DE STELTKLUUT
van de grens vertonen een grote continuïteit, terwijl de processen die het voorkomen
en de kwaliteit van de natuur en het landschap bepalen, zoals de waterhuishouding,
'eelal ook over de grens heen lopen. Daarom werd een grensoverschrijdende
samenwerking op het gebied van de natuur- en landschapsbescherming wenselijk
geacht. Daarbij gaat het niet alleen om landschap en natuur op zichzelf; ook eco
nomische belangen staan op het spel. De waarden van de natuur en landschap
bepalen mede de aantrekkelijkheid van het gebied voor het toerisme en de recreatie
an ze vormen de basis voor een belangrijke bestaansbron. Ook moet er aandacht zijn
/oor het feit dat een groot deel van de natuur en landschapswaarden gekoppeld zijn
aan het agrarische gebruik van de grond. Het spreekt dan ook vanzelf dat het belang
'an de landbouw mede in de plannen moet worden betrokken; een gezonde landbouw
s namelijk één van de voorwaarden voor een goede kwaliteit van natuur en
andschap.
Het grensoverschrijdend krekengebied is voor het grootste deel een akkerbouwgebied,
ïen groot deel heeft een rationeel verkavelingspatroon, dat uit de zeventiende tot de
wintigste eeuw dateert. Bovendien is door recent uitgevoerde waterhuishoudings- en
mneringswerken de algemene structuur goed te noemen. In de dekzandgebieden is
eelal nog het oorspronkelijke patroon van kleine gemengde bedrijven aanwezig. De
andbouw bevindt zich echter overal in een moeilijke economische positie. Daardoor
.omen activiteiten die geen directe economisch nut afwerpen, zoals het onderhoud
an beplantingen en kleine landschapselementen, in het gedrang.
■/lomenteel doet zich een ontwikkeling voor waarbij zich steeds meer intensieve
eehouderijen in het gebied vestigen. Dit kan leiden tot een duidelijke ruimtelijke en
nilieuhygiënische randvoorwaarden. Dat geldt evenzeer voor de import van dierlijke
mest uit concentratiegebieden.
Het project 'grensoverschrijdend krekengebied' is niet primair bedoeld om de
oestand van de landbouw te verbeteren. De verwevenheid van natuur, landbouw en
andschap is echter zo groot dat de kwaliteit van het geheel mede sterk afhankelijk is
an de kwaliteit van het landbouwbedrijf. Het project is er dus bij gebaat om een
joede kwaliteit van de landbouw mede te helpen handhaven of zo mogelijk te
oevorderen.
Het beleidsplan is in eerste plaats een gezamelijke verantwoordelijkheid van de drie
jrovincies. Het heeft geen juridische status, maar is richtinggevend voor het beleid.
i)e provincies treden op als trekker. Een goed project resultaat kan echter slechts
ereikt worden als de provincies kunnen rekenen op de actieve medewerking van een
iroot aantal andere instanties, zowel van de zijde van het Rijk in Nederland en het
Vlaamse gewest, als van de polders, waterschappen, gemeenten en andere
oestuursinstanties op regionaal en plaatselijk niveau. Er wordt dan ook gestreefd naar
;en zo breed mogelijk draagvlak, dat bereikt kan worden door intensief overleg en
arede inspraak. Het is de bedoeling dat het beleidsplan door zoveel mogelijk
oetrokken instanties wordt onderschreven en dat deze instanties zich ook inderdaad
bereid verklaren om aan de realisering van het plan hun actieve medewerking te
geven.
Uiteraard komt het beleidsplan niet in de plaats van het reeds door de provincies en
anderen gevoerde beleid. Het zal binnen de bestaande beleidskaders moeten passen.
Het plan kan echter en meerwaarde voor de streek inhouden, als er onderling en met
name grensoverschrijdend wordt samengeerkt om het best mogelijke resultaat te