Juist dit laatste, verzuring, heeft weliswaar niet alles, maar wel heel veel te maken met auto's, autoverkeer en de wegen waarover dit verkeer en vervoer allemaal plaatsvindt. Heel eenvoudig, maar daarom niet minder waar, is hoe meer auto's en hoe meer kilo meters er gereden worden des te groter de verzuring wordt en dus ook de druk op de natuur. En dan kunnen we niet optimistisch zijn gezien de groeiprognoses voor het ver keer die immers spreken van een toename tot 2010 ten opzichte van 1986 van maar liefst 70 tot 90% Deze toename wordt algemeen erkend als zijnde een milieupro bleem van de eerste orde en de creativiteit schiet tekort bij het bedenken van modellen die deze groei moeten temperen. Het NMP- plus (Nationaal Milieu Beleidsplan-plus) plan stelt maatregelen voor die deze groei moeten beperken tot nog altijd zo'n 35%. De resultaten tot nu toe, sinds de opstelling van het NMP-plus, geven echter geen re den tot gerustheid. Laat deze cijfers nog eens door uw hoofd spoken als u straks allemaal weer in de auto stapt en probeer u een voorstelling te maken van de situatie in 2010. In onze optiek is een drastischere aanpifl van dit probleem nodig. Niet eenvoudig eli( nog veel minder leuk en nopend tot econii mische aanpassingen. Simpel gesteg moet je die groei van het verkeer lette1|V( belemmeren, je moet doodeenvoudig nil meer ruimte voor het verkeer creëren dal het nu al heeft. Keer op keer blijkt immel dat waar een nieuw stuk weg wordt geca pend of waar knelpunten worden opgeitS ven dit dan leidt tot nieuwe en dus extrl verkeersstromingen. Om met termen ut het milieu effectrapport te spreken: de vel plaatsingsweerstand wordt verminderd wl op termijn leidt tot meer verplaatsingen Een effect dat bekend staat onder de naai 'distributie-effect'. Hiermee komen we dal op de RW 61De 'bottleneck' Zaamsia I moet blijven bestaan als wezenlijke rem o het autoverkeer. Een omleiding rond dl kern leidt tot bovenstaand effect en mod daarom worden afgewezen. Binnen d kern zelf dienen uiteraard wel de nod gtl maatregelen getroffen te worden om déi overlast voor de bewoners maximaal t beperken en de veiligheid te optimaliseren! Knotwilgen bij Stoppeldijkveer verdwijnen bij K04 (foto: Peter Maas) 84

Tijdschriftenbank Zeeland

de Steltkluut | 1992 | | pagina 12