BAALHOEKKAN AAL VEER AKTUEEL? door P. Kaas
In de loop van de jaren zeventig was het Baalhoekkanaal een
onderwerp wat de gemoederen nogal sterk bezig hield. Vanuit de
ndlieubeweging werd er van alles geprobeerd om dit gedrocht te
weren. En waarachtig, dat lukte nog ook (dachten we toen). De
provincie schrapte het Baalhoekkanaal uit het streekplan en ook
de gemeente Hulst wenste dit stuk infrastructuur niet in haar
bestemmingsplan buitengebied op te nemen. En daarmee was dan de
kous af (dachten we...). Het Baalhoekkanaal raakte in de
vergetelheid en berichten vanuit de stad Antwerpen ais zou die
nog steeds de aanleg van het Baalhoekkanaal van essentieel belang
achten voor haar havens, werden met enige hilariteit ontvangen.
In maart van dit jaar echter verscheen er een nota vanuit het
Ministerie van Verkeer en Waterstaat, officieel genaamd: het
Structuurschema Vaarwegen. Vat niemand meer verwachtte gebeurde
toch. Onze 1no-nonsense' minister van Verkeer en Waterstaat,
Mevrouw Smit-Kroes, had zo maar, zonder slag of stoot, het
Baalhoekkanaal opgenomen in het genoemde structuurschema. En dan
blijkt weer hoe allert je moet zijn, want ais dat structuurschema
wordt goedgekeurd, dan ligt plotseling dat 'jaren-zestig-kanaal'
vast op papier, rapier nog wel van de Rijksoverheid. Dat wil dus
zeggen dat ook al wil de provincie Zeeland dit kanaal niet en ook
al wil de gemeente Hulst dit kanaal al helemaal niet, toch zal de
plaatselijke en regionale overheid uiteindelijk moeten buigen
voor de grote baas, de Minister van Verkeer en Waterstaat.
Toegegeven, ook ai staat het Baalhoekkanaal aangegeven in het
structuurschema, dan wil dat nog niet zeggen dat het er ook perse
komt. Maar hst principe is uitgesproken dat de nationale regering
bereid is om medewerking te verlenen en om in ieder geval geen
planologische barrières op te richten. En dat is natuurlijk zeer
gevaarlij k.
ïaar aanleiding van het verschijnen van dit structuurschema
hebben de Zeeuwse Milieufederatie en de stichting Matuur en
Milieu bezwaar aangetekend en de Minister verzocht het plan te
schrappen. Ook de Steltkluut heeft gereageerd in een brief aan de
Minister. Daarin wordt gesteld dat het Baalhoekkanaal een idee is
uit de jaren zestig, toen industrialisatie en uitbreiding
infrastructuur als zaligmakend werden beschouwd en dat termen ais
natuurwaarden en milieubelangen nog nauwlijks gekend waren. De
tijden zijn echter veranderd (dachten we en we weten nu toch
onderhand wel dat natuurwaarden uiterst schaars zijn geworden en
dat een schoon en gezond milieu voorwaarde nummer een is voor een
economisch gezonde maatschappijAanleg van het Baalhoekkanaal
betekend (ongeacht welk trace wordt genomen) het totaal verloren
gaan van de meest oostelijke hoek van Zeeuws-Vlaanderen; dat
grote oppervlakten landbouwgrond verloren gaan; enkele gehuchten
zullen moeten verdwijnen (Paal, Emmadorp, Kruispolderhaven en
Baalhoek) en dat het Verdronken Land van Saeftinge ernstig zal
worden aangetast. U zult begrijpen dat wij dit onaanvaardbaar
achten en we hebben daarom de Minister verzocht om het
Baalhoekkanaal onmiddellijk te schrappen uit 'het Structuurschema
Vaarwegen.
107