DE STELTKLUUT van de grens vertonen een grote continuïteit, terwijl de processen die het voorkomen en de kwaliteit van de natuur en het landschap bepalen, zoals de waterhuishouding, 'eelal ook over de grens heen lopen. Daarom werd een grensoverschrijdende samenwerking op het gebied van de natuur- en landschapsbescherming wenselijk geacht. Daarbij gaat het niet alleen om landschap en natuur op zichzelf; ook eco nomische belangen staan op het spel. De waarden van de natuur en landschap bepalen mede de aantrekkelijkheid van het gebied voor het toerisme en de recreatie an ze vormen de basis voor een belangrijke bestaansbron. Ook moet er aandacht zijn /oor het feit dat een groot deel van de natuur en landschapswaarden gekoppeld zijn aan het agrarische gebruik van de grond. Het spreekt dan ook vanzelf dat het belang 'an de landbouw mede in de plannen moet worden betrokken; een gezonde landbouw s namelijk één van de voorwaarden voor een goede kwaliteit van natuur en andschap. Het grensoverschrijdend krekengebied is voor het grootste deel een akkerbouwgebied, ïen groot deel heeft een rationeel verkavelingspatroon, dat uit de zeventiende tot de wintigste eeuw dateert. Bovendien is door recent uitgevoerde waterhuishoudings- en mneringswerken de algemene structuur goed te noemen. In de dekzandgebieden is eelal nog het oorspronkelijke patroon van kleine gemengde bedrijven aanwezig. De andbouw bevindt zich echter overal in een moeilijke economische positie. Daardoor .omen activiteiten die geen directe economisch nut afwerpen, zoals het onderhoud an beplantingen en kleine landschapselementen, in het gedrang. ■/lomenteel doet zich een ontwikkeling voor waarbij zich steeds meer intensieve eehouderijen in het gebied vestigen. Dit kan leiden tot een duidelijke ruimtelijke en nilieuhygiënische randvoorwaarden. Dat geldt evenzeer voor de import van dierlijke mest uit concentratiegebieden. Het project 'grensoverschrijdend krekengebied' is niet primair bedoeld om de oestand van de landbouw te verbeteren. De verwevenheid van natuur, landbouw en andschap is echter zo groot dat de kwaliteit van het geheel mede sterk afhankelijk is an de kwaliteit van het landbouwbedrijf. Het project is er dus bij gebaat om een joede kwaliteit van de landbouw mede te helpen handhaven of zo mogelijk te oevorderen. Het beleidsplan is in eerste plaats een gezamelijke verantwoordelijkheid van de drie jrovincies. Het heeft geen juridische status, maar is richtinggevend voor het beleid. i)e provincies treden op als trekker. Een goed project resultaat kan echter slechts ereikt worden als de provincies kunnen rekenen op de actieve medewerking van een iroot aantal andere instanties, zowel van de zijde van het Rijk in Nederland en het Vlaamse gewest, als van de polders, waterschappen, gemeenten en andere oestuursinstanties op regionaal en plaatselijk niveau. Er wordt dan ook gestreefd naar ;en zo breed mogelijk draagvlak, dat bereikt kan worden door intensief overleg en arede inspraak. Het is de bedoeling dat het beleidsplan door zoveel mogelijk oetrokken instanties wordt onderschreven en dat deze instanties zich ook inderdaad bereid verklaren om aan de realisering van het plan hun actieve medewerking te geven. Uiteraard komt het beleidsplan niet in de plaats van het reeds door de provincies en anderen gevoerde beleid. Het zal binnen de bestaande beleidskaders moeten passen. Het plan kan echter en meerwaarde voor de streek inhouden, als er onderling en met name grensoverschrijdend wordt samengeerkt om het best mogelijke resultaat te

Tijdschriftenbank Zeeland

de Steltkluut | 1997 | | pagina 21