De investeringen voor nieuwe
autowegen worden terugge
schroefd van 19 naar 15 miljard
zo hebben we een dezer dagen in
de krant kunnen lezen. Wie zal
dan straks het geld boven water
toveren dat nodig is om de aan-
en afvoerwegen van de WOV aan
te passen aan de geconcen
treerde stroom verkeer, Er is
nauwlijks of geen geld voor
omvangrijke plannen om de
knelpunten in het wegennet op
te heffen, laat staan dat er
geld beschikbaar komt voor een
op dit gebied nog zo'n
probleemloze streek als Zeeland.
Wat dit betreft mogen we
verwijzen naar een uitspraak van
Maij-Weggen, die gezegd heeft
dat er bij een centraal trace
wellicht een aantal rondwegen in
Zeeuws-Vlaanderen kunnen komen
te vervallen.
Tot zover al enkele over
wegingen die naar ons oordeel
een WOV bijzonder ongewenst
maken:
1. aantasting natuur en
landschap in Westerschelde en
omliggende polders;
2. negatieve invloed op milieu
als gevolg van een toenemende
vervoerss tromen
3. toenemende belasting woon-
en leefmilieu vooral als gevolg
van geluidsoverlast.
Aan de WOV wordt in eerste
instantie een regionaal karakter
toebedacht, eventueel kan
interregionaal verkeer van een
WOV gebruik maken. Maar waarom
is het dan toch steeds weer
Rotterdam die pleit voor een zo
westelijk mogelijk trace,
namelijk Borsele - Hoofdplaat.
Deze zou het beste aansluiten
op de Midden Zeeland route en
garandeert Rotterdam een zo
kort mogelijke verbinding met de
Frans - Engelse kanaaltunnel.
Dan hebben we het dus niet meer
over interregionaal of boven
regionaal verkeer, maar dan
hebben we het gewoon over een
internationale transportas dwars
door Zeeland. De hoefijzer-
struktuur rondom het delta
gebied wordt daardoor op een
ruwe wijze definitief naar het
verleden verwezen, ook al
suggereert de nota dat dit niet
zo zal zijn.
De Middelburgse Kamer van
Koophandel heef t eerder deze
week al gepleit voor een zo
kort mogelijke verbinding tussen
de twee belangrijke industrie
gebieden in Zeeland: het
Sloegebied bij Vlissingen en de
Kanaalzone in Zeeuws-Vlaanderen.
Want, zo wordt gesteld, goede
verbindingen trekken altijd
aktiviteiten aan waardoor een
komplete gordel zou kunnen
ontstaan van het Sloegebied
naar de Kanaalzone tot in Gent,
wellicht tot aan de Frans-
Engelse Kanaalzone. Maar is dat
dan zo hard nodig en is dat nu
allemaal wel wenselijk Vanuit
onze visie wijzen we er graag
op dat er al meer dan voldoende
milieubelastende bedrijvigheid
is in onze streek. Op een extra
stimulans die al dan niet
uitgaat van de WOV zitten wij
dan ook echt niet te wachten.
Economische ontwikkeling zullen
voortaan op een andere leest
gestoeld moeten zijn en zal niet
afhankelijk mogen zijn van een
toename van autoverkeer.
67