aar zoveel weet ik er wel van. Estuariene natuur, wat het ook is, het is iets met steltlopers. Grote vluchten bonte strandlopers die bij hoog water een rustig plekje opzoeken tegen de dijk aan. Zilverplevieren, krombekstrandlopers of kanoeten die hun noodzakelijk kostje opscharrelen op het drooggevallen slik bij laagwater. Steltlopers en recreatie; het gaat helaas erg slecht samen! En dan komt uit dezelfde hoed plotseling nog een 100 miljoen tevoorschijn. Voor verbetering van de infrastructuur. De noord-zuid verbinding wordt helemaal vierbaans. Het Sloegebied en de Ka naalzone moeten een goede verbinding krijgen. En je kunt er veel mooie en allemaal heel logi sche gedachten bij krijgen, maar het betekent wel méér asfalt in Zeeland. En hoewel het woord deze avond geen een keer is gevallen, denk ik dat het achter de schermen haast niet anders kan of er is over nagedacht. Zo'n mooie, grote autosnelweg komt wel heel goed van pas als straks de WCT (Westerschelde Container Termi nal) is aangelegd. Want dat is vooral opslag en transport van héél veel, héél erg domme contai ners. Die gaan natuurlijk over de weg. Welkom in Zeeland. We zullen straks iedere morgen promi nent te horen zijn bij de filemeldingen op de ra dio. Want meer asfalt heeft zelden knooppunten opgelost. Altijd genereert het méér verkeer. Meer verkeer dan het asfalt uiteindelijk kan verwerken. Is er een eindconclusie te formuleren? Nog lang niet natuurlijk. Het Westerschelde-dossier zal de komende jaren nog fors aan gewicht toenemen. Zeg eens wat vaker NEE, zo luidt de landelijke campagne, maar niet tegen de 3e verdieping van de Westerschelde. 300 miljoen euro, 600 hectare estuariene natuur, landbouwers die moeten wij ken, een Westerschelde die verdiept wordt en enkele vierkante kilometers asfalt erbij. Het zijn appels en peren. Dit is niet op te tellen, hier is geen logische rekensom mogelijk. Het glashelder verhaal wordt door de vele euro's vertroebeld.

Tijdschriftenbank Zeeland

de Steltkluut | 2005 | | pagina 17