4 j r<- dstad, reed je's avonds of 's nachts bijna a en op de weg. Als je nu 's avonds naar A sterdam gaat, sta je hoe dan ook altijd wel e ens in een file. V len jaar is een relatief korte tijd. Als ik nu Z uws-Vlaanderen binnen rij, om 12 uur, half 1 nachts, dan kom ik vanaf Sas van Gent tot 6 vliet hooguit 2 auto's tegen. Ik vindt dit een c jekende luxe en mensen die dit niet vinden z en waarschijnlijk niet vaak in de randstad h ;ven te zijn. Nee, het is hier echt rustig. Een Ji die uitgaat vanuit een open landschap. Een s itterend, agrarisch landschap, weliswaar hier e daar wat grootschalig, maar toch erg mooi. k er straks een i nel is, zal het jc getwijfeld jc ikker worden. iE n tunnel brengt ler verkeer met h mee, meer keer betekent ikkere wegen, :kkere wegen ekent een uit- t siding van het ;gennet. Als de mei er eenmaal I zullen er meer pensen komen men. die alle- i aal willen wo rn en werken. p den duur zal weg die uit de tunnel komt verbreed moeten >rden. Er wordt bij de huidige aanleg nu al mening gehouden van een verbreding van twee stroken naar vier rijstroken. Om maar niet te reken van de gevolgen voor de rest van Zee- id. Bedenk eens wat er gaat gebeuren met de k van Zuid Beveland. De noord-zuid verbind- :g door Zeeland is niet ver weg meer. Lang sbben de groene jonges de gevreesde auto eg door Zeeland tegen weten te houden, maar u de tunnel nabij is, kun je wachten op de oliticus, druk pratend met op de achtergrond ngzaam rijdende en stilstaande Duitsers, er- ens op de zomerse kop van Walcheren. "Dit an echt niet langer meer zo." "Ik moest laatst aar Schouwen en was anderhalf uur onder- eg." Ik hoor het hem zeggen. Waarschijnlijk rgens in de volgende periode van de Provin ciale Staten. Echt, die plannen lagen er tien tallen jaren geleden al en zullen zo gauw de tunnel klaar is wel weer worden ontdooid. De hamvraag is natuurlijk wat er overblijft van de Zeeuws-Vlaamse natuur. De versnippering zal ongetwijfeld verder gaan. Kleine bosjes of land schapselementen worden nog kleiner, dijken zullen nog vaker door wegen worden doorsne den. Dit alles is de reden dat de planologen nu al rekening houden met grootschalige natuurge bieden. Natuurgebieden of toekomstige natuur gebieden waarvan nu wordt gezegd dat er straks geen wegen meer door heen mogen lopen, waar geen industrie gepland mag worden. Gelooft u er nog in? Als de N61 ter hoogte van de Braakman ver breed moet wor den zal er of aan de noordkant, of aan de zuidkant weer een stuk afgaan. Er wordt nu alweer gepraat over een container opslagplaats in de noordelijke Braakmanpol der, terwijl de overige op de planologische kaart aange merkte industriegebieden no niet eens vol ge pland zijn! De verbreding van het kanaal zal plaatsvinden. Neem even het kanaal ter hoogte van Canisvliet. Als het breder wordt zal er heus geen stuk van Sas van Gent afgesnoept wor den. Waarom zouden ze, aan de overkant van het kanaal ligt immers een heel leeg gebied. "Wat? Natuurgebied? Ach, dat compenseren we wel!" Soms doet dit alles mij denken aan de Noord- amerikaanse indianen. Hoe vaak kregen zij niet te horen: Dit stuk grond is voor jullie, zo ver je kunt kijken, zo lang als het gras groeit"? Een paar jaar later werd het verdrag weer geschon den en werd hun leefruimte weer verder beperkt. Dit is zo doorgegaan tot op de dag van van daag. Mogen we dan niet meer wonen en werken? 17

Tijdschriftenbank Zeeland

de Steltkluut | 1998 | | pagina 19