niet beter op. Een en ander betekent nu al een grote aan slag op het natuurlijk karakter van de Westerschelde. Zodra daar een WOV bijkomt wordt het karakter verder aangetast en is de in de nota zo gewaardeerde grote open natuurlijke water vlakte in een klap verleden tijd. Maar de indirekte effecten achten wij zo mogelijk nog veel ernstiger: aan- en afvoerwegen; enorme invloed op allerlei verkeers- en vervoersstromen; versterkte verstedelijking en industrialisering van onze streek, enz. De vraag of een WOV er dient te komen kan en mag natuurlijk niet los gezien worden van de huidige actualiteit. Uit een studie uitgevoerd door de Zeeuwse Wetenschapswinkel in opdracht van de Zeeuwse Milieu federatie blijkt dat het aange scherpte nationaal milieubeleid splan een WOV doodeenvoudig onmogelijk maakt. Afgelopen weekend was er ook in Zeeland een smogfase-I, wat nog maar weer eens illustreert dat de automobiliteit dient te worden teruggedrongen, liever vandaag nog dan morgen. En daarmee komen we dan op een heel merk waardig verschijnsel uit de nota. Er wordt gesproken over de Westerschelde als bottleneck die er verantwoordelijk voor is dat de verkeersgroei in Zeeuws- Vlaanderen achterblijft ten opzichte van de rest van Zeeland met 20% Ten opzichte van het landelijke beeld met 35% Een bottleneck impliceert iets negatiefs en zo worden deze cijfers dan ook aangehaald, als of we ons zouden moeten schamen dat we achterblijven bij de groei in andere regio's. Gezien de huidige discussie over milieu en verkeer en vervoer moeten deze cijfers echter heel anders beoordeeld worden, namelijk ronduit positief! Hoe meer wegen, bruggen of tunnels je aanlegt, hoe meer auto's ervan gebruik zullen maken en des te meer kilometers er worden afgelegd. Alleen al de kilometers die extra moeten worden afgelegd zodra de WOV er ligt bedragen meer dan 30 miljoen per jaar. Maar daarnaast gaat de nota uit van een jaarlijkse groei van het verkeer. Eigenlijk wel logisch, want de exploitatie is afhankelijk van een verdere groei. Maar hoe zal dat gaan als allerlei nationale maatregelen om het autogebruik te frus treren plotseling blijken te werken Dit najaar al komt er 8 cent bij voor iedere liter benzine die getankt wordt en vele andere maatregelen zullen volgen. Nu lijkt die 8 cent nog niet dramatisch, maar zeer waarschijnlijk zal dat toch al duidelijke gevolgen hebben. Net als het plan Oort bijvoorbeeld om aan te geven dat ogen schijnlijk kleine oorzaken toch omvangrijke gevolgen kunnen hebben. Omdat de kosten voor de overtocht met de veerdiensten niet langer fiscaal aftrekbaar zijn wordt er door sommigen de voorkeur aan gegeven om een aantal kilometers om te rijden via Antwerpen. Afgelopen maand maart bleef het aantal over zettingen bij Kruiningen Perkpolder met zo'n 5 a 6 65

Tijdschriftenbank Zeeland

de Steltkluut | 1990 | | pagina 9