PROBEREN
GEACHTE STELTKLU(U)T(ERS)
We doen aan vogels observeren en beschermen; we zoeken plan
ten en schelpen, kortom, we genieten van de natuur.
Maar alle kennis komt niet aangewaaid en ligt niet voor het
oprapen.
Zou het niet raadzaam zijn - en tegelijkertijd interessant -
om de boeken eens open te slaan en wat meer achtergronden
te leren kennen?
We zouden les kunnen volgen in biologie of scheikunde, ja
zelfs in aardrijkskunde. Wie wist behalve Richard Bleyen-
berg de pleistocene groeve in Nieuw-Namen te liggen?
Als U belangstelling heeft, neem dan contact op met 01150 -
1 78 82 of met ondergetekende 01143 - 367.
G. lViangnus-StaalGraauw.
Bovenstaande brief ontvingen we van mevrouw Mangnus-Staal
met het verzoek die op te nemen in deze aflevering van De
Steltkluut
Wat wordt er beoogd?
Het aantal aanmeldingen voor diverse vakken bij de Avond
scholengemeenschap Z.Vlaanderen loopt zodanig terug, dat ge
vreesd moet worden dat bepaalde vakken niet meer gegeven
kunnen worden of hooguit centraal in Terneuzen en dan meest
al nog overdag. Het dagonderwijs - Moedermavo en -havo -
dreigen te verdwijnen o.a. uit Hulst.
Zijn er evenwel 15 personen voor eenzelfde vak, dan kan ook
buiten Terneuzen-dat vak gegeven worden. Hoe, wat waar kan
dan gepegeld worden (ingaande 15 september). Maar het is wel
noodzakelijk om direct te reageren als U belangstelling zou
hebben.
Opmerking bestuur en redactie: Wij nemen deze brief met ge
noegen en met instemming van de directie van de "Avondhavo"
op. We zouden het jammervinden als deze onderwijsmogelijk-
heid uit Hulst en Oostburg zou verdwijnen.
Anderzijds willen we er op wijzen dat bedoelde cursussen op
leiden voor het Havo-examen. Wie denkt er veel plantjes en
vogeltjes te leren, vergist zich. Het examenprogramma voor
biologie - de rest weten we niet, maar is navenant - is vrij
pittig. Onderwerpen die behandeld worden zijn o.a.: celleer,
osmose/diffusie, voortplanting, erfelijkheidsleer, plant- en
dierfysiologie (het ouderwetse "menskunde"), oecologie eva.
Het is wel een gedegen ondergrond om meer de achtergronden
te kennen van de ons omringende natuur.
102