BAALHOEKKAN AAL VEER AKTUEEL? door P. Kaas In de loop van de jaren zeventig was het Baalhoekkanaal een onderwerp wat de gemoederen nogal sterk bezig hield. Vanuit de ndlieubeweging werd er van alles geprobeerd om dit gedrocht te weren. En waarachtig, dat lukte nog ook (dachten we toen). De provincie schrapte het Baalhoekkanaal uit het streekplan en ook de gemeente Hulst wenste dit stuk infrastructuur niet in haar bestemmingsplan buitengebied op te nemen. En daarmee was dan de kous af (dachten we...). Het Baalhoekkanaal raakte in de vergetelheid en berichten vanuit de stad Antwerpen ais zou die nog steeds de aanleg van het Baalhoekkanaal van essentieel belang achten voor haar havens, werden met enige hilariteit ontvangen. In maart van dit jaar echter verscheen er een nota vanuit het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, officieel genaamd: het Structuurschema Vaarwegen. Vat niemand meer verwachtte gebeurde toch. Onze 1no-nonsense' minister van Verkeer en Waterstaat, Mevrouw Smit-Kroes, had zo maar, zonder slag of stoot, het Baalhoekkanaal opgenomen in het genoemde structuurschema. En dan blijkt weer hoe allert je moet zijn, want ais dat structuurschema wordt goedgekeurd, dan ligt plotseling dat 'jaren-zestig-kanaal' vast op papier, rapier nog wel van de Rijksoverheid. Dat wil dus zeggen dat ook al wil de provincie Zeeland dit kanaal niet en ook al wil de gemeente Hulst dit kanaal al helemaal niet, toch zal de plaatselijke en regionale overheid uiteindelijk moeten buigen voor de grote baas, de Minister van Verkeer en Waterstaat. Toegegeven, ook ai staat het Baalhoekkanaal aangegeven in het structuurschema, dan wil dat nog niet zeggen dat het er ook perse komt. Maar hst principe is uitgesproken dat de nationale regering bereid is om medewerking te verlenen en om in ieder geval geen planologische barrières op te richten. En dat is natuurlijk zeer gevaarlij k. ïaar aanleiding van het verschijnen van dit structuurschema hebben de Zeeuwse Milieufederatie en de stichting Matuur en Milieu bezwaar aangetekend en de Minister verzocht het plan te schrappen. Ook de Steltkluut heeft gereageerd in een brief aan de Minister. Daarin wordt gesteld dat het Baalhoekkanaal een idee is uit de jaren zestig, toen industrialisatie en uitbreiding infrastructuur als zaligmakend werden beschouwd en dat termen ais natuurwaarden en milieubelangen nog nauwlijks gekend waren. De tijden zijn echter veranderd (dachten we en we weten nu toch onderhand wel dat natuurwaarden uiterst schaars zijn geworden en dat een schoon en gezond milieu voorwaarde nummer een is voor een economisch gezonde maatschappijAanleg van het Baalhoekkanaal betekend (ongeacht welk trace wordt genomen) het totaal verloren gaan van de meest oostelijke hoek van Zeeuws-Vlaanderen; dat grote oppervlakten landbouwgrond verloren gaan; enkele gehuchten zullen moeten verdwijnen (Paal, Emmadorp, Kruispolderhaven en Baalhoek) en dat het Verdronken Land van Saeftinge ernstig zal worden aangetast. U zult begrijpen dat wij dit onaanvaardbaar achten en we hebben daarom de Minister verzocht om het Baalhoekkanaal onmiddellijk te schrappen uit 'het Structuurschema Vaarwegen. 107

Tijdschriftenbank Zeeland

de Steltkluut | 1988 | | pagina 11