BEHEERSWERK OP DE SPOORLIJN BIJ HULST
....DE KNOTGROEP IN ACTIE
door Lucien Calle.
Het is alweer jaren geleden dat de laatste trein vanaf Terneuzen, via Axel en Hulst
naar België tufte. De spoorlijn heeft er nog wel vele jaren gelegen. Enkele jaren
terug zijn er grote stukken verkocht, zijn de stalen leggers en vele bielzen
weggehaald. Op de meeste plaatsen is de het spoortracé prima in het landschap te
herkennen. En dat is maar goed ook want het vormt een prachtig stukje
ecologische infrastructuur. Het vormt een verbindingsweg waarlangs vele soorten
natuurlijke organismen zich kunnen verplaatsen. En die natuurlijke verbin
dingswegen vormen nu net zo'n hot item waar ook het nationale natuurbeleid zich
op richt. Zo'n spoorlijn vormt met zijn vele bielzen, de laag tussenliggen grind en de
laag voedselarm zand natuurlijk een heel apart biotoop. Daar kan je nog wel eens
planten of soorten insekten tegenkomen die je normaal gesproken niet zo snel in de
omgeving aantreft. Een bijzonder stukje van het tracé ligt net iets zuidelijk van
Hulst, langs de Waterstraat. Het is in eigendom van de Gemeente Hulst. Zo werd
tijdens de laatste mierenexcursie hier o.a. de Gele weidemier ontdekt. Maar een wel
heel bijzondere betekenis heeft dit stuk voor de Levendbarende hagedis, waarvan
hier nog een kleine populatie aanwezig is. Ze vormt een van de twee laatste
populaties van Oost Zeeuws Vlaanderen, die nu bij De Steltkluut bekend zijn.
HET PROBLEEM
We hebben hier echter een probleem.
Als vanzelf was het traject vroeger
steeds open van karakter. De trein
moest immers regelmatig passeren en
dat gaat wat moeilijk met een dichte
begroeiing van bomen en struiken. Op
de spoorlijn groeiden daarom slechts
wat mossen en lage planten. Nu het
actieve beheer is weggevallen is het
traject over grotere stukken helemaal
aan het dichtgroeien, wat uiteraard ten
koste gaat van de specifieke
natuurkwaliteiten. Zo vormt deze
nieuwe bosgroei ook een bedreiging
voor de kleine populatie hagedissen.
En bovendien hebben we in de directe
omgeving al voldoende bos, vrijwel de
gehele oostrand van dit traject bestaat
eruit.
DE OPLOSSING:
...DE KNOTGROEP IN ACTIE
Om de situatie te herstellen zou het
goed zijn op veel plaatsen de bomen
en struiken zo laag mogelijk af te
zetten en het hout dan te verwerken
in een houtril. Die houtril komt dan
tussen het bos en de spoorlijn. Zo
wordt ook bereikt dat er een
geleidelijker overgang gecreëerd
wordt tussen het bos, de spoorbaan
en het akkerland, dat aan de andere
kant van de spoorbaan ligt. Inmiddels
heeft de Gemeente Hulst ingestemd
met dit beheerswerk. We danken
hierbij de Gemeente voor haar
medewerking. Het leek ons een
prachtige klus voor de knotgroep.
Voor u dus. Het is eenvoudig werk, je
hoeft niet te klimmen. Alle takken
kunnen vanaf de grond worden
afgezaagd of geknipt. En met een
leuke groep worden dat enkele
gezellige dagen.