A DE BETUTTELAARS VAN HULST In de grondwet is vastgelegd dat bescherming en beheer van groen tot de basistaken behoren van gemeenten. Vanwege de veelheid aan be langen die gemeenten moeten afwegen is het belangrijk die taak vast te leggen in bv. een ge meentelijk groen- of bomenbeleidsplan en kap- verordening. Gemeenten hebben de vrijheid om dit zo in te vullen, zoals ze dat zelf willen. De gemeente Hulst heeft een wel heel merk waardige invulling aan haar kapverordening ge geven. Voordat we daar wat verder op ingaan eerst wat uitleg. Het verloop van de bezwaar en beroepsprocedures bij kapverordeningen zit in gewikkeld in elkaar. Óm een inzicht te geven in de stappen die te nemen zijn in bezwaar en be roepsprocedures nemen we hierbij een handig overzichtsschema over uit het boek Recht op Bomen van de Bomenstichting. Wie een boom wil omzagen heeft daarvoor meestal een vergunning nodig. Deze wordt aan gevraagd bij de gemeente. De gemeente kan daarna op twee manieren te werk gaan.De eer ste manier is het voornemen tot vergunningafgif- te in de kranten te publiceren. Daarbij wordt dan vermeld dat men eventueel bedenkingen hierte gen kan richten aan het college van B en W. Te vens wordt de inspraakperiode vermeld. Na de afwikkeling van de inspraak beslist de gemeente over de daadwerkelijke afgifte van de vergun ning. De andere methode, en dat is zoals het in Hulst gebeurt, is dat men de vergunning direct afgeeft, maar voorwaarden verbindt aan het gebruik daarvan. Ook dan kan de afgifte van de vergun ning gepubliceerd worden, met de daarbij horen de mogelijkheden van inspraak. Normaal ge sproken kan dan pas van de vergunning gebruik gemaakt worden als er geen bezwaren zijn bin nengekomen, of de eventuele bezwaren zijn ver worpen. In de kapverordening van de gemeente Hulst (zoals ook wel in die van andere gemeenten) zit echter een hiaat. Ze verbiedt niet het kappen van bomen na afloop van de inspraakperiode, als er bezwaren zijn binnen gekomen. Alerte ambtenaren merkten dit op en via een raads voorstel is geprobeerd dit gat te dichten. Ge meenteraadsleden echter vonden een correctie Door: Lucien Calle van de kapverordening niet nodig, en spraken van een betutteling van de bevolking. Hieruit valt op te maken hoe weinig serieus de Hulsterse gemeenteraadsleden het groenbeleid nemen Het is verbijsterend te merken hoe ecologische-, landschappelijke- en belevingswaarden van bo men worden gemarginaliseerd. Alleen PVDA-erl Paul Plasschaert verdedigde het fatsoeneren van de verordening, waarvoor complimenten. Nu blijft er in Hulst dus een lek in de kapverorde ning bestaan. Dit is uitermate vreemd en dom omdat: De gemeente zichzelf hiermee de mogelijk heid ontneemt om na een eventuele belan genafweging, een besluit daarover te hand haven. Hier wordt in democratische zin eeri idioot signaal aan de bevolking afgegeven u mag best bezwaar maken, wij als ge meente nemen het toch niet serieus. De aanvrager van de kapvergunning, die het fatsoen heeft om in deze situatie toch een vergunning aan te vragen, door eer zinloze ambtelijke molen moet. Terwijl de gemeentelijke bemoeienis toch niets uit haalt. Kappen kan er na de inspraak altijd. De bezwaarmaker tegen de voorgenomen kap natuurlijk al helemaal in zijn hemd ge zet wordt. Wie is nou zo zot om in deze ge meente nog bezwaar te maken, als je van tevoren weet dat de kap na afloop van de inspraakperiode toch gewoon door kar gaan, wat de aard van de bezwaren ook zijr geweest. De bezwaarmaker op kosten wordt gejaagd Wie in deze gemeente zeker wil zijn dat de boom niet wordt gekapt voordat de bezwa ren zijn behandeld, is wel verplicht direc een voorlopige voorziening aan te vrager bij de rechtbank. Dit kost 225,-. Dit heef een drempel verhogend effect. De gemeente zijn eigen grondwettelijke ver antwoordelijkheid uit de weg gaat, door zich te verschuilen achter de rechtbank. De hele gang van zaken in Hulst is weinig ver heffend. Het valt te hopen dat de raad in "al zijr wijsheid" de zaken toch niet goed begreper 10

Tijdschriftenbank Zeeland

de Steltkluut | 2001 | | pagina 12