reiniging terug te dringen ook in het tweede wa
terhuishoudingsplan speerpunt blijven.
De opzet is dat aan het eind van de planperio
de, in 2006, de maximaal toelaatbare risiconi
veaus in water en waterbodem niet meer wor
den overschreden. De provincie wil tot zuiverder
Zeeuws water komen door extra inspanningen
in samenwerking met de waterschappen en de
industriële en diffuse vervuilers. Het betekent
onder veel meer duurzaam bouwen, stimuleren
van biologische landbouw, terugdringen van het
gebruik van meststoffen en bestrijdingsmidde
len en stimulering van natuurlijke zuivering van
water.
Volgens de Wet op de waterhuishouding moet
de provincie steeds voor een bepaalde periode
het waterbeleid op hoofdlijnen vastleggen. In
het Waterhuishoudingsplan doet de provincie
dat voor de periode van 2001 tot en met 2006.
In dit plan wordt het rijksbeleid vertaald naar de
provincie, die op haar beurt weer richtlijnen
geeft aan de waterschappen.
De provincie stemt tevens de provinciale plan
nen van verschillende sectoren op elkaar af.
Dat zijn plannen die veel wederzijdse raakvlak
ken hebben: streekplan, milieubeleidsplan en
waterhuishoudingsplan. Vooral de relatie tussen
ruimte en water is erg belangrijk. Denk aan wa
terberging en in het algemeen aan het idee dat
water meer ruimte moet krijgen. Door de positie
van de provincie en door het feit dat samenwer
king tussen beleidsvelden en verschillende
overheden belangrijk is om tot een duurzame
waterhuishouding te komen, ziet de provincie
een regierol voor zich weggelegd. Dat wil zeg
gen: stuwen van de vernieuwing van het water
beleid en -beheer, inpassen van ideeën en
maatregelen van verschillende betrokkenen in
een gebied, initiatieven nemen, deskundigheid
leveren, de helpende hand van het provinciaal
apparaat inzetten enzovoort.
Mooie plannen, maar zal de maatschappij de
noodzaak van deze plannen inzien?
Reacties op het internet op het rijksadvies doen
weer het ergste vermoeden. En dan gaat het
nog enkele om woonlocaties!
Zullen dit keer, anders dan bij de verdieping van
de Westerschelde, milieubelangen wél min
stens even zwaar tellen als economische belan
gen? Veel zal afhangen van hoe deze plannen
gepresenteerd zullen worden aan het publiek ei
de landbouw en hoeveel geld er beschikbaar zei
worden gesteld voor de uitvoering van de plan
nen!
De Zeeuwse extra complicatie van de verschil
lende watersysteemtypen maakt het er niet een
voudiger op voor de burger om te begrijpen wet
er speelt. De natuurwinst die gehaald wordt met
de uitvoering van deze plannen is ontegenzeg
gelijk groot, maar de reden van het opstellen
van deze plannen is in het belang van veiligheid
en duurzame economie!
Bij de verdieping van de Westerschelde is du
nadruk gelegd op natuurcompensatie. Deze is
zeker noodzakelijk: het Deltagebied met du
Westerschelde is voor watervogels het tweede
belangrijkste foerageerplaats tijdens de vogel
trek in Europa! Maar buitendijkste overstro
mingsgebieden (ontpoldering) zijn ook van be
lang voor de veiligheid. Zelfs in België is mei
dit aan het beseffen! (L. Dirks: Over stromen er
overstromen)
Zonder draagvlak geen ander waterbeleid. Poli
tiek en burger dienen veel beter geïnformeerc
te worden over bedreigingen en kansen var
water en meer direct betrokken te worden bi
een ander aanpak van het waterbeleid. Alleer
dan zullen zij water niet alleen als vijand be
schouwen maar ook als bondgenoot.
12