DE AAP, DE MOUW EN DE V.O.W. door P MAAS Zo af en toe lees je in de krant iets wat je hoogst verbaast, waar je nekharen van rechtop gaan staan óf waarvan je denkt: dat kan toch geen waar zijn zeker Dat overkwam mij de afgelopen weken bij het lezen van enkele artikelen die een grote verandering voorspelden voor ons zeeuwse land. Daar was b.v. het verhaal op 29-10-'88. Hierin wordt gesteld dat de Zeelandbrug in het jaar 2000 verbreed moet worden tot een vierbaansweg en moet daardoor dus een volwaardige autosnelweg worden. Daar was ook het artikel op 5-11-'88. In 1992 zal het vervoersaanbod op het veer Kruiningen - Perkpolder met een slordige 30% afnemen. Oorzaak: het openstellen van de Liefkenshoek- tunnel bij Antwerpen én de openstelling van de grenzen in E.G.-verband. Terloops vermeldt men dat dan volstaan kan worden met slechts een dubbeldekker en een enkeldeks-veerboot Om het ridicule van deze berichten in te kunnen zien moeten we een eind terug in de tijd. toen de plannen voor de aanleg van een V.O.W. nog maar pas geboren waren. Het enige argument wat toen gebruikt werd om een dergelijk grootschalig karwij te rechtvaardigen, was dat de Zeeuws-Vlamingen zo ontzettend geïsoleerd zijn en dat een vaste verbinding zo veel goeds kon doen voor die inwoners van het meest zuidelijke stukje Zeeland. Maar ook toen al waren we achterdochtig en konden we een niet met name te noemen substantie ruiken aan de knikker. Want waren het wel de Zeeuws-Vlamingen zelf die om die V.O.W. vroegen Voelden wij ons werkelijk zo geïso leerd En bovendien, hoe kan één vaste centrale verbinding de veronderstelde isolatie opheffen, daar waar nu twee goed functionerende veerverbindingen zijn Toch bleef dit heel lang het enige argument en zelfs werd zeer nadrukkelijk gesteld dat die V.O.W. een uitsluitend regionale verbinding moest worden. Maar gaandeweg gingen puur economische motieven meer de boventoon voeren en werd de V.O.W. belangrijk voor het bedrijfsleven. De kanaalzone moest een rechtstreekse verbinding krijgen met het sloegebied bij Vlissingen. Ondertussen is men tussen Frankrijk en Engeland druk bezig de kanaaltunnel aan te leggen (en wat ze daar in het groot kunnen.en vanuit Rotterdam is al diverse 170

Tijdschriftenbank Zeeland

de Steltkluut | 1988 | | pagina 10