RIJKSWEG 61 TREKT EEN STREEP
DOOR HET NATUURGEBIED DE BRAAKMAN
Rijksweg N61 is dè grote verkeersader tussen
west en oost Zeeuws-Vlaanderen. Hoe de plan
nen ook gemaakt worden, de rijksweg loopt van
west naar oost en het natuurgebied loopt van
noord naar zuid. En op de kruising bijt dat el
kaar. Ook op dit moment al vormt de N61 een
grote barrière voor zich van noord naar zuid of
andersom verplaatsende dieren. Afgezien van
het feit dat er daarom sowieso een degelijke
ecologische verbinding gecreëerd moet worden
(bijvoorbeeld een weg op pijlers) kun je je ook
afvragen of het verkeer wel daar moet kruisen.
In 2001 werd geconcludeerd dat de huidige weg
niet veilig genoeg en niet groot genoeg is voor al
het verkeer, dat erop moet rijden. Niet veilig ge
noeg, daar zijn we het snel over eens. Levens
gevaarlijke inhaalmanoeuvres op vooral land-
bouwverkeer en plotseling op de weg invoegen
de of van de weg afslaande auto's eindigen in
derdaad nogal eens in een bloedbad. Er zouden
onmiddellijk stukken parallelweg moeten komen
om het veiligheidsprobleem op te lossen. Maar
of de weg niet groot genoeg is voor het verkeer
dat erop moet rijden is nog maar de vraag. Welk
verkeer moet er eigenlijk op de N61 rijden? Al
leen het verkeer naar en van de tunnel met be
stemming West Zeeuws-Vlaanderen zou op de
N 61 moeten rijden en dan ook nog liefst met
zoveel mogelijk collectief vervoer.
De praktijk is echter, dat veel verkeer via de N61
door West Zeeuws-Vlaanderen 'sluipt' op weg
naar en van België. Verder is het zo dat kosten
nog moeite gespaard is om iedereen in de auto
te jagen om over die weg en door die tunnel te
gaan rijden. Bijvoorbeeld: Wie vroeger met de
boot van Breskens naar Vlissingen voer en dan
gewend was trein of bus te nemen is tegenwoor
dig veel duurder uit. Eerlijk gezegd is het ver
voer per bus door de tunnel best goed geregeld.
Maar blijkbaar wil men het gemak van zijn of
haar auto gewoon niet kwijt en daar moet het
landschap en de natuur zich daar maar aan blij
ven aanpassen.
Door: Geertje v.d. Krogt
Je kunt ook de weg aanpassen aan het land
schap. Ik bedoel hiermee niet de N61 land
schappelijk inpassen, want een 80 meter breed
asfaltcomplex laat zich niet landschappelijk in
passen, maar je kunt wel de weg aanpassen
aan de schaal en de landschappelijke elemen
ten eromheen. Wij vinden het ambitieniveau van
Rijkswaterstaat op dit vlak onvoldoende. De
aanpassing van de N61 heeft grote impact op
het landschap en grote impact op het ecologisch
systeem, dat laatste voornamelijk rond de
Braakman. In plaats van het berekenen van het
wettelijke aantal te compenseren vierkante me
ters (6,9 hectare), zou men beter onderzoeken
met welke maatregelen de ecologische structuur
van West Zeeuws-Vlaanderen het meest gebaat
is. Bovendien is het nogal scheef als iedere re
creatieondernemer in West Zeeuws Vlaanderen,
die 1 hectare wil uitbreiden moet investeren in 2
hectare groen om de balans tussen zogenaam
de rode en groene functies in evenwicht te hou
den, als Rijkswaterstaat de weg ernaartoe voor
al 'sober en doelmatig, lees zonder groen' in
richt. Bij de aanpassing van de N61 is grof gere
kend minimaal 70 hectare extra rode functie ge
moeid. Een recreatieondernemer in West
Zeeuws-Vlaanderen zou daarvoor ruim 2,3 mil
joen euro aan groen voor moeten bijdragen. En
Rijkswaterstaat
17