Door: Luud Persijn
Foto: Luud Persijn
Zowel 't Duumpje als de Steltkluut zijn al jaren in gesprek met
het Waterschap over dit onderwerp. In de zomereditie van de
Steltkluut van 2014 schreven we reeds over het overdreven
maaien en klepelen van de Zeeuwse wegbermen door het
Waterschap. Bij het klepelen wordt de vegetatie fijn gehakseld,
bij het maaien wordt de vegetatie alleen afgemaaid. In beide
gevallen blijft het maaisel, al dan niet fijn gehakseld in de berm
achter. Met alle nadelige gevolgen voor de natuur.
Onder andere bloeiende planten, aanwezige rupsen en eitjes
van insecten worden vernietigd.Tevens geeft dit een verrijking
met nutriënten aan de bodem waar vooral plaagplanten zoals
akkerdistel en brandnetel van profiteren. Het zal duidelijk zijn
dat deze jaarlijks terugkerende werkwijze ergernis opwekt bij
natuurbeschermers. Het eerdergenoemde artikel eindigde
toch positief met het voornemen van het Waterschap om een
pilot (proefproject) smaller maaien/klepelen te starten in 2016.
Er zouden 2 proefgebieden komen, één bij Oostburg en één
tussen Zuiddorpe en Westdorpe.
Groot was dan ook de teleurstelling toen het Waterschap in
mei 2016, per brief, liet weten terug te komen op de eerder
genomen beslissing aangaande de pilots. Als reden werd ge
noemd citaat:"Tijdens de evaluatie van het maaibeheer dat in
2015 is uitgevoerd, zijn in overleg met de Provincie afspraken
gemaakt over de uitvoering van de Distelverordening. Omdat
de akkerdistel een steeds terugkerend probleem vormt in Zee
land is afgesproken dat deze plant intensiever beheerd wordt
vanaf het groeiseizoen 2016. Dit betekent dat grootschalige
distelhaarden, welke zich buiten de verkeersveiligheidszone
van 2 meter uit de zijkant van de wegverharding bevinden,
vaker dan in voorgaande jaren gemaaid worden."
Conclusie Waterschap: Het reduceren van de maaibreedte tot
één meter, in de pilots, past niet binnen de gemaakte afspraken
met betrekking tot de Distelverordening.
Op 26 september 2016 werd het nieuwe standpunt van het
Waterschap nog eens mondeling toegelicht aan vertegen
woordigers van 't Duumpje en de Steltkluut door dagelijks be
stuurslid en verantwoordelijke voor wegen mevr. de Feijter-de
Feijter. Naast problemen met de akkerdistel werden genoemd
de oprukkende reuzenbereklauw, de verkeersveiligheid en de
onoverzichtelijkheid voor de uitvoerders (in de pilot-gebieden
smaller maaien/klepelen en daarbuiten dan weer niet).
Onze tegenwerping dat akkerdistel en reuzenbereklauw ook
pleksgewijs bestreden kunnen worden en het een proefproject
betreft maakte geen indruk. De beslissing om dit project te
schrappen was al genomen. Al bij al zijn we weer terug bij af.
De kans om hun natuuronvriendelijk imago wat op te poetsen
en de biodiversiteit in het buitengebied wat op te krikken heeft
het Waterschap hiermee laten liggen.
Op de valreep, januari 2017, lezen we in de Natuurvisie Zeeland
2017-2022, over het Ecologisch beheer van bermen, dijken en
overig grasland in eigendom van overheden, het volgende.
"Wij (de Provincie, red.) nemen het initiatief om met het Water
schap, Rijkswaterstaat, Zeeland Seaports, NV Westerschelde-
tunnel en gemeenten te onderzoeken of er een gezamenlijk
programma opgezet kan worden met betrekking tot het ecolo
gisch beheer van bermen, dijken en andere grazige delen van
infrastructurele werken. Hierbij bekijken de partijen gezamen
lijk waar de meest kansrijke locaties voor ecologisch beheer
liggen en zoeken zij gezamenlijk naar mogelijkheden voor kos
tenreductie. Dit proces is eind 2016 reeds in gang gezet".
Wanneer je dit leest kun je toch niet anders concluderen dan
dat die pilots prima in de natuurvisie van de Provincie passen.
Dus Waterschap, toch maar snel die pilots uitvoeren.
(Wordt vervolgt).
Werkgroep planologie van de Steltkluut