In verschillende verkeersstudies trouwens wordt de VOV al genoemd als een onmisbaar onderdeel van de futuristische verkeersader Londen-Randstad (natuurlijk in samenhang met de realisering van de Kanaaltunnel)De vertrouwde route Gent-Antwerpen- Breda geldt in de kringen van deze verkeersweten schappers als een omweg. In feite is dit een vrij oprechte gedachte: hoe je het ook wendt of keert, de vaste oeververbinding kun je eigenlijk niet meer alleen in een regionaal per spectief beoordelen wanneer het gaat om verkeersfu- turisme In de verhalen die tot nu toe verschenen zijn over de VOV wordt veelal geringschattend gedaan over de mogelijke schade die de aanlag zal berokkenen "aan het Zeeuws-Vlaamse landschap. De hoef ij zer-vormige structuur in planologische-vei keerstechnische zin (route via België richting Rand stad) brengt met zich mee dat er tot nu toe gesproken kan worden van open ruimtes in het Zeeuwse landschap. Dat zal uiteraard verdwijnen als men in aansluiting op de WOV probeert te komen tot een internationale Delta-route die het gehele midden gebied zal doorsnijden met alle gevolgen van dien. Wegen zullen aangepast moeten worden of er zullen nieuwe verbindingen aangelegd moeten worden. De gevolgen hiervan zullen onder meer zijn een te rigoureuze uitbreiding op het gebied van recrea tie, industrialisatie en urbanisatie in Zeeuws- Vlanderen. De aanslag die in landschappelijk opzicht op Midden Zeeuws-Vlaanderen zal plaatsvinden zal de laatste restanten open ruimte verkavelen tot grote langwer- /pige stroken die de grote wegen flankeren en die wellicht de bestemming krijgen als stukjes groen of kreek/wetland maar dan in vest/broekzakformaat Een gebied dat door de plannen op een zodanige manier wordt verkaveld zal nauwelijks nog het predi kaat 1 ecologisch-landschappe1 ijk waardevol' - en dat is het gebied oostelijk/westelijk van Terneuzen toch - kunnen blijven dragen. Het waardevolle van een gebied wordt in onze regio vaak bepaald door de omvang die het nog inneemt, een ruimte enkel begrensd door een dijk of dijkweg. Oostelijk van Terneuzen ligt nog zo'n gebied. Mocht men dit door kruisen dan is het verlies onherstelbaarDe natuur wordt samengeperst op een te kleine oppervlakte. Ecologie op laboratoriumschaal kun je hier dan gaan bestuderen en wie zit daar nou op te wachten? C.Smet 20

Tijdschriftenbank Zeeland

de Steltkluut | 1988 | | pagina 20