaal in Waas Perspektiefdat uitsluitend aan
de ontwikkeling van de het Linker-Scheldeoevergebied is gewiid, als
mede ons jaarverslag over 1981 toe.
De Liefkenshoektunnel maakt deel uit van de infra
structurele ontsluiting van het LS0-gebiedDit is een zone voor
industrie en havenaktiviteiten van in totaal 6.600 hektaren, bestemd
als uitbreiding van de Antwerpse haven- en industriepooi
In het nummer van ons tijdschrift "Regionaal in Waas Per spektief"
vindt U hierover heel wat informatie. Het volstaat dus hier te ver
melden dat dit gebied waar voor het ogenblik reeds 4.545 arbeids
plaatsen geschapen zijn op de Schelde zal aangesloten worden door het
Baa'lhoekkanaal met bijkomende sluis in het noorden en de sluis van
Kallo in (het zuiden van net gebied. In de huidige fase van ontwik
keling zal deze laatste sluis evenwel de hoofdontsluiting langs het
water vormen.
Voor de ontsluiting langs de weg is in het zuiden een verbinding voor
zien met de èxpressweg Antwerpen-Zeekustmet mogelijke aansluiting
op de E3, terwijl voor het spoor langs het zuiden een aansluiting
bestaat op de lijn-59 Antwerpen-GentIn het noorden is de Liefkens
hoektunnel gepland. Deze moet, samen met de tunnel, onder de reeds
klaarliggende waterinfrastruktuur in Kallo, het hele gebied een
dl rekte aansluiting geven met het haven- cn industriegebied op de
Rechteroever en het tevens aansluiten op het NW-Europese wegen- en
spoorwegennet
Door de aan de gang zijnde ekonomische recessie is
de ontwikkeling van dit-haven- en industriegebied enigszins afgeremd.
Momenteel worden alle inspanningen gekoncentreerd op het afwerken
van een eerste faze en op de optimale uitrusting ervan.
Voor het ogenblik zijn ongeveer 300 hektaren in
dustrie- en haventerreinen beschikbaar voor kandidaat-investeerders
samen met 4.600 meter afgewerkte oever, voor het grootste deel in
talud aangelegd. Daarnaast wordt druk gewerkt aan de bouw van het
vierde havendok. Dit dok zal worden uitgerust met kaaimuren op de
volle waterdiepte. Bij de voltooiing van dit dok zal een bijkomende
kaaimuur lengte van 4.630 meter, samen met 270 hektaren bijkomende
haventerreinen ter beschikking kunnen worden gesteld. Verwacht mag
worden dat vanaf 1983 deze terbeschikkingstelling progressief zal
kunnen gebeuren.
Zoals hoger reeds aangehaald zal deze eerste faze op de Schelde aan
gesloten worden door de Kallo-sluis die ook reeds helemaal bedrijfs
klaar ligt.
7