achter bij maart in het vorig
jaar. Oort speelt daarbij waar
schijnlijk een belangrijke rol.
Het omrijden moet voor de
exploitanten van de WOV
onheilsspellena in de oren
klinken. Verwacht mag worden
dat op niet al te lange termijn
dit omrijden nog eens extra zal
worden gestimuleerd, door een
aantal factoren:
1de tarieven worden verder
opgeschroefd, eerst op de
veerdiensten, later op de WOV;
2. de Liefkenshoektunnel ten
noorden van Antwerpen wordt
binnen enkele jaren opengesteld;
3. de Zoomweg wordt uitgebouwd
als extra ontsluitings-as van de
haven van Antwerpen via Bergen
op Zoom naar Rotterdam;
4. de Expresweg van Antwerpen
naar de Belgische kust wordt
uitgebouwd tot een volwaardige
autosnelweg.
Met andere woorden Zeeuws-
Vlaanderen zal veel minder voor
zijn ontsluiting afhankelijk
worden van veren of een WOV.
Deze ontsluiting is dan ook,
zeker na 1992, europees, ruim
voldoende gewaarborgd.
De aan- en afvoerwegen
doorkruisen polders, dijken,
kreekrestanten en brengen de
leefbaarheid van allerlei kleine
kernen in gevaar. Wat dacht u
van de Griete en de Val bij
trace 4 Boeregat, de Wulpenbek
en de Knol bij trace 3. Deze
gehuchtjes hebben alleen al een
veel te mooie naam om daar
zomaar vlak naast een grote
autosnelweg te leggen. En het
plaatsje Hoek, waar bij trace 3
al het verkeer richting west
Zeeuws-Vlaanderen op zeer korte
afstand van de bebouwing
heendendert. Ondanks maatregelen
tegen geluidsoverlast kun je die
extra druk op het woon- en
leefmilieu nooit echt helemaal
oplossen.
Een WOV leg je aan om defini
tief te zijn; vooruit kijken is
dan ook onontbeerlijk. Niet zo
maar eens tien jaar, maar een
flink eind in de volgende eeuw.
Daarom ook vinden wij het van
het allergrootste belang dat de
hele vraagstelling rondom de
WOV wordt getoetst aan de hele
actuele gang van zaken aan
gaande verkeers- en vervoers
beleid. Immers, wat er nu op
nationaal niveau wordt beslist
zal zijn invloed tientallen jaren
meedragen.
De bereikbaarheid van de
randstad is een van de grootste
problemen. Maar zelfs in die
benarde situatie besluit de
nationale regering nu om
slechts een tunnel aan te
leggen in plaats van vier, en
dan zouden wij hier in Zeeland
op ons eigen houtje een eigen
brug of tunnel willen reali
seren Dat de veerverbindingen
tot een van de grootste
congestiegebieden van Nederland
behoren is natuurlijk klinkklare
onzin. Natuurlijk zijn er wel
eens wachttijden; dat is heel
normaal bij openbaar vervoer,
want zo moet je die twee veer
diensten zien. Die wachttijden
zul je gewoon eens moeten
accepteren. Bovendien is tijd
voor lang niet iedereen ook
geld. Op de boot zelf is het een
heel sociaal gebeuren. Men staat
er in de rij, zo u wilt, in de
file, om een bakje koffie te
halen.
66