Uit onderzoek van het plangebied blijkt dat de
aanwezigheid van de Westerschelde tot gevolg
heeft dat er plaatselijk sprake is van zoute kwel.
Hierdoor is het water in de watergangen niet zoet
en dus ongeschikt als drinkwater voor het vee.
Ook is zoute kwel een schadepost voor de land
bouw. Dit kwelprobleem doet zich met name voor
in de polders direct achter de Westerschelde
dijken en rond Ossenisse.
Zou het niet meer voor de hand liggen om rond
Ossenisse in te zetten op het kweken van zilte
aqua-culturen in combinatie met verblijfsrecreatie
en golfen? Nu wil de gemeente Hulst hoger gele
gen landbouw grond zonder zoute kwel opofferen
aan wonen aan het (nieuw te graven) water,
(recreatie)woningen en golfbanen.
Is er überhaupt wei behoefte aan permanente
woningen aan het water in de Kop van Hontenis-
se? Geeft de mogelijke doelgroep niet de voor
keur aan vergelijkbare mogelijkheden in Hulst en
Terneuzen?
Natuurcompensatie in de Gemeente Terneu
zen
In de jaren 90 heeft de provincie Zeeland het
Braakman gebied aangewezen als natuur
(ontwikkelings) gebied. Zeeland Seaports had
behoefte aan een containerkade in de Braakman
haven met als resultaat de aanleg van het Logis
tiek Park in de Braakmanpolder. Er is een conve
nant afgesloten tussen Zeeland Seaports, de
Provincie Zeeland en de Zeeuwse Milieu Federa
tie.
In dit convenant is vast gelegd dat de Savoy-
aardsweg bij de herinrichting van de Braakman
verwijderd wordt. Een westelijke ontsluiting voor
calamiteiten van het Logistiek Park
Mosselbanken zou buiten het natuurgebied ko
men te liggen. In de aanloop tot de aanleg en nu
het Logistiek Park een feit is, is er ook een hard
nekkige lobby ontstaan voor een permanente
ontsluitingsweg door het nieuwe Braakman ge
bied, die tot op heden regelmatig druk uitoefent.
In de jaren zeventig is het recreatie-eiland de
Braakman geprivatiseerd. Dit heeft geleid tot
uitbreiding van de camping: kap, bouw van staca
ravans en storten van afval in natuurreservaat
aan de kop van het recreatie-eiland. De geplan
de verbreding van de N 61 ter hoogte van het
recreatie-eiland heeft ook voor de nodige ophef
gezorgd. Doordat hier ook de Ecologische Hoofd
Structuur loopt, is men genoodzaakt deze verbre
ding ten noorden van het huidige traject te leg
gen.
Gemeentelijke herindeling, uitbreiding van het
natuurgebied in de Braakman, de wens van re-
creatie-eiland tot uitbreiding en verbreding van de
N 61 waren aanleiding voor de gemeente Ter-
neuzen opdracht te geven voor een recreatievisie
voor de hele gemeente.
In deze recreatievisie komt ineens een 'parkje
met recreatiewoningen' langs de Langeweg te
Axel (in het Schmitschorre/Golfcompensatie-bos/
Forten linie gebied) als aapje uit de mouw dat
groter is dan het vergrote Braakman recreatiege
bied!
De voormalige gemeente Axel heeft het door
afgraving ontstane water bij het Golfcompensa-
tiebos al de bestemming zwemwater/zonneweide
gegeven (dit terwijl op loopafstand een dergelijke
voorziening reeds aanwezig is bij het openlucht
zwembad, die niet in de recreatievisie is opgeno
men) onder het mom 'recreatief medegebruik van
natuur'.
De huidige gemeente Terneuzen heeft deze
trend van het compenseren van verlies van de
ene vorm van recreatie ten behoeve van een
andere vorm van recreatie in natuurcompensatie-
gebieden kennelijk overgenomen!
Ook bij de plannen van grootschalige glastuin
bouw in de gemeente Terneuzen wordt er be
hoorlijk gesjoemeld met de natuur.
Van de in de Plan van Aanpak opgenomen ont
wikkeling landschapsvisie Kanaalzone en ecolo
gische verbindingszone (EHS):
"De ontwikkeling van de bedrijfsterreinen op
de oostelijke kanaaloever wordt begrensd
door de keuze van een gebied van een
kilometer breed ten noorden van West-
dorpe open te houden. Hiermee is het mo
gelijk deze strook zo in te richten, dat de
ze de gewenste ecologische functie naar
behoren kan vervullen. Tegelijkertijd wordt
hiermee voorkomen dat bedrijvigheid in de
Autrichepolder te dicht richting Westdorpe
12