NATUURCOMPENSATIE WESTERSCHELDE mogelijkheid. Het onderzoek naar deze innovatie ve vorm van waterkeren kreeg de naam 'Dijk met Bereik'. De samenhang tussen het project 'Dijk met Bereik' en ontwikkelingen in Engeland en Duits land hebben in 2004 geleid tot een internationale projectopzet onder de naam ComCoast. Ook België en Dene marken doen mee. Op deze wijze wordt door de omringende landen van de Noordzee innovatief samengewerkt aan een gezamenlijk probleem. Samenwerking ComCoast ondersteunt de partijen die verant woordelijk zijn voor het opstellen van de startnoti tie MER Perkpolder, het uitvoeren van de MER zelf en de realisatie van de plannen. Dit alles alleen met betrekking tot de veiligheid tegen overstromingen. In de startnotitie MER zijn een aantal varianten opgenomen om de veiligheid te waarborgen volgens de wettelijke veiligheidsnor men. ComCoast wil zich daarbij sterk maken om die varianten goed te vergelijken en afwegingen te maken. Dit doet ComCoast niet alleen. Er is nauwe samenwerking met de eerst verantwoor delijke voor de veiligheid tegen overstromingen: het waterschap Zeeuws- Vlaanderen. Het water schap moet uiteindelijk de nieuwe veiligheidsvari ant goedkeuren en gaan onderhouden. Daarnaast stelt ComCoast groot belang in de samenwerking met de plaatselijke bevolking en andere belanghebbenden om de veiligheidsvarianten te vormen en beoordelen. In gezamenlijkheid kunnen voor- en nadelen wor den bepaald en kosten en baten in beeld worden gebracht. Op deze manier ontstaat een geaccep teerd dijkversterkingsplan voor de gebiedsontwik- keling van Perkpolder. Voor ComCoast is Perkpolder een belangrijke 'pilot' omdat: duidelijk gemaakt kan worden hoe de veiliheid in Nederland geregeld is; het veiligheidsvraagstuk gecombineerd kan wor den met andere gebiedsfuncties. Informatie Neem voor meer informatie over de 'pilot Perkpolder' contact op met ir. E.J. Blaakman van Rijkswaterstaat Zeeland, Afdeling Wateren Kust- beleid, via tel: +31 (0)118 622652 of e-mail: e.j.blaakman@dzl.rws.minvenw.nl Voor meer informatie over het ComCoast project kunt u contact opnemen met het projectmanage ment bij Rijkswaterstaat, via telefoon 31 15 2518442 of per e-mail: info@comcoast.org Zie ook www.comcoast.org of Nederland en Vlaanderen hebben In 1995 een verdrag gesloten om verdieping van de vaarweg in de Westerschelde mogelijk te maken. Afge sproken is dat natuurwaarden, die verloren gaan door deze verdieping, gecompenseerd worden. Naast enkele buitendijkse maatregelen (gericht op behoud en herstel van schorren, slikken en ondiep water) is gekozen om natuurcompensatie grotendeels binnendijks rond de Westerschelde plaats te laten vinden. Door toepassing van tech nische ingrepen zoals duikers, stuwen en sluizen wordt bij de inrichting van deze gebieden ge zorgd voor zoveel mogelijk uitwisseling met de Westerschelde. Door:Dienst Landelijk Gebied De binnendijkse projecten worden onderverdeeld in: nieuwe inlagen direct achter de zeedijk: zoutwatermoerassen met zoutvegetaties en enorme vogelrijkdom met steltlopers, kustvo- gels en ganzen; kreekherstel in de polder, van groot belang voor veel vogelsoorten: hoogwatervlucht- plaats voor steltlopers, voedselgebied voor overwinterende ganzen en zwanen en broed- rust- en voedselgebieden voor kustvogels en doortrekkers. 21

Tijdschriftenbank Zeeland

de Steltkluut | 2005 | | pagina 23