malen de wens vernomen om een snelle en rechtstreekse
verbinding te krijgen met noord-Frankrijk. Dat kan
alleen maar dwars door Zeeland met onnoemelijk veel
aanpassingen aan de bestaande wegen.
Nu zijn we dan zover dat openlijk gesteld wordt dat de
V.O.W. een schakel moet worden van een hoogwaardige
verbinding dwars door Zeeland.(en neemt u van mij aan:
dwars door de zak van Zuid-Beveland, een Grote
Landschappelijke Eenheid Kennelijk zijn we dus niet
zo 'zuunig' op ons Zeeuwse landje en mag dat allemaal
best een cent 'tevee' kosten. Het beleid zoals dat al
jaren gevoerd is, wordt hiermee in een klap op z'n kop
gezet, namelijk dat grote internationale vervoersstromen
niet dóór Zeeland gaan maar er juist omheen geleid
worden; de hoefijzerstructuur heet dat.
Om nog even op die centen terug te komen.
Niet zo heel lang geleden is er een kostenplaatje
gemaakt. Aan de ene kant: wat gaat dat allemaal kosten;
aan de andere kant: hoe is dat te betalen. We konden ons
toen niet aan de indruk onttrekken dat die ene kant (de
kosten dus) wat magertjes begroot waren (het zou heus
niet de eerste keer zijn dat zo'n groot projekt
uiteindelijk veel meer kost dan begroot..), aan de
andere kant was men nogal optimistisch over de manier
waarop dat allemaal betaald moet gaan worden. Uiteraard
ging men uit van een stijging van het vervoersaanbod. En
als we al die gebruikers nu eens méér laten betalen dan
ze nu voor de boot kwijt zijn en de reductie voor de
Zeeuws-Vlamingen 'en passant' ook maar even afschaffen,
dan kom je natuurlijk al gauw een heel eind- Dat de
Liefkenshoektunnel er aan zat te komen was natuurlijk al
lang bekend, maar om nu te zeggen dat daar ook werkelijk
rekening mee is gehouden
Plotseling komt men nu tot de prognose dat het
vervoersaanbod flink zal dalen. Gedeputeerde Dhr. de
Vogel meldde dit tijdens de begrotingsdebatten. Maar of
daaraan conclusies verbonden moesten worden met
betrekking tot de V.O.W. Nee, dat niet, je moet
begrijpen dat dat een heel andere zaak is. En dat
geloven we dan graag, want als er een ding duidelijk
wordt dan is het wel dat naarmate er meer jaren
verstrijken, de V.O.W. steeds meer een prestige-projekt
wordt. Er wordt net zo lang gezocht naar argumenten voor
en geld voor de aanleg zonder ondertussen af te vragen
of die brug/tunnel/brug-tunnel er eigenlijk wel moet
komen. En zo ja, wat zijn de negatieve gevolgen op
bij vóórbeeld natuur en landschap.
Wie hoopt op een eerlijke discussie en een rechtmatige
vorm van inspraak in de procedures die nog moeten komen
heeft het mis. Nu we zo ver gevorderd zijn moet er maar
171