64 le* Zeeland was een door talrijke zeegaten vertrok keld gebiëd- van eilanden en schorren; 2e. Het lag aan zee; 3e. Het lag hij de mond onzer grote rivieren; 'C 4e. Het lag tussen Vlaanderen en Holland, vroeger twee zeer belangrijke gewesten. - Het verbrokkeld zijn had allereerst invloed op de bevolking. De mensen kwamen zich niet licht vestigen in een door water bedreigd en op verschillende plaat sen bij vloed overstroomd gebied. Een. tamelijk groot deel der eilanden schijnt niet veel bloedmenging ge had te hebben; speciaal zijn.er niet zo veel Germanen komen wonen ais elders in ons. land en is dus de ou dere bevolking meer intact gebleven. :tVan alle Neder lands sprekende gewesten is Oost-Zeeland het meest. on-Germaans". In het Westen ging het'beters langs-de hogere, .zan dige kustlanden kwamenErie zen en Saksen, misschien ook Franken "hinneri, Er is dus wel'verschil in afstamming, al is het in-; andere delen "van ons land groter. - Trouwens het wordt gezien aan de verschillende kleur van hoofdhaar en ogen.en minder duidelijk aan: de vorm van hét hoofd." In'de verschillende geaard heid van onze provincialen zal ook wel iets er van te zien zijn; ik denk b.v. aan godsdienstige ver schillen. Maar hier zal de afgezonderde ligging der eilanden van elkaar en het contact met naburige ge bieden ook van invloed zijn geweest. Die verbrokkeling had nog een ander'gevolg. Zeeland heeft lang gesukkeld met slechte verkeers wegen. In de Franse tijd werden voor het eerst flinke wegen aangelegd, waarover weldra de diligence reed. Voor honderd jaar ging de postdienst van Brabant naar Middelburg als volgt Van Bergen op Zoom ging een postkar naar de Een dracht, waarover ze met de pont gebracht werd naar Tholen. Dwars door dit eiland ging het naar Scher- penisse. Vandaar had het vervoer der poststukken plaats per schuit naar Yerseke, om verder per kar - 63 - naar het Sloe tussen Zuid-leveland en Walcheren te worden gebracht; daar werd weer een schuit gebruikt en-op Walcheren een postkar. In de winter bleef de postbestelling nogal eens uit wegens drijfijs. Toen in 1872, dus 90 jaar geleden nog maar, de spoor lijn van Roosendaal naar Vlissingen gereed was, lag er op de dam, die Brabant en Zuid-Beveland verbond, naast de spoorbaan nog geen rijweg J Het verkeer naar Brabant ging nog altijd over Tholen J Vooral de jaren na de tweede wereldoorlog hebben het verkeerswezen zeer sterk zien vooruitgaan. Daardoor is er in het conservatisme der Zeeuwen wel verandering ten goede gekomen. Een derde gevolg van de verbrokkeldheid was de slech te gezondheidstoestand. Men heeft deze ontkend, zelfs met een argument als dit s dat men nu en dan drielingen ziet verschijnen en dat in 1821 en 1822 in de gemeente van Kruiningen binnen weinige maanden door acht vrouwen zeventien kinderen zijn ter wereld ge bracht iMaar' de statistiek gaf krachtiger tegenargu menten? Zeeland had een hoger sterftecijfer dan enige andere provincie J De toenmalige Gedeputeerde Staten vonden het echter opmerkelijk, dat ook het geboortecijfer hoger was dan ergens elders, want zo bleek immers, nhoe de natuur in .derzelver vaste door de wijze Schepper van dezelve bepaalde wetten steeds aan de eene zijde voorziet in hetgeen zij aan de andere zijde onttrekt.1' Door verbeterde afwatering en demping van poelen en plassen is de gezondheidstoestand veel verbeterd. Behalve de verbrokkeling noemde ik als tweede punt de ligging aan de zee. Deze heeft grote gevolgen gehad. Zeeland is een gebied van grote zeevaart geweest, waarbij we natuurlijk aller eerst aan Walcheren hebben te denken,.- ofschoon Zierik- zee er ook in deelde en zelfs van een plaats als Goes, meer binnenwaarts gelegen en al vroeg een 1andbouw plaats van betekenis, kan gezegd worden, dat een harer burgers, Valcke, een belangrijk aandeel had in de tot standkoming van onze Indische handel. Nederland lag zeer geschikt -midden tussen Oost- en Middellandse Zee, aan de mond der grote rivieren.

Tijdschriftenbank Zeeland

Varia Zeelandiae | 1963 | | pagina 35