Verandering zal moeten optreden van vervoer over weg naar vervoer over rail en water en een veel grotere inbreng van het openbaar vervoer. Een WOV past niet in dat beeld, zeker niet omdat het twee stukken goed funktionerend openbaar vervoer de veerdiensten) buiten werking stelt. Niet vergeten mag worden dat vooral ook het langzaam verkeer de dupe zal zijn. Er worden mooie beloften gedaan over een voetveer bij Breskens. Mogen we, gezien de uiterst krappe begroting, daar sceptisch tegen over staan Een voetganger moet 2,gaan betalen, nu kan hij/zij voor niets over. Verwacht u overigens echt dat fietsers uit oost Zeeuws- Vlaanderen helemaal naar Breskens zullen gaan fietsen Nogmaals een beleid dat uitsluitend het belang dient van een uitbreidende automobiliteit en dat ten koste gaat van voetgangers en fietsverkeer en openbaar vervoer is niet meer van deze tijd. Tot slot een aantal kritische stellingen en vragen: 1. Hoe kan een vaste verbinding de bereikbaarheid verbeteren daar waar nu twee goed, maar voor verbetering vatbare veerdiensten functioneren 2. Is een WOV een verbetering van de continuiteit Bij de veerdiensten vervalt minder dan 1% van de afvaarten door storingen of mist. Een WOV is minstens zo kwetsbaar: files, gladheid, mist ongelukken en niet te vergeten storm 3. Extra ontstane luchtver vuiling is niet te compenseren en hoe compenseer je geluids hinder Verloren gegane natuurwaarden in de Wester- schelde zijn binnendijks niet te herstellen 4. Slechts 30% van de gebruikers van de veerdiensten heeft direkt belang bij een WOV (blz. 38), Ons insziens een nogal smalle basis voor een dergelijk omvangrijk projekt. 5. Voor recreatie is 'n WOV een verslechtering: de veerdiensten vormen een attractie op zich en bovendien komt het recreatie- verkeer via Breskens nu vrijwel direkt op de plaats van bestemming 6. Voor onderwijsvoorzieningen/ medisch-sociale zorg en commerciële en culturele voor zieningen is Zeeuws-Vlaanderen niet afhankelijk van Walcheren of Zuid-Beveland, maar orienteerd zich op Belgie. Een stad als Gent b.v. heeft meer dan 230.000 inwoners, dit is meer dan heel Zeeland buiten Zeeuws-Vlaanderen om. 7. Dat een WOV een positieve invloed zal hebben op de ontwikkeling van Zeeland is nergens uitgewerkt. 8. Geen enkel WOV-trace geeft tijdens de aanleg en exploitatie evenveel werkgelegenheid als het instandhouden van de veerdiensten. 68

Tijdschriftenbank Zeeland

de Steltkluut | 1990 | | pagina 12