aar zoveel weet ik er wel van. Estuariene natuur,
wat het ook is, het is iets met steltlopers. Grote
vluchten bonte strandlopers die bij hoog water
een rustig plekje opzoeken tegen de dijk aan.
Zilverplevieren, krombekstrandlopers of kanoeten
die hun noodzakelijk kostje opscharrelen op het
drooggevallen slik bij laagwater. Steltlopers en
recreatie; het gaat helaas erg slecht samen!
En dan komt uit dezelfde hoed plotseling nog een
100 miljoen tevoorschijn. Voor verbetering van de
infrastructuur. De noord-zuid verbinding wordt
helemaal vierbaans. Het Sloegebied en de Ka
naalzone moeten een goede verbinding krijgen.
En je kunt er veel mooie en allemaal heel logi
sche gedachten bij krijgen, maar het betekent wel
méér asfalt in Zeeland. En hoewel het woord
deze avond geen een keer is gevallen, denk ik
dat het achter de schermen haast niet anders
kan of er is over nagedacht. Zo'n mooie, grote
autosnelweg komt wel heel goed van pas als
straks de WCT (Westerschelde Container Termi
nal) is aangelegd. Want dat is vooral opslag en
transport van héél veel, héél erg domme contai
ners. Die gaan natuurlijk over de weg. Welkom in
Zeeland. We zullen straks iedere morgen promi
nent te horen zijn bij de filemeldingen op de ra
dio. Want meer asfalt heeft zelden knooppunten
opgelost. Altijd genereert het méér verkeer. Meer
verkeer dan het asfalt uiteindelijk kan verwerken.
Is er een eindconclusie te formuleren? Nog lang
niet natuurlijk. Het Westerschelde-dossier zal de
komende jaren nog fors aan gewicht toenemen.
Zeg eens wat vaker NEE, zo luidt de landelijke
campagne, maar niet tegen de 3e verdieping van
de Westerschelde. 300 miljoen euro, 600 hectare
estuariene natuur, landbouwers die moeten wij
ken, een Westerschelde die verdiept wordt en
enkele vierkante kilometers asfalt erbij. Het zijn
appels en peren. Dit is niet op te tellen, hier is
geen logische rekensom mogelijk. Het glashelder
verhaal wordt door de vele euro's vertroebeld.