Uit onderzoek van het plangebied blijkt dat de aanwezigheid van de Westerschelde tot gevolg heeft dat er plaatselijk sprake is van zoute kwel. Hierdoor is het water in de watergangen niet zoet en dus ongeschikt als drinkwater voor het vee. Ook is zoute kwel een schadepost voor de land bouw. Dit kwelprobleem doet zich met name voor in de polders direct achter de Westerschelde dijken en rond Ossenisse. Zou het niet meer voor de hand liggen om rond Ossenisse in te zetten op het kweken van zilte aqua-culturen in combinatie met verblijfsrecreatie en golfen? Nu wil de gemeente Hulst hoger gele gen landbouw grond zonder zoute kwel opofferen aan wonen aan het (nieuw te graven) water, (recreatie)woningen en golfbanen. Is er überhaupt wei behoefte aan permanente woningen aan het water in de Kop van Hontenis- se? Geeft de mogelijke doelgroep niet de voor keur aan vergelijkbare mogelijkheden in Hulst en Terneuzen? Natuurcompensatie in de Gemeente Terneu zen In de jaren 90 heeft de provincie Zeeland het Braakman gebied aangewezen als natuur (ontwikkelings) gebied. Zeeland Seaports had behoefte aan een containerkade in de Braakman haven met als resultaat de aanleg van het Logis tiek Park in de Braakmanpolder. Er is een conve nant afgesloten tussen Zeeland Seaports, de Provincie Zeeland en de Zeeuwse Milieu Federa tie. In dit convenant is vast gelegd dat de Savoy- aardsweg bij de herinrichting van de Braakman verwijderd wordt. Een westelijke ontsluiting voor calamiteiten van het Logistiek Park Mosselbanken zou buiten het natuurgebied ko men te liggen. In de aanloop tot de aanleg en nu het Logistiek Park een feit is, is er ook een hard nekkige lobby ontstaan voor een permanente ontsluitingsweg door het nieuwe Braakman ge bied, die tot op heden regelmatig druk uitoefent. In de jaren zeventig is het recreatie-eiland de Braakman geprivatiseerd. Dit heeft geleid tot uitbreiding van de camping: kap, bouw van staca ravans en storten van afval in natuurreservaat aan de kop van het recreatie-eiland. De geplan de verbreding van de N 61 ter hoogte van het recreatie-eiland heeft ook voor de nodige ophef gezorgd. Doordat hier ook de Ecologische Hoofd Structuur loopt, is men genoodzaakt deze verbre ding ten noorden van het huidige traject te leg gen. Gemeentelijke herindeling, uitbreiding van het natuurgebied in de Braakman, de wens van re- creatie-eiland tot uitbreiding en verbreding van de N 61 waren aanleiding voor de gemeente Ter- neuzen opdracht te geven voor een recreatievisie voor de hele gemeente. In deze recreatievisie komt ineens een 'parkje met recreatiewoningen' langs de Langeweg te Axel (in het Schmitschorre/Golfcompensatie-bos/ Forten linie gebied) als aapje uit de mouw dat groter is dan het vergrote Braakman recreatiege bied! De voormalige gemeente Axel heeft het door afgraving ontstane water bij het Golfcompensa- tiebos al de bestemming zwemwater/zonneweide gegeven (dit terwijl op loopafstand een dergelijke voorziening reeds aanwezig is bij het openlucht zwembad, die niet in de recreatievisie is opgeno men) onder het mom 'recreatief medegebruik van natuur'. De huidige gemeente Terneuzen heeft deze trend van het compenseren van verlies van de ene vorm van recreatie ten behoeve van een andere vorm van recreatie in natuurcompensatie- gebieden kennelijk overgenomen! Ook bij de plannen van grootschalige glastuin bouw in de gemeente Terneuzen wordt er be hoorlijk gesjoemeld met de natuur. Van de in de Plan van Aanpak opgenomen ont wikkeling landschapsvisie Kanaalzone en ecolo gische verbindingszone (EHS): "De ontwikkeling van de bedrijfsterreinen op de oostelijke kanaaloever wordt begrensd door de keuze van een gebied van een kilometer breed ten noorden van West- dorpe open te houden. Hiermee is het mo gelijk deze strook zo in te richten, dat de ze de gewenste ecologische functie naar behoren kan vervullen. Tegelijkertijd wordt hiermee voorkomen dat bedrijvigheid in de Autrichepolder te dicht richting Westdorpe 12

Tijdschriftenbank Zeeland

de Steltkluut | 2005 | | pagina 14