kreek elders in dit blad). Dat was de reden dat vogelbeschermers van het eerste uurzoals mr. T. Lebret, F.K. Haak en drs. M.F. Mörzer Bruyns pleitten voor de natuurbelangen bij de inrichting van het nieuwe gebied. Deze bemoeienis leidde ertoe dat de Westgeul, een aftakking van de grote Braakmankreek, als natuurgebied werd aangewezen. Als vogelgebied was dit kreekres tant niet onbelangrijk, maar toch veel minder belangrijk dan de Middelplaat. Deze kreeg ech ter de bestemming recreatie. De komst van de chemische industrie in het Braakmangebied In de jaren zestig vestigt Dow Chemical Interna tional zich in de Nieuw Neuzenpolder. Al snel had dit bedrijf behoefte aan uitbreiding van het industrieterrein en koos voor inpoldering van de Mosselbanken een schorrengebied ten Noorden van de Braakmanpolder. Voordeel van deze lo catie was dat in de oude Braakmangeul een ha ven aangelegd kon worden. "Past de industrie die Dow Chemical gaat bou wen op de Mosselbanken, in het Zeeuws Vlaam se landschap?" Die vraag stelde hoofdingeland F.K. Haak uit Hoek in 1974 aan dijkgraaf drs. R. C.E. Barbé van het waterschap De Verenigde Braakmanpolders. Haak zal zich jaren fel blijven verzetten tegen het project. Hij pleit voor de vo gels die in de schorren broeden en voor de trek vogels uit Spitsbergen en Groenland die de Mosselbanken gebruiken als logeeradres om voedsel te zoeken en te overnachten. Haak ver woordt de stem van een regionale protestbewe ging die echter weinig gehoor vindt in de politiek. Het provinciaal bestuur van Zeeland verklaart de bezwaren tegen inpoldering ongegrond en in 1975 gaat het waterschap de Verenigde Braak manpolders ondanks de tegenstem van Hoofdin geland Haak, akkoord met de inpoldering. In augustus '78 worden het industrieterrein op de Mosselbanken en de Braakmanhaven geopend. In de jaren negentig neemt het containervervoer over water toe en dient Zeeland Seaport een verzoek in voor de aanleg van een containerka de in de Braakmanhaven. Nadat deze is goed gekeurd, zoekt Zeeland Seaport ruimte voor een logostiekpark voor de containers. In de onder handelingen tussen de aanvrager en onder meer de Zeeuwse Milieu Federatie wordt afge sproken dat: Zeeland Seaport een financiële bijdrage levert voor natuurontwikkeling in de Braak manpolder, er geen westelijke ontsluiting door de Braakmanpolder komt te liggen (de Savooy- aardsweg wordt verwijderd) en dat het Logostiek Park landschappelijk inge past wordt door een dijk rondom het park aan te leggen. Recreatie in de Braakman De Middelplaat is na de inpoldering van de Braakman aangewezen voor recreatie. In de begin jaren bestond de verblijfsrecreatie uit va kantiehuizen en een eenvoudige camping, voor de dagrecreatie werd een jachthaven, open- luchtbad met speelweide aangelegd en een het restaurant gebouwd. Aangezien het geheel voor de Gemeente Terneuzen niet rendabel was, werd in de jaren tachtig het recreatie-eiland ge privatiseerd, het huidige "Vakantie-Eiland- Braakman". In het recreatiecentrum is een aantal knelpunten op het gebied van openbaarheid van wegen, de brandveiligheid, het zonder bouwvergunning bouwen, de vergunning Wet op de Openluchtre creatie, het kappen van bomen, tijdelijke water stijging van de kreek en het afwijken van het bestemmingsplan. De bestemmingsplannen uit 1960 en 1962 zijn sterk verouderd. Het recrea tiecentrum wil graag uitbreiden aan de westzijde van de kreek. De uitbreidingsruimte dient deels ook ter compensatie van ruimteverlies ten gevol ge van de verbreding van de N61. Reden voor de Gemeente Terneuzen om ter voorbereiding op een nieuw bestemmingsplan voor de Braak manpolder (en Koninginnenpolder) een recrea tievisie voor het Braakmangebied te ontwikke len. In de recreatievisie wordt de volgende zonering van recreatieve ontwikkelingen en activiteiten binnen het Braakmangebied gegeven: Een concentratie van intensievere verblijfs- en dag recreatieve voorzieningen ten noor den van de N61 bij het Vakantie-eiland en de Koninginnenpolder (hierbij dient kwali teitsverbetering voorop te staan); Een accent op watergerichte recreatie in de noordelijke kreek; Ontwikkeling van een gespreid routenet werk met een hogere dichtheid nabij de re creatieconcentratie, waarbij de meest kwetsbare natuurdelen ontzien worden. 7

Tijdschriftenbank Zeeland

de Steltkluut | 2004 | | pagina 9