vistrappen. Deze waterlopen worden op deze wijze 'ecologisch' versterkt, met elkaar verbonden en verbonden met de kreken van het gebied: de Grote Kil (Hollands Gat), de Rode Geul en de Grote Geul. Er ontstaat op die manier één groen lint tussen het Isabellakanaal en het Kanaal Terneuzen-Gent. De werken {graven, aanplanten, plaatsen wildtunnels) zijn gestart in najaar van 2000 en duurden tot het eind van de zomer 2001. Nu is er nog niet veel te merken van dit groen lint. Binnen enkele jaren zullen deze groene en waterrijke stroken voor kikkers, salamanders, wezels, bunzingen, hazen een ideale leefwereld vormen. Verder kunnen ze bij hevige regenval meer water opvangen dan smalle waterlopen afgezoomd met beton. Ruimte voor fauna en flora Aan het sluizencomplex te Boekhoute is er in het vijvergemaal een kleine opening aangebracht. Op die manier kunnen de vissen vanuit de Schelde via de Braakman en het Isabellakanaal naar het Leopoldkanaal opzwemmen en omgekeerd. Om de migratie van allerlei dieren en zo ook van planten mogelijk te maken, werden de oevers van de Zwarte Sluiswatergang beplant met houtkanten en werden 15 meter brede oeverstroken ingericht met zwakke hellingen, piasbermen, koepels van houtachtigen en paaiplaatsen (voor de vissen). Ter hoogte van het Isabellagemaal, de Havendijk en de Hollekensstraat werden migratieknelpunten aangepakt door de aanleg van droge wildpassages (betonbuizen met een diameter van 0,5 meter waar het wild doorheen kan). Voor wie een scherp oog heeft kan ze op het terrein waarnemen. De Rode Geulkreek en de Vlietkreek waren verbonden door een gesloten koker. Met het oog op een betere uitwisseling tussen beide watersystemen werd geopteerd om een nieuwe open verbinding te maken met een begeleidende bosgoedaanplant. Het verschil in waterpeil werd overbrugd met 9 vistrappen die elk een niveauverschil hebben van 5 cm. Kreken met zuiver water en wateropvang Een groot deel van de landbouwgronden in de Albertpolder watert af in de Grote Kil of Hollands Gat via de Vijfhonderdgemetenbeek. Met als gevolgvaak een te grote toevloed van nutriënten in deze kreek. Dit is niet goed voor de waterkwaliteit. Daarom is er een nieuwe smalle waterloop aangelegd die -indien nodig- het water van de Vijfhonderdgemetenpolder ter hoogte van de Grote Kilkreek kan afleiden naar de Zwarte Sluiswatergang. Het is een soort by pass. Op die manier komt er geen vervuild water in de kreek. Kreken dienen echter vaak als buffer om het teveel aan water op te vangen bij hevige neerslag. In periodes van veel neerslag kan het water naar de kreek behouden blijven dankzij een speciale constructie (klepstuw en overstortconstructie). Opvang van teveel aan water Bij extreme hoge neerslag kampt het landbouwgebied van de Vijfhonderdgemeten en de Poel met problemen van waterafvoer. Om wateroverlast te voorkomen werd een bufferende watergang langs de Vrijestraat (grens net Nederland ter hoogte van Sas van Gent) gerealiseerd. Tevens werd extra bergingscapaciteit in de Zotte Kreek voorzien. De Zotte Kreek is een oude kreekarm die in het verleden gedempt werd tot een smalle beek met een bovenbreedte van amper 3 a 4 m. Door het gedeeltelijk uitgegraven van de oude kreekbedding werd een bufferboezem ingericht met een sterk glooiende oever. Op vrij korte tijd heeft de aanwezige rietvegetatie zich weten uit te breiden op de vrijgekomen afgeschuinde oever. Herstel van dijken De voorbije decennia zijn heel wat dijken verdwenen door afgraving voor landbouw, ruilverkaveling of infrastructuurwerken en dit ondanks hun ecologische en cultuurhistorische belang. Zo werd ook de dijk langs de Valkstraat in de Pennemanspolder medio de jaren '70 deels vergraven. De dijkzate kwam onder akkerland te liggen. De vrijgekomen grond bij de aanleg van natuurvriendelijke oevers (o.a. Zwarte Sluiswatergang) werd gebruikt voor een gedeeltelijke reconstructie van de dijk. Op basis van historische gegevens werd de dijk in zijn oorspronkelijke expositie en profiel gebracht, nl een helling van 1:3 aan de oude zeezijde en een steiler profiel van 1:2 aan de landzijde. Aansluitend werd het wiel, ontstaan als gevolg van een vroegere dijkdoorbraak in de 17e eeuw, gedeeltelijk heringericht als drinkpoel

Tijdschriftenbank Zeeland

de Steltkluut | 2002 | | pagina 25