De pijnpunten van de herinrichting Hoek,
Een kritiek op het voorontwerp landinrichtingsplan.
De komende jaren gaat het gebied tussen de
Braakman Noord, Sluiskil en Terneuzen flink
op de schop. In de eerste plaats is daar de
aanleg van de Westerschelde tunnel. De aan-
voerweg, die ca. 2 km ten westen van de
brug over het kanaal bij Sluiskil op de N61
zal worden aangesloten, slingert door een
open polderlandschap en zal een landschap
pelijke aantasting van formaat betekenen.
Daarnaast zal de N61 zelf aangepakt gaan
worden. Vooral de verbreding daarvan door
de Braakman zal niet zonder verlies van
waardevolle natuur kunnen plaatsvinden.
Voor de wat langere termijn staat dan de
uitbreiding van de zeesluis op de rol, waar
door ondermeer de Spuikom met waarde
volle riet- en orchideënvegetaties zal gaan
verdwijnen. Daarnaast zijn er voor de
toekomst "wat claims" voor uitbreiding van
industrie in het plan vastgelegd. Wie de
kaarten bestudeert zal zijn ogen moeilijk
kunnen geloven. De Willemskerkepolder,
Goessepolder en Zevenaarpolder zullen, als
het aan de industrie ligt, worden volge
bouwd. Het gaat hier om een enorme opper
vlakte van vele honderden hectares, vanaf
de brug bij Sluiskil tot aan de oevers van de
Schelde. Terneuzen zal, als je deze plannen
mag geloven, in de toekomst aan de Westzij
de volledig omsingeld zijn door industrie.
Bos
Een volgend pijnpunt is hoe er omgesprongen is
met de voorgenomen uitbreiding van het
bosareaal in de Braakman. Wie de planvorming
de laatste jaren rondom de kanaalzone heeft
gevolgd, weet dat er ook een uitbreiding van bos
gepland was. Een lange rij rapporten en beleid-
stukken passeerde de politieke agenda, als
uitwerking van het ROM-Project Kanaalzone.
We noemen hier:
Landschapsvisie Kanaalzone (1993) van
Provincie Zeeland en Ministeries LNV en
VROM. Op de plankaart zien we westelijk
van het Noorderbos tot aan de westgrens
van de Braakmanpolder ingetekend als bos.
Bosnota Zeeland (1994) van Provincie Zee
land, waarin de aanleg van 300 ha. perma
nent en multifunctioneel bos in de kanaal
zone/ Braakman.
Intergemeentelijke Structuurvisie Kanaal
zone (1994) waar de Provincie samen mei
de Gemeentes Axel, Sas van Gent en
Terneuzen voor tekenden. Ook hier zien we
op de plankaart, Ruimtelijke Hoofdstructuu
weer dezelfde invulling van het bosareaal in
de Braakman.
Gebiedsvisie Oost Zeeuws-Vlaanderen
(1994 van Provincie Zeeland en Ministerie
LNV) geeft hetzelfde beeld.
Streekplan Zeeland (1997) van Provincie
Zeeland, waarin opgenomen 300 ha. bos
voor het Braakmangebied.
Het algemene beeld was dus 300 ha. bos in de
kanaalzone waarvan 150 in Braakman Noord
Dit zou dan voornamelijk aan de westzijde van
Braakman Noord worden gerealiseerd. Nu de
uiteindelijke realisatie, met deze herinrichting, it
zicht begint te komen blijft er ineens van die 15(
ha. slechts 25 ha. over! Hier is de geloof
waardigheid van de overheid in het geding. Wa
hebben al die rapporten en beleidsnota's (en d*
inspraak hierop door de bevolking) voor zir
gehad nu er ineens zo radicaal van de eerdere
planvorming wordt afgeweken? Het is on
doorzichtig wat tot deze beslissing heeft geleid
Het lijkt er wel op dat hier handjeklap achte<
gesloten deuren heeft plaatsgevonden, om he
plan wat acceptabeler te maken. Dat is wrang
want juist in deze herverkaveling is door de
bevolking in de inspraak opvallend vaak orr
meer bos gevraagd.
Waarom bos?
Een van de redenen waarom voor bosuitbreid
ing werd gekozen, was om een tegenwicht te
geven aan de forse uitbreiding van de industrie
Om het gebied op die manier leefbaar te
houden. Bos heeft een belangrijke (natuur)-
recreatieve functie. Op een mooie winterse mid
dag telden we zelfs meer dan 40 geparkeerde
auto's bij het Noorderbos, het Zuiderbos scoor-
14