De investeringen voor nieuwe autowegen worden terugge schroefd van 19 naar 15 miljard zo hebben we een dezer dagen in de krant kunnen lezen. Wie zal dan straks het geld boven water toveren dat nodig is om de aan- en afvoerwegen van de WOV aan te passen aan de geconcen treerde stroom verkeer, Er is nauwlijks of geen geld voor omvangrijke plannen om de knelpunten in het wegennet op te heffen, laat staan dat er geld beschikbaar komt voor een op dit gebied nog zo'n probleemloze streek als Zeeland. Wat dit betreft mogen we verwijzen naar een uitspraak van Maij-Weggen, die gezegd heeft dat er bij een centraal trace wellicht een aantal rondwegen in Zeeuws-Vlaanderen kunnen komen te vervallen. Tot zover al enkele over wegingen die naar ons oordeel een WOV bijzonder ongewenst maken: 1. aantasting natuur en landschap in Westerschelde en omliggende polders; 2. negatieve invloed op milieu als gevolg van een toenemende vervoerss tromen 3. toenemende belasting woon- en leefmilieu vooral als gevolg van geluidsoverlast. Aan de WOV wordt in eerste instantie een regionaal karakter toebedacht, eventueel kan interregionaal verkeer van een WOV gebruik maken. Maar waarom is het dan toch steeds weer Rotterdam die pleit voor een zo westelijk mogelijk trace, namelijk Borsele - Hoofdplaat. Deze zou het beste aansluiten op de Midden Zeeland route en garandeert Rotterdam een zo kort mogelijke verbinding met de Frans - Engelse kanaaltunnel. Dan hebben we het dus niet meer over interregionaal of boven regionaal verkeer, maar dan hebben we het gewoon over een internationale transportas dwars door Zeeland. De hoefijzer- struktuur rondom het delta gebied wordt daardoor op een ruwe wijze definitief naar het verleden verwezen, ook al suggereert de nota dat dit niet zo zal zijn. De Middelburgse Kamer van Koophandel heef t eerder deze week al gepleit voor een zo kort mogelijke verbinding tussen de twee belangrijke industrie gebieden in Zeeland: het Sloegebied bij Vlissingen en de Kanaalzone in Zeeuws-Vlaanderen. Want, zo wordt gesteld, goede verbindingen trekken altijd aktiviteiten aan waardoor een komplete gordel zou kunnen ontstaan van het Sloegebied naar de Kanaalzone tot in Gent, wellicht tot aan de Frans- Engelse Kanaalzone. Maar is dat dan zo hard nodig en is dat nu allemaal wel wenselijk Vanuit onze visie wijzen we er graag op dat er al meer dan voldoende milieubelastende bedrijvigheid is in onze streek. Op een extra stimulans die al dan niet uitgaat van de WOV zitten wij dan ook echt niet te wachten. Economische ontwikkeling zullen voortaan op een andere leest gestoeld moeten zijn en zal niet afhankelijk mogen zijn van een toename van autoverkeer. 67

Tijdschriftenbank Zeeland

de Steltkluut | 1990 | | pagina 11