CD-ROM PROJECT KANAALZONE
"De wens om ergens te gaan wonen hangt
meestal samen met de combinatie van werk en
leefomgeving. Als de mensen stedelijk wonen
en werken ('rood') is de vraag naar landschap
en natuur ('groen') in de omgeving navenant.
We hebben dus met z'n allen baat bij zowel rode
als groene ontwikkelingen. Toch blijven de
groene ontwikkelingen vaak het sluitstuk van de
begroting.
Dat is de intro van de CD-ROM die binnenkort
uitkomt over het landschap in de Kanaalzone.
Het is een initiatief van de Steltkluut Oost
Zeeuws-Vlaanderen en de Zeeuwse
Milieufederatie.
De Steltkluut en de ZMF vinden dat het
landschap in de Kanaalzone uit balans raakt.
Steeds meer rode functies worden uit de grond
gestampt, terwijl de groene functies
achterblijven. Dit zorgt voor disharmonie in het
landschap. De Steltkluut en de ZMF willen dat
het principe rood voor groen gestalte krijgt. Dit is
het principe van rood betaald voor groen. Als er
rode functies worden gerealiseerd moet er
tegelijkertijd (en liefst zelfs daaraan
voorafgaand) worden geïnvesteerd in groen. Het
is een principe dat steeds meer draagvlak krijgt.
In West Zeeuws-Vlaanderen bijvoorbeeld staat
in het nieuwe Gebiedsplan vastgelegd dat elke
recreatieondernemer die 1 hectare wil
uitbreiden, moet investeren in 2 hectare groen.
Het principe rood voor groen staat inmiddels
zelfs in het collegeprogramma van het
Provinciebestuur genoemd en heeft zodoende
zelfs bestuurlijk draagvlak gekregen. Nu de
praktijk nog!
Het CD-ROM project geeft ook een antwoord op
het zogenaamde ROM-project Kanaalzone, wat
staat voor Ruimtelijke Ordening en Milieu. Dat
project is al jaren geleden gestart, maar is er
slechts gedeeltelijk in geslaagd de problemen op
te lossen. Het ROM project heeft vooral voor het
natuur en landschap nog weinig goeds gebracht.
Achtergrond
De Kanaalzone tussen Gent en Terneuzen is
een gebied met een grote verstrengeling van
activiteiten. Havenfuncties, bedrijfsactiviteiten,
Door: Geertje van der Krogt
wonen, natuur, landbouw en verkeer komen er
samen en door elkaar voor. Het is een gebied
met een grote economische dynamiek, maar
met onvoldoende natuur-, landschaps- en
milieukwaliteiten. De grote verweving van
activiteiten zorgt voor heel wat problemen:
hinder in woonwijken, hoge verkeersdruk,
slechte kwaliteit van kanaalwater en bodem,
aantasting van landschap en natuur en een
grote druk op het leefmilieu.
Bovendien is er in de Kanaalzone sindsdien
alweer veel veranderd, zowel in beleid als 'in het
veld'.
We noemen:
De aanleg van de Westerscheldetunnel en
de bijbehorende infrastructuur (en de
behoefte aan ontwikkeling van Terneuzen
west.)
De veranderende behoefte van de
bedrijven. (Bijv. het gering animo voor de
Autrichepolder.)
De plannen voor verbreding en verdieping
van het kanaal en het bouwen van een
nieuwe zeesluis.
Eventuele glastuinbouw.
Eventuele bollenteelt.
De behoefte aan duurzame energie.
De Ecologische Hoofdstructuur die van oost
naar west door de Kanaalzone loopt is nog
steeds niet op een degelijke manier
ingevuld.
De agrariërs in het gebied krijgen het
economisch moeilijk en zijn gebaat bij
neveninkomsten uit bijvoorbeeld
landschapsonderhoud en recreatie.
De milieubeweging kiest voor duurzame,
compacte haven- en bedrijvenzones, leefbaar
wonen in de kanaaldorpen, voldoende ruimte
voor robuuste natuurontwikkeling en een
efficiënt gebruik van de ruimte. Bufferzones en
koppelingsgebieden, waarbij het Nederlandse
en Belgische deel één geheel vormen.
De te verwachten verstedelijking biedt goede
mogelijkheden om tegelijkertijd ook
verbeteringen aan te brengen in de
groenstructuur (ecologisch en cultuurhistorisch).
Door het buitengebied meer beleefbaar te
6