erigens ben ik geneigd om over die vei heid nog dit op te merken dat het niet de is die gevaarlijk is, maar dat het de bruikers zijn die het tot een gevaarlijke g maken! Of er nu zoveel mensen zijn 3 hun verstand eens voorrang geven' rkt u vanzelf wel wanneer u over deze 3 rijdt en braaf de maximum snelheid ioudt. We begrijpen trouwens dat de egp neente Terneuzen binnenkort al een be- n maakt met een reconstructie van de gang door Zaamslag. Daar kan dus ijkbaar nog eeen hoop aan verbeterd wor- n. Het doorgaand verkeer zal worden ïgeleid en ja, er is dus een alternatieve ute, de S 25 ten zuiden van Axel (Hulst - sdale - Axel). Een route die ons inziens weinig betrokken wordt binnen deze hele scussie. Nu u hier toch bent mag ik u r,bevelen om deze weg eens te bereiden te zien hoe goed deze aansluit op de jractaatweg (S30) met een rechtstreekse \jerbinding richting België en de kanaalzo- re Terneuzen - Sas van Gent. En zie ook e ens hoe goed de verbinding is via de RW 6 laar Hulst en zelfs naar het Antwerpse. Opwaardering van deze weg verdient dus |tek de voorkeur, zeker wanneer een 'OV in zicht komt. Een WOV, waar onze ereniging overigens absoluut geen voor tander van is, een WOV die het gehele erkeerssysteem van en naar Zeeuws- laanderen geheel op zijn kop zal zetten, oncluderend pleiten wij voor het Nul-plus Iternatief; verbetering van de bestaande /61, waarbij het belangrijkste knelpunt et worden weggenomen, namelijk de rug over het kanaal bij Sluiskil. Een en nder dient gepaard te gaan met een op- aardering van de S30. Op een vraag uit Be commissie, of een brug niet eenzelfde cnelpunt is is als de kern Zaamslag en llaarom in onze visie ook zou moeten wor- len gehandhaafd, kon geantwoord worden lal het niet de bedoeling is om het verkeer jeneel te blokkeren. Een brug heeft een /erkeersstoppend effect; een passage Joor een kern heeft een verkeersremmend affect. Voorts werd gevraagd of de S25 een alternatief kan zijn als de WOV er niet komt We dachten van wel. Het verkeer Terneu zen - Hulst kan gebruik maken van Trac- taatweg en S25. Ten opzichte van RW61 is dit 2 kilometer om wat in reistijd twee minu ten extra betekent. Daar kun je toch geen bezwaar in zien. Bovendien vervalt een eventuele rondweg om Terhole. Het ver keer van en naar Terneuzen - Perkpolder zal de RW61 blijven gebruiken. Aanpassing van deze weg en verbetering van de kom- traverse door Zaamslag zal de situatie moeten verbeteren. Ook Gedeputeerde Staten van Zeeland in de persoon van Dhr. J. Hennekeij, gedeputeerde. Gesteld werd dat de S25 absoluut niet als alternatief wordt gezien en dat de verkeersveiligheid noopt tot aanleg van K04 - variant, de duurste omleiding ten noorden van Zaam slag en ten zuiden van Zaamslagveer en Stoppeldijkveer. Vertegenwoordigers van uit de landbouw zijn het daar absoluut niet mee eens en pleiten voor een opwaarde ring van diezelfde S25 als volwaardig alter natief. Ze wijzen op de bijzonder ongunstige kaveldoorsnijding bij de K04 en ook wordt de schade aan natuur en landbouw genoemd bij de overige varaian- ten met name de dijkdoorsnijdingen bij Zaamslagveer. Niet hardop genoemd deze middag maar wel overal voelbaar is de vraag waarom de provincie toch zo hard nekkig de S25 afwijst als alternatief. Speelt het soms een rol dat de S25 een provinciale weg is en een opwaardering dus op kosten van de provincie komt? De ter discussie staande weg door Zaamslag is immers een rijksweg waarbij de provincie dus comfor tabel achteroverleunend in de stoel kan toezien hoe het rijk alles voor elkaar moet zien te krijgen en bovendien ook nog eens opdraait voor de kosten. We hopen dat we het goed aanvoelen dat de Raad van de Waterstaat tot het advies zal komen om nog eens wat huiswerk over te doen om zo te komen tot een grondige studie van de mogelijkheden om via de S25 het oost west verkeer door onze regio af te hande len. 85

Tijdschriftenbank Zeeland

de Steltkluut | 1992 | | pagina 13