■f
dan nu. Voor 1 december moet de Tweede
Kamer in Nederland met een eigen standpunt
komen. Daarvoor zijn Provinciale Staten van
Zeeland aanzet.
Alle partijen in het Vlaams parlement, van de
groene regeringspartij Agalev^ tot en met het
Vlaams Blok, waren het eens. Het Vlaams Blok
wilde aanvankelijk als enige partij hoog inzetten
op een verdieping tot 14 meter, maar vond 12,8
meter bij nader inzien Verdedigbaar'. Als er
èerspectief blijft op meer. De Vlaamse
parlementsleden prezen zichzelf voor de
'realistische benadering', die ze hebben
gekozen door niet het onderste uit de kan te
willen vragen. En verdiepen tot 12,8 meter kost
éénvijfde van de kosten van een verdieping tot
14 meter, want dat vergt veel baggerwerk voor
de kust. Later kan eventueel stapsgewijs toch
naar die 14 meter worden toegewerkt.
Het Vlaams parlement heeft in zijn voorstel ook
nadrukkelijk rekening gehouden met de
gevolgen van een verdieping. De veiligheid
tegen overstromingen en de natuur in en langs
de Westerschelde moeten gewaarborgd blijven,
door eerst een milieu-effectrapportage (mer) op
te stellen en zonodig natuurcompensatiewerken
uit te voeren. Dat is niet vanzelf gegaan,
betoogde J. Malcorps (Agalev). Vlaanderen
heeft geleerd van de pijnlijke affaire rond het
Deurganckdok op de Antwerpse linkeroever, bij
Doel. De aanleg van die haven is begin maart
stilgelegd, omdat niet is voldaan aan Europese
milieu-richtlijnen. Zo is er geen mer gemaakt.
Malcorps concludeerde: "We kunnen niet meer
om die richtlijnen heen, zeker niet bij een
Volgende verdieping."
Vlaanderen rekent op steun van Nederland, niet
alleen voor de verdieping, maar ook om het
pverstromingsgevaar in Vlaanderen te keren.
Onderdeel van het Vlaams verrdiepingsvoorstel
Vormt de aanleg van een twee kilometer brede
'overloop' tussen de Wester- en Oosterschelde
bij Rilland.
Overleg in Kamer en standpunt van Provinciale
Staten is afwachten. De CD A-fractie in de
Tweede Kamer wil, zo zegt woordvoerder Siem
Buijs, "goed over de inhoud van het rapport
Lange-termijnvisie Schelde-estuarium, waarin
de diverse verdiepingsscenario's staan
beschreven, praten en het definitieve standpunt
van Provinciale Staten afwachten, alvorens zij
zich over deze kwestie uitspreekt. "Goed
nabuurschap met Vlaanderen brengt met zich
mee dat er een zorgvuldige afweging moet
plaatsvinden."
"Veiligheid en natuurbehoud staan voor ons
voorop bij de definitieve afweging", aldus Siem
Buijs. "Staatssecretaris de Vries heeft al laten
weten dat dit ook voor haar geldt."
Goed nabuurschap met Vlaanderen is een
belangrijk argument bij de afweging in de
Nederlandse politiek.
De Vlaamse havens: Zeebrugge, Gent en
Antwerpen blijken rivalen van elkaar te zijn bij
het aantrekken van zeeschepen. De haven van
Antwerpen is de grootste haven van België, dit
terwijl zij het meest landinwaarts gelegen is.
Voor de bereikbaarheid van de steeds grotere
zeeschepen beroepen de Antwerpse en Gentse
havenbaronnen zich op een verdrag uit 1839.
Dat toen 44 jaar na het openstellen van de
Westerschelde voor de scheepvaart naar Gent
en Antwerpen en 12 jaar na de opening van het
Kanaal van Gent naar Terneuzen een verdrag is
afgesloten, daar kan ik inkomen. Sinds die tijd is
de diepgang van de zeeschepen echter dermate
toegenomen, dat het verzetten van de bakens
noodzakelijk is. (Een behoorlijk schip in 1960
was ongeveer 7000 ton. In 1990 was het
mogelijk om schepen van ongeveer 60.000 ton
toe te laten in de Westerschelde.)
In Nederland is de uitbreiding van
havencapaciteit richting zee verplaatst: de
Maasvlakte voor de uitbreiding van de havens
van Rotterdam; IJmuiden voor de uitbreiding van
de havens van Amsterdam.
Aangezien de internationaal belangrijke
foerageerplaatsen van vogels verdwijnen door
verdieping van de Westerschelde en deze niet
elders buitendijks gecompenseerd kunnen
worden, zou goed nabuurschap met Nederland
een belangrijk argument voor het Vlaams
parlement moeten zijn om af te zien van verdere
verdieping van de Westerschelde. Dus in plaats
van mee te gaan in de rivaliteit tussen de
Vlaamse havens, zou het Vlaams parlement de
Vlaamse havenbaronnen een halt toe moeten
roepen!
Wanneer de Westerschelde enkel bevaarbaar
wordt gehouden voor schepen met een
maximale diepgang een gemiddeld schip uit
1990 en al het extreem baggeren gestopt kan
worden, krijgen de buitendijkse schorren-
gebieden een kans om weer aan te groeien en
neemt ook het overstromingsgevaar in
Vlaanderen af.
13