Organisatie.
Alhoewel een praatje over de organisatie van een in
stantie waarschijnlijk velen niet zal aanspreken lijkt
het mij toch zinvol gezien de ingrijpende veranderingen
die er op bestuurlijk niveau bij de waterschappen in
1994 zitten aan te komen hier in het kort over uit te
wijden. Het waterschap is een zelfstandig overheidsli
chaam met een eigen bestuur, dat beschikt over de nodi
ge wettelijke bevoegdheden om de waterschapstaken naar
behoren te kunnen uitvoeren. Het waterschapsbestuur
bestaat uit:
-de algemene vergadering (vergelijkbaar met de gemeen
teraad)
-het dagelijks bestuur (vergelijkbaar met het college
van B en W)
-de dijkgraaf (vergelijkbaar met de burgemeester)
De algemene vergadering is het hoogste bestuursorgaan
van het waterschap en wordt gevormd door de dijkgraaf,
gezworenen en hoofdingelanden. Deze vergadering is be
last met de regeling en het bestuur van al hetgeen be
hoort tot de "huishouding" van het waterschap. Het da
gelijks bestuur wordt gevormd door de dijkgraaf en een
aantal gezworenen, Dit bestuur is belast met het dage
lijks beleid. Op 1 januari 1992 is de Waterschapswet in
werking getreden. Deze wet brengt aanzienlijke verande
ringen met zich mee voor de waterschappen.
Zo vindt er o.a. een belangrijke verandering plaats in
de bestuurssamenstelling. Het takenpakket van de water
schappen blijft echter ongewijzigd. Het bestuur van de
waterschappen wordt samengesteld uit een vertegenwoor
diging van belanghebbenden. Ingevolge de nieuwe Water
schapswet worden als categorien van belanghebbenden
voor de vertegenwoordiging van het waterschapsbestuur
aangemerkt:
-eigenaren van landerijen, terreinen e.d.;
-pachters van landerijen;
-de eigenaren van woningen e.d.;
-ingezetenen binnen het beheersgebied van het water
schap
-het bedrijfsleven;
103