De Westgeul. Braakman-Noord (foto: L.Goossens) de een 60-tal auto's. Vooral 's zomers is het in het Zuiderbos een drukte van jewelste. Het is dan echt zoeken naar een rustig plekje. Meer bos, wat dan uiteraard opengesteld wordt voor publiek, kan een grotere drukte beter opvangen, bovendien kunnen kwetsbare plekken beter ontzien worden. Zo kan, door een slimme aan leg van de padenstructuur een verdeling gemaakt worden tussen intensief en extensief recreatief medegebruik. Het is bijvoorbeeld opvallend dat in het nu bestaande Braakman- bos, een algemene roofvogel als de buizerd niet tot broeden komt. Bos heeft ook een belangrij ke bufferende werking. Het bosstrookje weste lijk van de Westgeul is zo smal, dat de wind er hard doorheen blaast. Bos kan het inwaaien van, van uit landbouw afkomstige meststoffen wat tegengaan. Derge-lijkete bufferen kwets-ba- re vegetaties liggen in de Westgeul. Daarnaast heeft bos (vooral multifunctioneel bos met ac centen op natuur) uiteraard ook zelf belangrij-ke ecologische potenties. Binnen zo'n bosgebied kan een variatie aan openere stukken en dras sige vegetaties ontwikkeld worden. Containerterminal In de lokale media verschenen berichten over de door de industrie gewenste containerterminal in de Braakmanhaven. Hieraan gekoppeld en op nieuw een ernstig pijnpunt voor dit gebied is de geplande ontsluitingsweg door Braakman- Noord. Een dergelijke weg vorm een dermate fatale aanslag op het landschap dat dergelijke plannen direct van tafel moeten. In de eerste plaats frustreert zo'n weg de natuur- en recre atieve ontwikkeling in Braakman Noord. In de tweede plaats doorsnijdt de weg het landschappelijk gebied van de Lange Betteweg bij Biervliet. Vervolgens staat een dergelijke ontwikkeling op gespannen voet met de principes van Duurzaam Veilig in West Zeeuws- Vlaanderen. Verder kan je je afvragen wat afvoer van containers richting west voor zin heeft, dan kunnen ze beter in Zeebrugge ontscheept worden. De enige landschappelijk verantwoorde ontsluiting is direct aanluiten op de toevoerweg naar de Westerscheldetunnel en dan via het bestaande wegennet, richting zuid. Een volgend bezwaar is van procedureel karak ter. Het verdient immers geen schoonheidsprijs om eerst in het kader van het project Gebieds gerichte Benadering Kanaalzone allerlei af spraken over industriële ontwikkelingen te maken en vervolgens, terwijl de uitvoering van die plannen nog maar langzaam op gang komen, alweer met nieuwe, verdergaande plan nen te komen. Hier geldt het zelfde be-zwaar als bovengenoemd bij het bosbeleid. Wat hebben alle eerdere beleids-beslissingen voor zin gehad als daar weer ineens met zo'n nieuw idee dwars doorheen gefietst wordt? Waar-om wordt niet gepro-beerd om eerst de terreinen langs het kanaal, die daarvoor zijn voorbestemd te ge bruiken, zoals aan de Axelse Vlakte? Dat heeft toch het grote voordeel dat daar direct aanges loten kan worden op de al bestaande infrastruc tuur zoals spoor- en wegennet. Zo werd kortgeleden door de DOW-top ook het idee gelanceerd om rond Boerengat een aantal nieuwe bedrijfsterreinen aan te leggen. Ook hier zien we dat deze plannen weer niet stroken met bijvoorbeeld het Voorontwerp van de Herinrich ting. En ze komen ook weer bovenop de al eerder geplande grootschalige uitbreiding van industrieterreinen. Dan tot slot, we zouden het haast vergeten, terug naar het plan voor het landschap dat eventueel nog zal overschieten. Het plan ziet er verder wel logisch uit. Er wordt gedacht aan enkele fietspaden, van Hoek naar de DOW en de brug bij Sluiskil en één door Braakman Noord. De Relatienota- en natuurontwik kelingsgebieden staan bijna allemaal netjes op de kaart ingetekend. Waarom is De Nol bij Mauritsfort niet opgenomen? Dat hoort wel te gebeuren. Een andere vraag is waarom de Oostoever van de Braakmankreek niet tot aan

Tijdschriftenbank Zeeland

de Steltkluut | 1998 | | pagina 17