niet beter op. Een en ander
betekent nu al een grote aan
slag op het natuurlijk karakter
van de Westerschelde. Zodra daar
een WOV bijkomt wordt het
karakter verder aangetast en is
de in de nota zo gewaardeerde
grote open natuurlijke water
vlakte in een klap verleden tijd.
Maar de indirekte effecten
achten wij zo mogelijk nog veel
ernstiger: aan- en afvoerwegen;
enorme invloed op allerlei
verkeers- en vervoersstromen;
versterkte verstedelijking en
industrialisering van onze
streek, enz.
De vraag of een WOV er dient te
komen kan en mag natuurlijk
niet los gezien worden van de
huidige actualiteit. Uit een
studie uitgevoerd door de
Zeeuwse Wetenschapswinkel in
opdracht van de Zeeuwse Milieu
federatie blijkt dat het aange
scherpte nationaal milieubeleid
splan een WOV doodeenvoudig
onmogelijk maakt. Afgelopen
weekend was er ook in Zeeland
een smogfase-I, wat nog maar
weer eens illustreert dat de
automobiliteit dient te worden
teruggedrongen, liever vandaag
nog dan morgen. En daarmee
komen we dan op een heel merk
waardig verschijnsel uit de
nota. Er wordt gesproken over
de Westerschelde als bottleneck
die er verantwoordelijk voor is
dat de verkeersgroei in Zeeuws-
Vlaanderen achterblijft ten
opzichte van de rest van
Zeeland met 20% Ten opzichte
van het landelijke beeld met 35%
Een bottleneck impliceert iets
negatiefs en zo worden deze
cijfers dan ook aangehaald, als
of we ons zouden moeten schamen
dat we achterblijven bij de
groei in andere regio's. Gezien
de huidige discussie over milieu
en verkeer en vervoer moeten
deze cijfers echter heel anders
beoordeeld worden, namelijk
ronduit positief!
Hoe meer wegen, bruggen of
tunnels je aanlegt, hoe meer
auto's ervan gebruik zullen
maken en des te meer kilometers
er worden afgelegd. Alleen al de
kilometers die extra moeten
worden afgelegd zodra de WOV er
ligt bedragen meer dan 30
miljoen per jaar. Maar daarnaast
gaat de nota uit van een
jaarlijkse groei van het verkeer.
Eigenlijk wel logisch, want de
exploitatie is afhankelijk van
een verdere groei.
Maar hoe zal dat gaan als
allerlei nationale maatregelen
om het autogebruik te frus
treren plotseling blijken te
werken Dit najaar al komt er
8 cent bij voor iedere liter
benzine die getankt wordt en
vele andere maatregelen zullen
volgen. Nu lijkt die 8 cent nog
niet dramatisch, maar zeer
waarschijnlijk zal dat toch al
duidelijke gevolgen hebben. Net
als het plan Oort bijvoorbeeld
om aan te geven dat ogen
schijnlijk kleine oorzaken toch
omvangrijke gevolgen kunnen
hebben. Omdat de kosten voor de
overtocht met de veerdiensten
niet langer fiscaal aftrekbaar
zijn wordt er door sommigen de
voorkeur aan gegeven om een
aantal kilometers om te rijden
via Antwerpen. Afgelopen maand
maart bleef het aantal over
zettingen bij Kruiningen
Perkpolder met zo'n 5 a 6
65