Juist dit laatste, verzuring, heeft weliswaar
niet alles, maar wel heel veel te maken met
auto's, autoverkeer en de wegen waarover
dit verkeer en vervoer allemaal plaatsvindt.
Heel eenvoudig, maar daarom niet minder
waar, is hoe meer auto's en hoe meer kilo
meters er gereden worden des te groter de
verzuring wordt en dus ook de druk op de
natuur. En dan kunnen we niet optimistisch
zijn gezien de groeiprognoses voor het ver
keer die immers spreken van een toename
tot 2010 ten opzichte van 1986 van maar
liefst 70 tot 90% Deze toename wordt
algemeen erkend als zijnde een milieupro
bleem van de eerste orde en de creativiteit
schiet tekort bij het bedenken van modellen
die deze groei moeten temperen. Het NMP-
plus (Nationaal Milieu Beleidsplan-plus)
plan stelt maatregelen voor die deze groei
moeten beperken tot nog altijd zo'n 35%.
De resultaten tot nu toe, sinds de opstelling
van het NMP-plus, geven echter geen re
den tot gerustheid. Laat deze cijfers nog
eens door uw hoofd spoken als u straks
allemaal weer in de auto stapt en probeer
u een voorstelling te maken van de situatie
in 2010.
In onze optiek is een drastischere aanpifl
van dit probleem nodig. Niet eenvoudig eli(
nog veel minder leuk en nopend tot econii
mische aanpassingen. Simpel gesteg
moet je die groei van het verkeer lette1|V(
belemmeren, je moet doodeenvoudig nil
meer ruimte voor het verkeer creëren dal
het nu al heeft. Keer op keer blijkt immel
dat waar een nieuw stuk weg wordt geca
pend of waar knelpunten worden opgeitS
ven dit dan leidt tot nieuwe en dus extrl
verkeersstromingen. Om met termen ut
het milieu effectrapport te spreken: de vel
plaatsingsweerstand wordt verminderd wl
op termijn leidt tot meer verplaatsingen
Een effect dat bekend staat onder de naai
'distributie-effect'. Hiermee komen we dal
op de RW 61De 'bottleneck' Zaamsia I
moet blijven bestaan als wezenlijke rem o
het autoverkeer. Een omleiding rond dl
kern leidt tot bovenstaand effect en mod
daarom worden afgewezen. Binnen d
kern zelf dienen uiteraard wel de nod gtl
maatregelen getroffen te worden om déi
overlast voor de bewoners maximaal t
beperken en de veiligheid te optimaliseren!
Knotwilgen bij Stoppeldijkveer verdwijnen
bij K04 (foto: Peter Maas)
84