4 De vaargeulen in de Oosterschelde zijn wel on der de Vogelrichtlijn gebracht, zodat er voor de Westerschelde sprake is van inconsequent be leid. Het is ook merkwaardig dat wel de hele Voordelta is aangemerkt, maar niet het mon- dingsgebied van de Westerschelde. Er bestaat de mogelijkheid om beroep aan te tekenen tegen dit besluit van de staatssecreta ris. Na veel wikken en wegen heeft de Zeeuwse natuurbescherming besloten geen beroep in te stellen. We beschikken niet over harde telgegevens als het gaat om de vogelfunctie van de vaargeul en het mondingsgebied. We weten dat ze er zit ten, maar echte telgegevens ontbreken. Niet duidelijk is wat wordt verstaan onder een ecolo gisch landschappelijke eenheid. Dat laat ruimte voor verschillende interpretaties bij een be roepsprocedure. Als het om het belang voor vis sen gaat is niet duidelijk welke functie het die pere vaarwater heeft. Succes is dus niet verzekerd als we in beroep gaan. Een negatieve uitspraak kan wel eens vervelender zijn. In deze overweging speelt een grote rol dat de Vogelrichtlijn een zogenaamde externe werking kent. Daardoor zijn de ondiepe gebieden indi rect tegen ingrepen in de vaargeul beschermd. Volgens het principe van de externe werking moet er zekerheid zijn dat de ingreep in de vaargeul de natuurlijke kenmerken van de on diepe gebieden niet zullen aantasten. Overigens is de hele Westerschelde aange merkt als onderdeel van de Ecologische Hoofd structuur. Het is niet moeilijk te raden waarom de vaargeul buiten de aanwijzing is gehouden. De goede relatie met België en hun wens om de vaargeul verder te verdiepen, hebben ongetwij feld de doorslag gegeven. Het niet aanwijzen van de vaargeul van de Westerschelde lijkt een schijnmanoeuvre. België wordt schijnbaar tege moet gekomen, maar eigenlijk schieten ze er weinig mee op. Gelukkig maar. Een verdere verdieping van de Westerschelde moet kost wat kost voorkomen worden. De ecologische scha de van deze ingreep is niet te overzien. De Westerschelde is niet voor niets het derde be langrijkste watervogelgebied van Nederland na de Waddenzee en de Oosterschelde. Europese bemoeienis via de Vogelrichtlijn met de Wester schelde is geen overbodige luxe. Habitatrichtlijn Voor de Habitatrichtlijn geldt een andere proce dure dan voor de Vogelrichtlijn. Er wordt een soort tussenstop gemaakt: lidstaten stellen een lijst met gebieden op, melden die aan in Brus sel, de Europese Commissie bekijkt de lijst kri tisch en zet de gebieden die de bescherming van de richtlijn behoeven op een communautai re lijst. Aan de hand van die lijst wijst ieder lid staat vervolgens de te beschermen gebieden officieel aan. De Habitatrichtlijn dateert uit 1994. Naar verwachting zal deze richtlijn over twee jaar worden geïmplementeerd. Ook dan zal de Westerschelde weer op de agenda staan. De Westerschelde zal dan in zijn geheel als "estuarium" aangewezen moeten worden. Even bijbomen.... Door: Hans van Hage, kritisch natuurliefhebber Op het moment dat ik dit schrijf, is Koningin Be atrix een bezoek aan het brengen aan Ensche de. De details zijn nog niet helemaal bekend, maar ik heb gisteravond met stijgende verba zing gekeken naar de beelden van een verwoes te woonwijk. Hoe is het mogelijk dat een vuur werkfabriek onlangs nog toestemming heeft ge kregen om haar opslagcapaciteit uit te breiden van 50 naar 100 ton? Grofweg houdt dit dus in, dat, mits iedereen zich aan de regels heeft ge houden, de explosie maar half zo klein had hoe ven te zijn. In plaats van een woonwijk van vier vierkante kilometer slechts een woonwijk van twee vierkante kilometer tegen de vlakte. Risi cocalculatie heet dat. De overheid is daar, zo wel provinciaal, gemeentelijk als landelijk erg goed in. Een acceptabel risico zeggen ze dan. Je calculeert, dat als er al een ongeluk gebeurt, dat de kansen op calamiteiten zo klein mogelijk zijn. De kans dat er al een ongeluk gebeurt, is één op de zoveel. 16

Tijdschriftenbank Zeeland

de Steltkluut | 2000 | | pagina 22