achter bij maart in het vorig jaar. Oort speelt daarbij waar schijnlijk een belangrijke rol. Het omrijden moet voor de exploitanten van de WOV onheilsspellena in de oren klinken. Verwacht mag worden dat op niet al te lange termijn dit omrijden nog eens extra zal worden gestimuleerd, door een aantal factoren: 1de tarieven worden verder opgeschroefd, eerst op de veerdiensten, later op de WOV; 2. de Liefkenshoektunnel ten noorden van Antwerpen wordt binnen enkele jaren opengesteld; 3. de Zoomweg wordt uitgebouwd als extra ontsluitings-as van de haven van Antwerpen via Bergen op Zoom naar Rotterdam; 4. de Expresweg van Antwerpen naar de Belgische kust wordt uitgebouwd tot een volwaardige autosnelweg. Met andere woorden Zeeuws- Vlaanderen zal veel minder voor zijn ontsluiting afhankelijk worden van veren of een WOV. Deze ontsluiting is dan ook, zeker na 1992, europees, ruim voldoende gewaarborgd. De aan- en afvoerwegen doorkruisen polders, dijken, kreekrestanten en brengen de leefbaarheid van allerlei kleine kernen in gevaar. Wat dacht u van de Griete en de Val bij trace 4 Boeregat, de Wulpenbek en de Knol bij trace 3. Deze gehuchtjes hebben alleen al een veel te mooie naam om daar zomaar vlak naast een grote autosnelweg te leggen. En het plaatsje Hoek, waar bij trace 3 al het verkeer richting west Zeeuws-Vlaanderen op zeer korte afstand van de bebouwing heendendert. Ondanks maatregelen tegen geluidsoverlast kun je die extra druk op het woon- en leefmilieu nooit echt helemaal oplossen. Een WOV leg je aan om defini tief te zijn; vooruit kijken is dan ook onontbeerlijk. Niet zo maar eens tien jaar, maar een flink eind in de volgende eeuw. Daarom ook vinden wij het van het allergrootste belang dat de hele vraagstelling rondom de WOV wordt getoetst aan de hele actuele gang van zaken aan gaande verkeers- en vervoers beleid. Immers, wat er nu op nationaal niveau wordt beslist zal zijn invloed tientallen jaren meedragen. De bereikbaarheid van de randstad is een van de grootste problemen. Maar zelfs in die benarde situatie besluit de nationale regering nu om slechts een tunnel aan te leggen in plaats van vier, en dan zouden wij hier in Zeeland op ons eigen houtje een eigen brug of tunnel willen reali seren Dat de veerverbindingen tot een van de grootste congestiegebieden van Nederland behoren is natuurlijk klinkklare onzin. Natuurlijk zijn er wel eens wachttijden; dat is heel normaal bij openbaar vervoer, want zo moet je die twee veer diensten zien. Die wachttijden zul je gewoon eens moeten accepteren. Bovendien is tijd voor lang niet iedereen ook geld. Op de boot zelf is het een heel sociaal gebeuren. Men staat er in de rij, zo u wilt, in de file, om een bakje koffie te halen. 66

Tijdschriftenbank Zeeland

de Steltkluut | 1990 | | pagina 10