ECOLOGISCHE VERBINDING KANAALZONE Eén van de hoofdlijnen van het natuurbeleidsplan (1990) is de realisatie ven een ecologische hoofdstructuur (EHS), die een samenhangende structuur van natuurgebieden in Nederland om vat. In de EHS is ook het krekengebied van Zeeuws Vlaanderen als geheel opgenomen, be staand uit duurzaam te behouden kerngebieden, natuurontwikkelingsgebieden en te ontwikkelen/ versterken verbindingszones. Als gevolg van voorschrijdende industriële ont wikkelingen langs het Kanaal van Gent naar Ter- neuzen, dreigen de migratiemogelijkheden tus sen de kreken in oost en west Zeeuws Vlaande ren verloren te gaan. Na de aanleg van de ha ven- en glastuinbouwgebieden in de Axelse vlak te, Smidschorre- en de Autrichepolder is de mo gelijkheid voor het oversteken van het kanaal beperkt tot een smalle open strook ten noorden van Westdorpe. Wanneer in de toekomst het kre kengebied weer geschikt zal zijn voor de otter, is die verbinding tussen west en oost essentieel voor het overleven van deze en andere soorten. Het is daarom noodzakelijk deze strook optimaal als ecologische verbinding in te richten. Historische landschapsontwikkeling Vanaf de 14® eeuw werd Zeeuws Vlaanderen geteisterd door zware stormvloeden die veel landverlies tot gevolg hadden. Nadat de verschil lende stormvloeden hun tol hadden geëist, wer den aan het eind van de 16® eeuw omvangrijke militaire inundaties uitgevoerd om het land tegen de Spanjaarden te kunnen verdedigen. Van de Westdorperpolder bleef daarbij alleen de Graaf Jansdijk over (tussen Sas van Gent en Zwarten- hoek), die aan beide zijden in het water lag. Tij dens het twaalfjarig bestand werd begonnen met herbedijken, waardoor in 1620 de Autrichepolder ontstond (568 ha) uit het geïnundeerde land van Westdorpe. De nieuwe polder bleef verdere oor logsinundaties bespaard. Na de vrede van Mun ster werden de omliggende gronden definitief herbedijkt, waarbij de nu nog aanwezige Molen kreek en de Canisvlietsche Kreek zijn ingedijkt. Dat geldt ook voor de verlande kreekarmen in de Autrichepolder, die in de vorm van gekromde slo ten nog zichtbaar zijn. Langs de Graaf Jansdijk verrees het nieuwe Westdorpe. Tussen de 'Vaart van Phillippine naar Sas van Door: Marian Langeveld Gend' (zuidzijde) en de 'Gewese Riviere naar Axel' (noordzijde) lag op het eind van de 17® eeuw één van de weinige Zeeuwsvlaamse op wassen 'het Vogelschor' als één van de hoogge legen schorren van de geïnundeerde landen in het Braakmangebied. In de loop van 1700 kwam de bedijking van dit opwas gereed: Oud Vogel schor of Zuidwestenrijkspolderln 1807 werd het Vogelschoreiland verbonden met de landen van Westdorpe en Zuiddorpe door de bedijking van een aanwas: de Nieuw Vogelschor of Westdorpe- polder. In 1825 werd deze verbinding weer ver broken met de doorgraving voor het kanaal Ter- neuzen-Sas van Gent. Tevens werd aan de oost zijde van het kanaal schor ingedijkt: de Nieuw Papeschorpolder. Langs de zeedijk van Nieuw Papeschor werd een aftakking van het Axelse Gat als suatiegeul (Zwartenhoekse Kreek) naar de toenmalige Zwartenhoekse sluis geleid. Tot de bijkomende kanaalwerken behoorde ook de verbetering van de vaart naar Axel. Daartoe werd een oude vaargeul als zijkanaal het graven vanaf het huidige Sluiskil tot de toen reeds be staande Axelse Sassing. (Het doortrekken van dit zijkanaal naar Hulst is nooit voltooid door het uit breken van de Belgische opstand). Ten zuidoos ten van dat kanaal werd het Smidsschorre inge polderd met openlating van de reeds genoemde suatiegeul naar de Zwartenhoekse sluis. De sua tiegeul kwam in 1845 te vervallen; door afdam ming met de Suikerdijk kwam in dat jaar de Em ma- of Ameliapolder tot stand. Het afgesloten deel van het Axelse Gat vormde een ondiep water dat al spoedig betiteld werd als de Axelse Vlakte. Bij de kanaal verdieping in 1875 werd reeds een deel van de Axelse Vlakte van een omkadering voorzien om het vrijgeko men zand te bergen en de kanaal verbreding in 1900/1910 werd de helft van de vrijkomende grond op de grondbergplaats in de Axelse Vlakte geborgen. De Axelse Vlakte was toen volledig uit het water gerezen. Het oostelijk deel, de Dek kerspolder, is ontstaan door ophoging of dem ping. Met de vestiging van de Suikerfabrieken bij Sas van Gent, eind 19® eeuw, werd een begin ge maakt met de industrialisatie langs het Neder landse deel van het kanaal. Rond Terneuzen ont wikkelde de industrie zich vooral na de 2® We- 14

Tijdschriftenbank Zeeland

de Steltkluut | 2004 | | pagina 16