malen de wens vernomen om een snelle en rechtstreekse verbinding te krijgen met noord-Frankrijk. Dat kan alleen maar dwars door Zeeland met onnoemelijk veel aanpassingen aan de bestaande wegen. Nu zijn we dan zover dat openlijk gesteld wordt dat de V.O.W. een schakel moet worden van een hoogwaardige verbinding dwars door Zeeland.(en neemt u van mij aan: dwars door de zak van Zuid-Beveland, een Grote Landschappelijke Eenheid Kennelijk zijn we dus niet zo 'zuunig' op ons Zeeuwse landje en mag dat allemaal best een cent 'tevee' kosten. Het beleid zoals dat al jaren gevoerd is, wordt hiermee in een klap op z'n kop gezet, namelijk dat grote internationale vervoersstromen niet dóór Zeeland gaan maar er juist omheen geleid worden; de hoefijzerstructuur heet dat. Om nog even op die centen terug te komen. Niet zo heel lang geleden is er een kostenplaatje gemaakt. Aan de ene kant: wat gaat dat allemaal kosten; aan de andere kant: hoe is dat te betalen. We konden ons toen niet aan de indruk onttrekken dat die ene kant (de kosten dus) wat magertjes begroot waren (het zou heus niet de eerste keer zijn dat zo'n groot projekt uiteindelijk veel meer kost dan begroot..), aan de andere kant was men nogal optimistisch over de manier waarop dat allemaal betaald moet gaan worden. Uiteraard ging men uit van een stijging van het vervoersaanbod. En als we al die gebruikers nu eens méér laten betalen dan ze nu voor de boot kwijt zijn en de reductie voor de Zeeuws-Vlamingen 'en passant' ook maar even afschaffen, dan kom je natuurlijk al gauw een heel eind- Dat de Liefkenshoektunnel er aan zat te komen was natuurlijk al lang bekend, maar om nu te zeggen dat daar ook werkelijk rekening mee is gehouden Plotseling komt men nu tot de prognose dat het vervoersaanbod flink zal dalen. Gedeputeerde Dhr. de Vogel meldde dit tijdens de begrotingsdebatten. Maar of daaraan conclusies verbonden moesten worden met betrekking tot de V.O.W. Nee, dat niet, je moet begrijpen dat dat een heel andere zaak is. En dat geloven we dan graag, want als er een ding duidelijk wordt dan is het wel dat naarmate er meer jaren verstrijken, de V.O.W. steeds meer een prestige-projekt wordt. Er wordt net zo lang gezocht naar argumenten voor en geld voor de aanleg zonder ondertussen af te vragen of die brug/tunnel/brug-tunnel er eigenlijk wel moet komen. En zo ja, wat zijn de negatieve gevolgen op bij vóórbeeld natuur en landschap. Wie hoopt op een eerlijke discussie en een rechtmatige vorm van inspraak in de procedures die nog moeten komen heeft het mis. Nu we zo ver gevorderd zijn moet er maar 171

Tijdschriftenbank Zeeland

de Steltkluut | 1988 | | pagina 11