havens van Antwerpen en Gent via de Westerschelde wordt gewaarborgd. (De buitenste fortenlinie rond Antwerpen is echter alleen door de Duitsers in beide Wereldoorlogen in gebruik genomen.) Eerste verdiepingen en de Belgische havens Voor een betere berijkbaarheid van de havens van Antwerpen en Gent zijn in de jaren zestig van de vorige eeuw het Kanaal van Gent naar Terneuzen en de Westerschelde voor het eerst uitgediept voor de steeds groter, dus dieper, wordende zeeschepen. In de jaren zestig, de opbouwjaren na de 2e wereld oorlog, keek men nog niet zo naar de natuurwaarde van een gebied. De grond van het Smitschorre bij Axel was slechte landbouwgrond, dus werd het slib dat vrij kwam uit het Kanaal van Gent en Terneuzen hier gedeponeerd, en kreeg Staatsbosbeer het in beheer. (Het slib uit de vaargeul van de Westerschelde wordt op slibdepots in de Westerschelde gedeponeerd.) Zeebrugge Zeebrugge is de enige plaats aan de Belgische kust met een buitenhaven in zee. Deze werd in 1907 in gebruik genomen en staat via het Boudewijnkanaal in verbinding met Brugge. De buitenhaven is toegankelijk voor zeer grote zeeschepen. Evenals Oostende onderhoudt Zeebrugge regelmatige diensten met passagiersschepen op Engeland. De containerhaven is uitgerust met roll-on-roll-off- terminals. De buitenhaven staat via een sluis in verbinding met de binnenhaven: bestaande uit drie dokken, die tussen het Boudewijn-, het Leopold- en het Schipdonkkanaal liggen. De buitenhaven is uitgebreid met nieuwe installaties, die zich tot 3 km in zee uitstrekken: hiertoe behoort onder meer een terminal aan de oostkant, bestemd voor het lossen en opslaan van aardgas. Nadat de nieuwe westelijke dam gereed is gekomen, is gestart met de aanleg van twee dokken, één voor containerschepen en één voor roro-schepen. Het eerste gedeelte van de nieuwe achterhaven is sinds 1984 gereed: deze haven wordt voordurend uitgebreid en zal een oppervlak krijgen van 1300 ha. De bijbehorende industriezone met opslag- en overslaginstallaties omvat terminals voor overslag van groente, fruit, auto's, hout, steenkool, ijzererts, enz. Gent Sinds de gereed komen van de verdieping van het Kanaal van Gent naar Terneuzen in 1968 is het zeekanaal toegankelijk voor schepen tot 80.000 ton, waardoor het goederenvervoer van de zeevaart in 1996 een omvang van 20 miljoen ton bereikte. Langs het kanaal hebben zich door de jaren heen zowel in Zeeuws Vlaanderen als België nieuwe industriën gevestigd: metaalindustrie, automontagebedrijven en chemische nijverheid. In het havengebied ten noorden van Gent bevindt zich naast installaties die grote ertsschepen kunnen ontvangen, het staalbedrijf Sidmar waarvan de productiecapaciteit 3,5 miljoen ton ruw staal bedraagt. De havenbaronnen van Gent willen de capaciteit van de haven vergroten. Ze willen bij Kluizen nieuwe en diepere dokken aanleggen en dringen ze bij de Nederlandse regering aan om een tweede verdieping van het kanaal van Gent naar Terneuzen en de aanleg van nieuwe zeesluizen bij Terneuzen. Antwerpen Tegenwoordig is Antwerpen zowel de grootste afzetmarkt van België als de voornaamste handelsstad en een belangrijk industrieel centrum. De haven van Antwerpen wordt voortdurend uitgebreid. De haven is uitgegroeid in noordelijke richting tot aan de Nederlandse grens. Hij strekt strekt zich uit over een oppervlakte van 13.780 ha, heeft 127 km kade, 949 km spoorweg, 1400 ha dokken en belangrijke opslagruimten. De aanleg van een groot dok ten noorden van het Kanaaldok heeft de aanlegmogelijkheden aanzienlijk uitgebreid. Zeven sluizen verbinden de Schelde met de dokken. De Berendrechtssluis uit 1988 is met zijn 763.000 m3 de grootste ter wereld. Deze sluis is 500 m lang en 68 m breed. De Zandvlietsluis is bijna even belangrijk en heeft een capaciteit van 613.000 m3. De activiteiten van de Antwerpse haven zijn zowel afhankelijk van de Belgische economie als van zijn transitfunctie naar Duitsland, Frankrijk, Nederland en Italië; de import betreft olieproducten, ertsen, kolen, ijzer en staal, chemische grondstoffen, terwijl producten van de ijzerindustrie, meststoffen, chemische producten, meel en suiker worden uitgevoerd. Belangrijke industriële activiteiten hebben zich voornamelijk sinds enkele jaren in het havengebied ontwikkeld: olieraffinaderijen, 11

Tijdschriftenbank Zeeland

de Steltkluut | 2001 | | pagina 13