kreek elders in dit blad). Dat was de reden dat
vogelbeschermers van het eerste uurzoals mr.
T. Lebret, F.K. Haak en drs. M.F. Mörzer Bruyns
pleitten voor de natuurbelangen bij de inrichting
van het nieuwe gebied. Deze bemoeienis leidde
ertoe dat de Westgeul, een aftakking van de
grote Braakmankreek, als natuurgebied werd
aangewezen. Als vogelgebied was dit kreekres
tant niet onbelangrijk, maar toch veel minder
belangrijk dan de Middelplaat. Deze kreeg ech
ter de bestemming recreatie.
De komst van de chemische industrie in het
Braakmangebied
In de jaren zestig vestigt Dow Chemical Interna
tional zich in de Nieuw Neuzenpolder. Al snel
had dit bedrijf behoefte aan uitbreiding van het
industrieterrein en koos voor inpoldering van de
Mosselbanken een schorrengebied ten Noorden
van de Braakmanpolder. Voordeel van deze lo
catie was dat in de oude Braakmangeul een ha
ven aangelegd kon worden.
"Past de industrie die Dow Chemical gaat bou
wen op de Mosselbanken, in het Zeeuws Vlaam
se landschap?" Die vraag stelde hoofdingeland
F.K. Haak uit Hoek in 1974 aan dijkgraaf drs. R.
C.E. Barbé van het waterschap De Verenigde
Braakmanpolders. Haak zal zich jaren fel blijven
verzetten tegen het project. Hij pleit voor de vo
gels die in de schorren broeden en voor de trek
vogels uit Spitsbergen en Groenland die de
Mosselbanken gebruiken als logeeradres om
voedsel te zoeken en te overnachten. Haak ver
woordt de stem van een regionale protestbewe
ging die echter weinig gehoor vindt in de politiek.
Het provinciaal bestuur van Zeeland verklaart de
bezwaren tegen inpoldering ongegrond en in
1975 gaat het waterschap de Verenigde Braak
manpolders ondanks de tegenstem van Hoofdin
geland Haak, akkoord met de inpoldering. In
augustus '78 worden het industrieterrein op de
Mosselbanken en de Braakmanhaven geopend.
In de jaren negentig neemt het containervervoer
over water toe en dient Zeeland Seaport een
verzoek in voor de aanleg van een containerka
de in de Braakmanhaven. Nadat deze is goed
gekeurd, zoekt Zeeland Seaport ruimte voor een
logostiekpark voor de containers. In de onder
handelingen tussen de aanvrager en onder
meer de Zeeuwse Milieu Federatie wordt afge
sproken dat:
Zeeland Seaport een financiële bijdrage
levert voor natuurontwikkeling in de Braak
manpolder,
er geen westelijke ontsluiting door de
Braakmanpolder komt te liggen (de Savooy-
aardsweg wordt verwijderd) en
dat het Logostiek Park landschappelijk inge
past wordt door een dijk rondom het park
aan te leggen.
Recreatie in de Braakman
De Middelplaat is na de inpoldering van de
Braakman aangewezen voor recreatie. In de
begin jaren bestond de verblijfsrecreatie uit va
kantiehuizen en een eenvoudige camping, voor
de dagrecreatie werd een jachthaven, open-
luchtbad met speelweide aangelegd en een het
restaurant gebouwd. Aangezien het geheel voor
de Gemeente Terneuzen niet rendabel was,
werd in de jaren tachtig het recreatie-eiland ge
privatiseerd, het huidige "Vakantie-Eiland-
Braakman".
In het recreatiecentrum is een aantal knelpunten
op het gebied van openbaarheid van wegen, de
brandveiligheid, het zonder bouwvergunning
bouwen, de vergunning Wet op de Openluchtre
creatie, het kappen van bomen, tijdelijke water
stijging van de kreek en het afwijken van het
bestemmingsplan. De bestemmingsplannen uit
1960 en 1962 zijn sterk verouderd. Het recrea
tiecentrum wil graag uitbreiden aan de westzijde
van de kreek. De uitbreidingsruimte dient deels
ook ter compensatie van ruimteverlies ten gevol
ge van de verbreding van de N61. Reden voor
de Gemeente Terneuzen om ter voorbereiding
op een nieuw bestemmingsplan voor de Braak
manpolder (en Koninginnenpolder) een recrea
tievisie voor het Braakmangebied te ontwikke
len.
In de recreatievisie wordt de volgende zonering
van recreatieve ontwikkelingen en activiteiten
binnen het Braakmangebied gegeven:
Een concentratie van intensievere verblijfs-
en dag recreatieve voorzieningen ten noor
den van de N61 bij het Vakantie-eiland en
de Koninginnenpolder (hierbij dient kwali
teitsverbetering voorop te staan);
Een accent op watergerichte recreatie in de
noordelijke kreek;
Ontwikkeling van een gespreid routenet
werk met een hogere dichtheid nabij de re
creatieconcentratie, waarbij de meest
kwetsbare natuurdelen ontzien worden.
7