4
j r<- dstad, reed je's avonds of 's nachts bijna
a en op de weg. Als je nu 's avonds naar
A sterdam gaat, sta je hoe dan ook altijd wel
e ens in een file.
V len jaar is een relatief korte tijd. Als ik nu
Z uws-Vlaanderen binnen rij, om 12 uur, half
1 nachts, dan kom ik vanaf Sas van Gent tot
6 vliet hooguit 2 auto's tegen. Ik vindt dit een
c jekende luxe en mensen die dit niet vinden
z en waarschijnlijk niet vaak in de randstad
h ;ven te zijn. Nee, het is hier echt rustig. Een
Ji die uitgaat vanuit een open landschap. Een
s itterend, agrarisch landschap, weliswaar hier
e daar wat grootschalig, maar toch erg mooi.
k er straks een
i nel is, zal het
jc getwijfeld
jc ikker worden.
iE n tunnel brengt
ler verkeer met
h mee, meer
keer betekent
ikkere wegen,
:kkere wegen
ekent een uit-
t siding van het
;gennet. Als de
mei er eenmaal
I zullen er meer
pensen komen
men. die alle-
i aal willen wo
rn en werken.
p den duur zal
weg die uit de tunnel komt verbreed moeten
>rden. Er wordt bij de huidige aanleg nu al
mening gehouden van een verbreding van twee
stroken naar vier rijstroken. Om maar niet te
reken van de gevolgen voor de rest van Zee-
id. Bedenk eens wat er gaat gebeuren met de
k van Zuid Beveland. De noord-zuid verbind-
:g door Zeeland is niet ver weg meer. Lang
sbben de groene jonges de gevreesde auto
eg door Zeeland tegen weten te houden, maar
u de tunnel nabij is, kun je wachten op de
oliticus, druk pratend met op de achtergrond
ngzaam rijdende en stilstaande Duitsers, er-
ens op de zomerse kop van Walcheren. "Dit
an echt niet langer meer zo." "Ik moest laatst
aar Schouwen en was anderhalf uur onder-
eg." Ik hoor het hem zeggen. Waarschijnlijk
rgens in de volgende periode van de Provin
ciale Staten. Echt, die plannen lagen er tien
tallen jaren geleden al en zullen zo gauw de
tunnel klaar is wel weer worden ontdooid. De
hamvraag is natuurlijk wat er overblijft van de
Zeeuws-Vlaamse natuur. De versnippering zal
ongetwijfeld verder gaan. Kleine bosjes of land
schapselementen worden nog kleiner, dijken
zullen nog vaker door wegen worden doorsne
den. Dit alles is de reden dat de planologen nu
al rekening houden met grootschalige natuurge
bieden. Natuurgebieden of toekomstige natuur
gebieden waarvan nu wordt gezegd dat er straks
geen wegen meer door heen mogen lopen, waar
geen industrie gepland mag worden. Gelooft u
er nog in? Als
de N61 ter
hoogte van de
Braakman ver
breed moet wor
den zal er of aan
de noordkant, of
aan de zuidkant
weer een stuk
afgaan. Er
wordt nu alweer
gepraat over
een container
opslagplaats in
de noordelijke
Braakmanpol
der, terwijl de
overige op de
planologische
kaart aange
merkte industriegebieden no niet eens vol ge
pland zijn! De verbreding van het kanaal zal
plaatsvinden. Neem even het kanaal ter hoogte
van Canisvliet. Als het breder wordt zal er heus
geen stuk van Sas van Gent afgesnoept wor
den. Waarom zouden ze, aan de overkant van
het kanaal ligt immers een heel leeg gebied.
"Wat? Natuurgebied? Ach, dat compenseren we
wel!"
Soms doet dit alles mij denken aan de Noord-
amerikaanse indianen. Hoe vaak kregen zij niet
te horen: Dit stuk grond is voor jullie, zo ver je
kunt kijken, zo lang als het gras groeit"? Een
paar jaar later werd het verdrag weer geschon
den en werd hun leefruimte weer verder beperkt.
Dit is zo doorgegaan tot op de dag van van
daag.
Mogen we dan niet meer wonen en werken?
17