GROOTSE, MAAR ONBEKENDE NATUUR Als je aan tien Nederlanders of Belgen vraagt een groot natuurgebied in Nederland of België te noemen, dan zal waarschijnlijk bij niemand de (Wester)Schelde opkomen. Maar deze rivier monding is wel het belangrijkste getijdengebied van Noordwest-Europa. Het Schelde-estuarium herbergt een rijke natuur, meteen grote diversi teit aan biotopen, dier- en planten- soorten. He iaas staat het echter vooral bekend als scheep vaartroute naar Antwerpen, met veel industriële bedrijvigheid op de oevers. De nieuwe Wester- schelde-oeververbinding en de kerncentrales bij Borssele en Doel zijn nieuws onderwerpen, maar het unieke ecosysteem en de problema tiek rond de instandhouding daarvan krijgt veel minder aandacht; onbekend maakt onbemind. Je kunt je afvragen of het wel zo'n probleem is dat het brede publiek de natuurwaarden van de Schelde niet kent. Immers, deze natuur is vrij ontoegankelijk waar- door het met de verstoring wel mee zal vallen. Maar juist door deze onbe kendheid worden er beslissingen genomen op grond van economische argumenten die uitein delijk de natuur de das om doen. Dit proces is in volle gang en staat op het punt een nieuwe fase in te gaan. Eind 2004 en in 2005 beslist de politiek over een volgende (derde) structurele verdieping van de Westerschelde. Verdieping wordt noodzake lijk geacht om de steeds groter wordende zee schepen onafhankelijk van het getij van en naar de Antwerpse haven te loodsen. Kort-door-de- bocht geformuleerd levert dat twee belangrijke problemen op: in de Westerschelde spoelen schorren, slikken en platen weg en in de (Belgische) Zeeschelde wordt het water bij springvloed zó hoog opgestuwd dat er nog va ker overstromingen zullen optreden. Het weg spoelen van natuurwaarden is te compenseren door de rivier in Nederland in de breedte meer ruimte te geven. De toenemende kans op over stromingen in België is ook te ondervangen door de rivier daar meer ruimte te bieden. Maar om dat te kunnen realiseren is een breed maat schappelijk draagvlak noodzakelijk. De Schelde Natuurlijk! Door: Gerald Derksen, Vogelbescherming Nederland Bron: Vogelnieuws 2/04 Het logo van de campagne is het 'wapen' van een samenwerkingsverband van Vlaamse en Nederlandse natuurbeschermingsorganisaties1) die een Scheldeproject zijn gestart. Het is een campagne langs twee trajecten. Eén traject be dient de media en de politiek. De organisaties hebben een eigen visie ontwikkeld voor de lan ge termijn van het Schelde-estuarium. Die visie is in augustus gepresenteerd aan politici en pers. Het tweede traject is een publiekscampagne waarmee we de waardevolle Scheldenatuur dichter bij de mensen willen brengen. De cam pagne richt zich vooral op de inwoners van Zee land en Vlaanderen en op beslissers. Deze re gio-overstijgende beeldvormingscampagne moet de bekendheid en waardering van het ge bied in de samenleving en bij beleidsmakers vergroten en verbreden. Voor beleidsmakers ligt het accent van de cam pagne op een {veld-)bijeenkomst in juni 2004, waar de visie wordt gepresenteerd. Om het bre de publiek te bereiken is meer nodig, ledereen naar de Schelde brengen is een lastige klus. Daarom hebben we ervoor gekozen om de Schelde naar de mensen toe te brengen. Op billboards en posters zal kort en krachtig de boodschap worden verkondigd. Natuurlijk is er een interessante, informatieve, maar vooral ook leuke website die de Schelde dichtbij brengt. Het belangrijkste onderdeel van de campagne is echter de campagnetrailer. Dit mobiele infor matiecentrum zal tot eind 2005 in de ruime om geving van de Schelde rondtoeren en ook be langrijke evenementen dieper in Nederland en België bezoeken. Op een speelse, aantrekkelij ke manier kan iedereen kennismaken met een Europees natuurgebied van formaat. Meer weten? Kijk vanaf half augustus op www. descheldenatuurlijk.nl (of .be) 1) De Schelde Natuurlijk! is een samenwer kingsverband van Vogelbescherming Neder land, WWF België, ZMF, Natuurpunt, Het Zeeuwse Land- schap, Natuurmonumenten en Bond Beter Leefmilieu. 15

Tijdschriftenbank Zeeland

de Steltkluut | 2004 | | pagina 17