REAKTIE OP DE AAP,DE MOUW EN DE VOW DOOR P MARINISSEN Met belangstelling heb ik het artikel van Peter Maas over de VOV in "De Steltkluut" van december 1988 gelezen. Ook al woon ik niet meer in Zeeuws-Vlaanderen, al het gebeuren in het Zeeuwse land blijft mij interesseren, daar ik nog al mijn weekenden in Zeeuws- Vlaanderen doorbreng. Ik ben blij, dat Peter eens onder woorden brengt wat mij al lange tijd heeft beziggehouden; de nutteloosheid van de VOV, Het plan voor zo'n vaste oeverver binding is volgens mij net zo'n nutteloos plan als de inpoldering van de Markerwaard. In de Markerwaard onstaat ten koste van een heleboel natuurschoon een groot extra landbouwgebied waar we ten tijde van de grote E.G. overschotten nu net geen behoefte aan hebben. Met de VOW is het ongeveer zo; een heleboel rustiek Zeeuws landschap zal vernield worden (misschien zelfs wel de unieke Zak van Zuid-Beveland) en wat levert het op: een verbinding over/onder de Vesterschelde die we tegen die tijd allang hebben in de vorm van de Liefkenshoektunnel bij Antwerpen, In dit epistel wil ik het dan nog niet eens hebben over "wie gaat dat betalen...". Natuurlijk, een verbinding ter hoogte van Terneuzen is voor driekwart van de Zeeuws-Vlaamse bevolking en zelfs voor een deel van België dichterbij dan Antwerpen, maar is het dat extra beetje moeite om naar Antwerpen te komen (of het met de boot gaan) niet meer dan waard gekeken naar de landschappelijke schade en de enorme (verkeers)drukte die een nieuwe oeververbinding met zich mee zal brengen. Het argument dat Peter in zijn artikel gebruikt dat we beschikken over "twee goedfunktionerende veerverbindingen" is misschien wel waar, maar stelt naar mijn idee de zaken iets te positief voor. De veerverbindingen zijn natuurlijk verre van ideaal, zeker voor mensen die regelmatig gebruik moeten maken van de veren (uit noodzaak en niet voor een gezellige overtocht). Een paar kleine voorbeeldjes. De trein die elk uur om 9 minuten over het hele uur aankomt in Kruiningen-Yerseke sluit niet aan op een bus naar de boot - zeker een half uur extra wachten. De bus die met de boot over gaat vanuit Zeeuws-Vlaanderen naar Kruiningen-Yerseke komt elk uur om 5 minuten voor het hele uur aan bij het station. Je mist dan altijd net de trein die weer 5 minuten eerder van dat station is vertrokken, weer een half uur wachten. Het persé op een bepaalde geplande tijd weg moeten om de boot te halen heeft niet alleen veel Zeeuws-Vlamingen vaak geërgerd (vooral in het weekend als de boot maar eens per uur gaat), maar ook heel wat familie en vrienden uit den lande die op bezoek komen. Voor sommige mensen zelfs reden om minder vaak te kamen, want de boot halen is moeilijk plannen. Om een lang verhaal kort te maken: de boot is naar mijn ervaring ook lang niet ideaal. Dat de Zeeuws-Vlamingen dat ook vinden 60

Tijdschriftenbank Zeeland

de Steltkluut | 1989 | | pagina 30