CD-ROM PROJECT KANAALZONE "De wens om ergens te gaan wonen hangt meestal samen met de combinatie van werk en leefomgeving. Als de mensen stedelijk wonen en werken ('rood') is de vraag naar landschap en natuur ('groen') in de omgeving navenant. We hebben dus met z'n allen baat bij zowel rode als groene ontwikkelingen. Toch blijven de groene ontwikkelingen vaak het sluitstuk van de begroting. Dat is de intro van de CD-ROM die binnenkort uitkomt over het landschap in de Kanaalzone. Het is een initiatief van de Steltkluut Oost Zeeuws-Vlaanderen en de Zeeuwse Milieufederatie. De Steltkluut en de ZMF vinden dat het landschap in de Kanaalzone uit balans raakt. Steeds meer rode functies worden uit de grond gestampt, terwijl de groene functies achterblijven. Dit zorgt voor disharmonie in het landschap. De Steltkluut en de ZMF willen dat het principe rood voor groen gestalte krijgt. Dit is het principe van rood betaald voor groen. Als er rode functies worden gerealiseerd moet er tegelijkertijd (en liefst zelfs daaraan voorafgaand) worden geïnvesteerd in groen. Het is een principe dat steeds meer draagvlak krijgt. In West Zeeuws-Vlaanderen bijvoorbeeld staat in het nieuwe Gebiedsplan vastgelegd dat elke recreatieondernemer die 1 hectare wil uitbreiden, moet investeren in 2 hectare groen. Het principe rood voor groen staat inmiddels zelfs in het collegeprogramma van het Provinciebestuur genoemd en heeft zodoende zelfs bestuurlijk draagvlak gekregen. Nu de praktijk nog! Het CD-ROM project geeft ook een antwoord op het zogenaamde ROM-project Kanaalzone, wat staat voor Ruimtelijke Ordening en Milieu. Dat project is al jaren geleden gestart, maar is er slechts gedeeltelijk in geslaagd de problemen op te lossen. Het ROM project heeft vooral voor het natuur en landschap nog weinig goeds gebracht. Achtergrond De Kanaalzone tussen Gent en Terneuzen is een gebied met een grote verstrengeling van activiteiten. Havenfuncties, bedrijfsactiviteiten, Door: Geertje van der Krogt wonen, natuur, landbouw en verkeer komen er samen en door elkaar voor. Het is een gebied met een grote economische dynamiek, maar met onvoldoende natuur-, landschaps- en milieukwaliteiten. De grote verweving van activiteiten zorgt voor heel wat problemen: hinder in woonwijken, hoge verkeersdruk, slechte kwaliteit van kanaalwater en bodem, aantasting van landschap en natuur en een grote druk op het leefmilieu. Bovendien is er in de Kanaalzone sindsdien alweer veel veranderd, zowel in beleid als 'in het veld'. We noemen: De aanleg van de Westerscheldetunnel en de bijbehorende infrastructuur (en de behoefte aan ontwikkeling van Terneuzen west.) De veranderende behoefte van de bedrijven. (Bijv. het gering animo voor de Autrichepolder.) De plannen voor verbreding en verdieping van het kanaal en het bouwen van een nieuwe zeesluis. Eventuele glastuinbouw. Eventuele bollenteelt. De behoefte aan duurzame energie. De Ecologische Hoofdstructuur die van oost naar west door de Kanaalzone loopt is nog steeds niet op een degelijke manier ingevuld. De agrariërs in het gebied krijgen het economisch moeilijk en zijn gebaat bij neveninkomsten uit bijvoorbeeld landschapsonderhoud en recreatie. De milieubeweging kiest voor duurzame, compacte haven- en bedrijvenzones, leefbaar wonen in de kanaaldorpen, voldoende ruimte voor robuuste natuurontwikkeling en een efficiënt gebruik van de ruimte. Bufferzones en koppelingsgebieden, waarbij het Nederlandse en Belgische deel één geheel vormen. De te verwachten verstedelijking biedt goede mogelijkheden om tegelijkertijd ook verbeteringen aan te brengen in de groenstructuur (ecologisch en cultuurhistorisch). Door het buitengebied meer beleefbaar te 6

Tijdschriftenbank Zeeland

de Steltkluut | 2003 | | pagina 8