Verandering zal moeten optreden
van vervoer over weg naar
vervoer over rail en water en
een veel grotere inbreng van
het openbaar vervoer. Een WOV
past niet in dat beeld, zeker
niet omdat het twee stukken
goed funktionerend openbaar
vervoer de veerdiensten)
buiten werking stelt. Niet
vergeten mag worden dat vooral
ook het langzaam verkeer de
dupe zal zijn. Er worden mooie
beloften gedaan over een
voetveer bij Breskens. Mogen we,
gezien de uiterst krappe
begroting, daar sceptisch tegen
over staan Een voetganger
moet 2,gaan betalen, nu kan
hij/zij voor niets over.
Verwacht u overigens echt dat
fietsers uit oost Zeeuws-
Vlaanderen helemaal naar
Breskens zullen gaan fietsen
Nogmaals een beleid dat
uitsluitend het belang dient van
een uitbreidende automobiliteit
en dat ten koste gaat van
voetgangers en fietsverkeer en
openbaar vervoer is niet meer
van deze tijd.
Tot slot een aantal kritische
stellingen en vragen:
1. Hoe kan een vaste verbinding
de bereikbaarheid verbeteren
daar waar nu twee goed, maar
voor verbetering vatbare
veerdiensten functioneren
2. Is een WOV een verbetering
van de continuiteit Bij de
veerdiensten vervalt minder dan
1% van de afvaarten door
storingen of mist. Een WOV is
minstens zo kwetsbaar: files,
gladheid, mist ongelukken en
niet te vergeten storm
3. Extra ontstane luchtver
vuiling is niet te compenseren
en hoe compenseer je geluids
hinder Verloren gegane
natuurwaarden in de Wester-
schelde zijn binnendijks niet te
herstellen
4. Slechts 30% van de gebruikers
van de veerdiensten heeft direkt
belang bij een WOV (blz. 38),
Ons insziens een nogal smalle
basis voor een dergelijk
omvangrijk projekt.
5. Voor recreatie is 'n WOV een
verslechtering: de veerdiensten
vormen een attractie op zich en
bovendien komt het recreatie-
verkeer via Breskens nu vrijwel
direkt op de plaats van
bestemming
6. Voor onderwijsvoorzieningen/
medisch-sociale zorg en
commerciële en culturele voor
zieningen is Zeeuws-Vlaanderen
niet afhankelijk van Walcheren
of Zuid-Beveland, maar
orienteerd zich op Belgie. Een
stad als Gent b.v. heeft meer
dan 230.000 inwoners, dit is
meer dan heel Zeeland buiten
Zeeuws-Vlaanderen om.
7. Dat een WOV een positieve
invloed zal hebben op de
ontwikkeling van Zeeland is
nergens uitgewerkt.
8. Geen enkel WOV-trace geeft
tijdens de aanleg en exploitatie
evenveel werkgelegenheid als
het instandhouden van de
veerdiensten.
68