WORSTENVRETERS Een plaatje: Klein karretje, twee houten wielen. Wordt voortgetrokken door een hond, type Mechel- se herder. Op de bok zit iemand met lange stok waaraan een vette worst bungeld. Hond kan er net niet bij, neus vol in de geuren, tong een fractie te kort. Stapje vooruit denkt onze hond en hup daar gaat de kar en hup vooruit gaat ook de worst. Het lijkt wel het befaamde 'perpetuum mobile' waar weten schappers eeuwen lang vergeefs naar heb ben gezocht. Inmiddels weten we dat dit systeem, dat voortbeweegt op energie die het zelf produceert, niet bestaat. Maar de hond, de kar en zeker de worst symbo liseert een situatie waarin we ons als natuurbe schermers de laatste tijd nogal eens plegen te bevinden. Althans zoals ik het zie. Een voorbeeld: Container terminal Dow- haven Overslag van containers, daar gaat het hier om. Buitendijks wordt een laad- en loskade aange legd. Steltkluut heeft braaf bezwaar aangete kend en deze zijn netjes, zoals dat hoort, door de betreffende instanties ongegrond verklaard. Tot zover niets nieuws. Maar die kade is een begin en dat gaat binnendijks door. Minimaal 30 ha gaat dit verhaal binnendijks door, richting Braakmanbos en Westgeul. Ineens is er sprake van een convenant. De milieubeweging is 'om', de natuurbeschermers akkoord en met grote letters staat in de krant te lezen dat Zeeland Se aports maar liefst drie miljoen investeert in bos aanleg bij de Braakman. Even is er nog sprake van dat het slechts om twee miljoen gaat. maar wat maakt het uit. Of Staatsbosbehe r maar even voor twee of drie miljoen aan bomen wilt bestellen. Mooi bos, recreant tevreden, na tuurbeschermers gelukkig, Zeeland Seapons met glimlach. Maar ik zie een worst, al is er ten opzichte van ons beginverhaal wel iets verai - derd: we krijgen de worst daadwerkelijk te pa; - ken! Want dat bos komt er en in dat convenart zijn nog extra afspraken gemaakt ook. De cor - tainers worden vooral via het water vervoerd ei dat is milieubewust en het overslagterrein wo - den netjes ruimtelijk afgescheiden en, oh ja nog iets leuks voor ons: de Savooyaardsweg worct misschien wel voor het autoverkeer afgesloten Ik zal wel een zuurpruim zijn, een zeur en, oh zo conservatief inmiddels. Want ik zie alleen mac 30 ha landelijk gebied dat verloren gaat ten kos te van bedrijfsterrein. En dit is een ontwikkeling die niet was afgesproken binnen het moeizame proces in de zogenaamde Gebiedsgerichte Be nadering Kanaalzone. Daar is gekomen tot ai spraken omtrent wonen, werken en milieu. Wie wat, waar, wanneer en hoe. Nog een voorbeeld: Margarethapolder Compensatie in het kader van natuurherste Westerschelde. Er wordt een prachtig plaatj< gepresenteerd, mooie kleurtjes, natuurlijke vor men. Maar liefst 50 ha natuur krijgen we er bi en ik zie links en rechts de oogjes glinsteren Eindelijk, de natuur in het offensief! Investerinc in dit geval, rekent u even mee, 50 ha a later we zeggen 70.000,-, plus nog wat inrichtings kosten die meer mogen zijn dan 10.000,- pei ha. Laten we het houden op een slordige 4 mil joen. Dat is dan toch ook weer mooi! Maar, hc even. even terug, want ik voel me weer wat on gemakkelijk. Waarom was dit project ook a weer opgezet? Natuurherstel Westerschelde als compensatie voor natuur die verloren gaat dooi de vaargeulverdieping. Nieuw begrip die natuur compensatie. Sinds enige jaren verheven tot rijksbeleid en het zegt zoveel als grootschalige ingrepen in landschap of natuur moéten gecom penseerd worden. Met veel enthousiasme ont vangen destijds. Even opzoeken in Van Dale 10

Tijdschriftenbank Zeeland

de Steltkluut | 1999 | | pagina 12