■f dan nu. Voor 1 december moet de Tweede Kamer in Nederland met een eigen standpunt komen. Daarvoor zijn Provinciale Staten van Zeeland aanzet. Alle partijen in het Vlaams parlement, van de groene regeringspartij Agalev^ tot en met het Vlaams Blok, waren het eens. Het Vlaams Blok wilde aanvankelijk als enige partij hoog inzetten op een verdieping tot 14 meter, maar vond 12,8 meter bij nader inzien Verdedigbaar'. Als er èerspectief blijft op meer. De Vlaamse parlementsleden prezen zichzelf voor de 'realistische benadering', die ze hebben gekozen door niet het onderste uit de kan te willen vragen. En verdiepen tot 12,8 meter kost éénvijfde van de kosten van een verdieping tot 14 meter, want dat vergt veel baggerwerk voor de kust. Later kan eventueel stapsgewijs toch naar die 14 meter worden toegewerkt. Het Vlaams parlement heeft in zijn voorstel ook nadrukkelijk rekening gehouden met de gevolgen van een verdieping. De veiligheid tegen overstromingen en de natuur in en langs de Westerschelde moeten gewaarborgd blijven, door eerst een milieu-effectrapportage (mer) op te stellen en zonodig natuurcompensatiewerken uit te voeren. Dat is niet vanzelf gegaan, betoogde J. Malcorps (Agalev). Vlaanderen heeft geleerd van de pijnlijke affaire rond het Deurganckdok op de Antwerpse linkeroever, bij Doel. De aanleg van die haven is begin maart stilgelegd, omdat niet is voldaan aan Europese milieu-richtlijnen. Zo is er geen mer gemaakt. Malcorps concludeerde: "We kunnen niet meer om die richtlijnen heen, zeker niet bij een Volgende verdieping." Vlaanderen rekent op steun van Nederland, niet alleen voor de verdieping, maar ook om het pverstromingsgevaar in Vlaanderen te keren. Onderdeel van het Vlaams verrdiepingsvoorstel Vormt de aanleg van een twee kilometer brede 'overloop' tussen de Wester- en Oosterschelde bij Rilland. Overleg in Kamer en standpunt van Provinciale Staten is afwachten. De CD A-fractie in de Tweede Kamer wil, zo zegt woordvoerder Siem Buijs, "goed over de inhoud van het rapport Lange-termijnvisie Schelde-estuarium, waarin de diverse verdiepingsscenario's staan beschreven, praten en het definitieve standpunt van Provinciale Staten afwachten, alvorens zij zich over deze kwestie uitspreekt. "Goed nabuurschap met Vlaanderen brengt met zich mee dat er een zorgvuldige afweging moet plaatsvinden." "Veiligheid en natuurbehoud staan voor ons voorop bij de definitieve afweging", aldus Siem Buijs. "Staatssecretaris de Vries heeft al laten weten dat dit ook voor haar geldt." Goed nabuurschap met Vlaanderen is een belangrijk argument bij de afweging in de Nederlandse politiek. De Vlaamse havens: Zeebrugge, Gent en Antwerpen blijken rivalen van elkaar te zijn bij het aantrekken van zeeschepen. De haven van Antwerpen is de grootste haven van België, dit terwijl zij het meest landinwaarts gelegen is. Voor de bereikbaarheid van de steeds grotere zeeschepen beroepen de Antwerpse en Gentse havenbaronnen zich op een verdrag uit 1839. Dat toen 44 jaar na het openstellen van de Westerschelde voor de scheepvaart naar Gent en Antwerpen en 12 jaar na de opening van het Kanaal van Gent naar Terneuzen een verdrag is afgesloten, daar kan ik inkomen. Sinds die tijd is de diepgang van de zeeschepen echter dermate toegenomen, dat het verzetten van de bakens noodzakelijk is. (Een behoorlijk schip in 1960 was ongeveer 7000 ton. In 1990 was het mogelijk om schepen van ongeveer 60.000 ton toe te laten in de Westerschelde.) In Nederland is de uitbreiding van havencapaciteit richting zee verplaatst: de Maasvlakte voor de uitbreiding van de havens van Rotterdam; IJmuiden voor de uitbreiding van de havens van Amsterdam. Aangezien de internationaal belangrijke foerageerplaatsen van vogels verdwijnen door verdieping van de Westerschelde en deze niet elders buitendijks gecompenseerd kunnen worden, zou goed nabuurschap met Nederland een belangrijk argument voor het Vlaams parlement moeten zijn om af te zien van verdere verdieping van de Westerschelde. Dus in plaats van mee te gaan in de rivaliteit tussen de Vlaamse havens, zou het Vlaams parlement de Vlaamse havenbaronnen een halt toe moeten roepen! Wanneer de Westerschelde enkel bevaarbaar wordt gehouden voor schepen met een maximale diepgang een gemiddeld schip uit 1990 en al het extreem baggeren gestopt kan worden, krijgen de buitendijkse schorren- gebieden een kans om weer aan te groeien en neemt ook het overstromingsgevaar in Vlaanderen af. 13

Tijdschriftenbank Zeeland

de Steltkluut | 2001 | | pagina 15