RIJKSWEG 61, Een pleidooi door Peter Maas De verkeersproblematiek in Zaamslag le vert al vele jaren stof tot discussie. Het verkeer dendert door de kern heen hetgeen leidt tot gevaarlijke situaties en overlast voor de bewoners. Daar moet iets aan ge daan worden zingen verschillende koren éénstemmig. Komt het op invulling aan van oncrete plannen dan ontstaat er ineens en disharmonie. Het is daarbij vooral 'de politiek' die daar garen bij spint; de ge- leente wijst naar de provincie die op haar eurt weer naar het rijk wijst, die vervol gens weer terugwijst naar de provincie, enz. Een variant op: "Als je er niets van weet, is een grote mond erover opzetten et enige wat je kunt doen", is: "Als je geen :ogelijkheden wilt zien om het op te los sen, is een jarenlang slepende discussie erover opzetten een garantie om voorlopig niets te moeten doen". n de jaren zeventig moest het al gebeuren. Dikke studies kwamen uit op het tracé Drie wegen - Terhole. Een kompleet nieuwe weg vanaf Terhole, ten zuiden van de bestaan de weg die ergens op de oude weg Axel - Tarneuzen (T70) moest aansluiten in de buurt van Driewegen. Een tracé dus dwars oor landbouwgebieden, dwars door na tuurgebieden zoals de Otheense kreek en gespeend van enige binding met de histo rische opbouw van het landschap, an geen wonder dat er van verschillende zijden druk tegen werd geageerd, onder andere vanuit de Steltkluut en het toenma- ge Zeeuws coördinatieorgaan. Bezwaar schriften waren aan de orde van de dag, was het niet aan de gemeente, dan wel aan de provincie tot aan de Raad van State toe. Uiteindelijk werd in 1983 door de Raad van State definitief een stFeep door deze plan- en gezet. Een succes voorde 'milieumen en', want het was een bezwaarschrift van het coördinatieorgaan dat gegrond werd verklaard, waardoor een uitwerking van het bestemmingsplan van Axel werd geblok keerd en daarmee ook de mogelijkheid om de nieuwe weg aan te leggen. Het sukkelde voort. Jarenlange stilte, gevolgd door plot selinge aktiviteiten en speculaties dat men nu toch snel iets wilde doen. Nieuwe nota's en studies dus. In juni van dit jaar lag de Tracénota en Milieu Effect Rapport (MER) ter inzage. Nieuwe tracés zijn uitgewerkt uitgaande van het nul-plus (bestaande weg verbeteren) tot aan de kemomleidingsalter- natieven K01, K02, K03 en K04 (zie bij gaand kaartje). Dinsdagmiddag 30 juni volgde een hoorzitting, georganiseerd door de Commissie van overleg voor de wegen onder voorzitterschap van oud-staatsse cretaris Brokx. Namens de Steltkluut hield ondergetende een pleidooi voor de nul-plus variant. Een variant die natuur en landschap in de streek ongemoeid laat, maar toch duidelijk verbe teringen biedt voor de verkeersveiligheid en de overlast in de kernen. Hieronder het pleidooi. Als natuurbeschermingsvereniging de Stelkluut maken wij ons zorgen over de natuur en het landschap van Oost-Zeeuws- Vlaanderen. De invloed van een eventueel nieuw gedeelte van RW 61 op de natuur gaat, en dat is van groot belang om te erkennen, verder dan alleen het tracé zelf. Dé voornaamste voor de natuur op dit mo ment is immers de almaar verslechterende kwaliteit van het milieu. We hebben het dan over Verdroging, Vermesting en Verzuring als belangrijkste bedreigende thema's. 81

Tijdschriftenbank Zeeland

de Steltkluut | 1992 | | pagina 9