REAKTIE OP DE AAP,DE MOUW EN DE VOW
DOOR P MARINISSEN
Met belangstelling heb ik het artikel van Peter Maas over de VOV
in "De Steltkluut" van december 1988 gelezen. Ook al woon ik niet
meer in Zeeuws-Vlaanderen, al het gebeuren in het Zeeuwse land
blijft mij interesseren, daar ik nog al mijn weekenden in Zeeuws-
Vlaanderen doorbreng. Ik ben blij, dat Peter eens onder woorden
brengt wat mij al lange tijd heeft beziggehouden; de
nutteloosheid van de VOV, Het plan voor zo'n vaste oeverver
binding is volgens mij net zo'n nutteloos plan als de inpoldering
van de Markerwaard. In de Markerwaard onstaat ten koste van een
heleboel natuurschoon een groot extra landbouwgebied waar we ten
tijde van de grote E.G. overschotten nu net geen behoefte aan
hebben. Met de VOW is het ongeveer zo; een heleboel rustiek
Zeeuws landschap zal vernield worden (misschien zelfs wel de
unieke Zak van Zuid-Beveland) en wat levert het op: een
verbinding over/onder de Vesterschelde die we tegen die tijd
allang hebben in de vorm van de Liefkenshoektunnel bij Antwerpen,
In dit epistel wil ik het dan nog niet eens hebben over "wie gaat
dat betalen...". Natuurlijk, een verbinding ter hoogte van
Terneuzen is voor driekwart van de Zeeuws-Vlaamse bevolking en
zelfs voor een deel van België dichterbij dan Antwerpen, maar is
het dat extra beetje moeite om naar Antwerpen te komen (of het
met de boot gaan) niet meer dan waard gekeken naar de
landschappelijke schade en de enorme (verkeers)drukte die een
nieuwe oeververbinding met zich mee zal brengen.
Het argument dat Peter in zijn artikel gebruikt dat we beschikken
over "twee goedfunktionerende veerverbindingen" is misschien wel
waar, maar stelt naar mijn idee de zaken iets te positief voor.
De veerverbindingen zijn natuurlijk verre van ideaal, zeker voor
mensen die regelmatig gebruik moeten maken van de veren (uit
noodzaak en niet voor een gezellige overtocht). Een paar kleine
voorbeeldjes. De trein die elk uur om 9 minuten over het hele uur
aankomt in Kruiningen-Yerseke sluit niet aan op een bus naar de
boot - zeker een half uur extra wachten. De bus die met de boot
over gaat vanuit Zeeuws-Vlaanderen naar Kruiningen-Yerseke komt
elk uur om 5 minuten voor het hele uur aan bij het station. Je
mist dan altijd net de trein die weer 5 minuten eerder van dat
station is vertrokken, weer een half uur wachten. Het persé op
een bepaalde geplande tijd weg moeten om de boot te halen heeft
niet alleen veel Zeeuws-Vlamingen vaak geërgerd (vooral in het
weekend als de boot maar eens per uur gaat), maar ook heel wat
familie en vrienden uit den lande die op bezoek komen. Voor
sommige mensen zelfs reden om minder vaak te kamen, want de boot
halen is moeilijk plannen.
Om een lang verhaal kort te maken: de boot is naar mijn ervaring
ook lang niet ideaal. Dat de Zeeuws-Vlamingen dat ook vinden
60