Door: Luud Persijn Foto: Luud Persijn Zowel 't Duumpje als de Steltkluut zijn al jaren in gesprek met het Waterschap over dit onderwerp. In de zomereditie van de Steltkluut van 2014 schreven we reeds over het overdreven maaien en klepelen van de Zeeuwse wegbermen door het Waterschap. Bij het klepelen wordt de vegetatie fijn gehakseld, bij het maaien wordt de vegetatie alleen afgemaaid. In beide gevallen blijft het maaisel, al dan niet fijn gehakseld in de berm achter. Met alle nadelige gevolgen voor de natuur. Onder andere bloeiende planten, aanwezige rupsen en eitjes van insecten worden vernietigd.Tevens geeft dit een verrijking met nutriënten aan de bodem waar vooral plaagplanten zoals akkerdistel en brandnetel van profiteren. Het zal duidelijk zijn dat deze jaarlijks terugkerende werkwijze ergernis opwekt bij natuurbeschermers. Het eerdergenoemde artikel eindigde toch positief met het voornemen van het Waterschap om een pilot (proefproject) smaller maaien/klepelen te starten in 2016. Er zouden 2 proefgebieden komen, één bij Oostburg en één tussen Zuiddorpe en Westdorpe. Groot was dan ook de teleurstelling toen het Waterschap in mei 2016, per brief, liet weten terug te komen op de eerder genomen beslissing aangaande de pilots. Als reden werd ge noemd citaat:"Tijdens de evaluatie van het maaibeheer dat in 2015 is uitgevoerd, zijn in overleg met de Provincie afspraken gemaakt over de uitvoering van de Distelverordening. Omdat de akkerdistel een steeds terugkerend probleem vormt in Zee land is afgesproken dat deze plant intensiever beheerd wordt vanaf het groeiseizoen 2016. Dit betekent dat grootschalige distelhaarden, welke zich buiten de verkeersveiligheidszone van 2 meter uit de zijkant van de wegverharding bevinden, vaker dan in voorgaande jaren gemaaid worden." Conclusie Waterschap: Het reduceren van de maaibreedte tot één meter, in de pilots, past niet binnen de gemaakte afspraken met betrekking tot de Distelverordening. Op 26 september 2016 werd het nieuwe standpunt van het Waterschap nog eens mondeling toegelicht aan vertegen woordigers van 't Duumpje en de Steltkluut door dagelijks be stuurslid en verantwoordelijke voor wegen mevr. de Feijter-de Feijter. Naast problemen met de akkerdistel werden genoemd de oprukkende reuzenbereklauw, de verkeersveiligheid en de onoverzichtelijkheid voor de uitvoerders (in de pilot-gebieden smaller maaien/klepelen en daarbuiten dan weer niet). Onze tegenwerping dat akkerdistel en reuzenbereklauw ook pleksgewijs bestreden kunnen worden en het een proefproject betreft maakte geen indruk. De beslissing om dit project te schrappen was al genomen. Al bij al zijn we weer terug bij af. De kans om hun natuuronvriendelijk imago wat op te poetsen en de biodiversiteit in het buitengebied wat op te krikken heeft het Waterschap hiermee laten liggen. Op de valreep, januari 2017, lezen we in de Natuurvisie Zeeland 2017-2022, over het Ecologisch beheer van bermen, dijken en overig grasland in eigendom van overheden, het volgende. "Wij (de Provincie, red.) nemen het initiatief om met het Water schap, Rijkswaterstaat, Zeeland Seaports, NV Westerschelde- tunnel en gemeenten te onderzoeken of er een gezamenlijk programma opgezet kan worden met betrekking tot het ecolo gisch beheer van bermen, dijken en andere grazige delen van infrastructurele werken. Hierbij bekijken de partijen gezamen lijk waar de meest kansrijke locaties voor ecologisch beheer liggen en zoeken zij gezamenlijk naar mogelijkheden voor kos tenreductie. Dit proces is eind 2016 reeds in gang gezet". Wanneer je dit leest kun je toch niet anders concluderen dan dat die pilots prima in de natuurvisie van de Provincie passen. Dus Waterschap, toch maar snel die pilots uitvoeren. (Wordt vervolgt). Werkgroep planologie van de Steltkluut

Tijdschriftenbank Zeeland

de Steltkluut | 2017 | | pagina 15