4 nen hebben dit keer niet voor 2, maar voor 3 jaar zitting. Wat de reden daarvoor geweest is, blijkt niet. Pas in april 1761 komt het C.Q. bijeen voor het op stellen van groslijsten en dubbeltallen voor ouder lingen en diakenen. Namens de ambachtsvrouwe verschij nen nu haar neef Mr. COKNELIS van den HELM BODDAERT, :fRaad der Stad Middelburg" en de reeds meer genoemde Anthony Maande cker. Alles vindt cp de gewone wijze plaats en zoals te verwachten was, nu de "rustperiode" weer om is David wordt weer tot ouderling gekozen, op zondag 26 april. Nog geen week later barst de bom I WISSENKERKE JW. PCORNELISSEN Noot van de schrijver; Naar aanleiding van deze artikelenreeks is mis schien een auteur te vinden, die t.z.t. ook eens de bestuursinrichting c.a. van de ambachts)heer lijkheden wil en kan beschrijven, daarbij ook denkend aan de invloed der steden op de omliggende heer lijkheden. Wat ik over één en ander in deze arti kelen heb vermeld, is de toestand, zoals die mij gebleken is gedurende het nagaan van dit hele pro ces. Misschien is er iemand, die er een deskundi ger en vollediger licht over kan laten schijnen? W. SINT ANNA TER MUIDEN Het gras groeit tussen de sténen. Het zijn van die echte grote keien. Kinderhoofdjes noemt men ze wel. Het gras wordt niet weggehaald door een werkman. Nee, nee, die hebben ze niet in Sint Anne; die heb ben ze ook niet nodig. Sint Anne wordt bevolkt door een klein aantal mensenj die allemaal genieten van de heerlijke onbe-- kommerie rust, die dit eeuwenoude gehuchtje kenmerkt. - 5 - We lopen over het dorpspleintje langs de oude pomp, waarvan we horen zeggen hebben, dat die dateert uit de tijd van Lodewijk XIV. Er wordt een gordijntje opzij geschoven en het gezicht van een oude man, met een pijp in zijn mond, verschijnt voor het venster. Iedereen kent ledereen in Sint Anne. Iedereen weet wat iedereen doet. In het huisje tegenover de pomp zit een oude vrouw te breien. In dit rustige gehuchtje Sint Anna ter Muiden vindt men mooie oude, grote en kleine huizen op het dorps pleintje, die meestal alleen In de zomermaanden en in de weekends,worden bewoond. Dok le.eft de -kunst in Sint Anne. De Belgische baron, die een zomerhuisje heeft op het pleintje en dekunstschilder, die net buiten het pleintje woont, geven trouw elke zomer een schiljderij- enexpositie in het huis op hetpleintje Schrijver-dichter Jan H. Eekhout, nu wonend in Am sterdam, heeft toch zijn huis in Sint Anne aangehouden en hier ontstónden de streekromans over Kathelijne Claes, Pastoor Poncke, Tijl Uilenspiegel en vele an dere boeken, die vertellen over Vlaanderen. Een-café is er ook. - - Het heet de "Kaasstekker" en tegenover het café staat het enige winkeltje van Sint. Anne; het winkel tje van Hoey. De kerk, die als een reus op wacht staat voor de huisjes van Sint Anne, wordt nu nog gebruikt en een maal in de veertien dagen gaat de schaarse bevolking van Sint Anne naar "haar" kerk.- 4-;- Naast de kerk staat een keet van het Rijksinstituut vo o r Oudhe i dkundi g Bo demo nde r zóek uit Amé r sf o o rt Ja, u leest het goed, men graaft in Sint Anne. Men graaft bij de haag. Bij de haag werden vroeger de do den begraven. De haag is de grens tussen de gewijde en ongewijde aarde en de archeologen hebben al een tijd lang gegraven op zoek naar wetenschappelijke ont dekkingen. (O.a. in grote aarden kruiken begraven doodgeboren kinderen. Red.) In Sint Anne is trouwens zo veel te ontdekken. Hoe wel men al belangrijke vondsten heeft gedaan, werkt men door. Net zoals iedoreon in Sint Anne. Iedereen heeft zijn werk, iedereen is bezig. De boer melkt om

Tijdschriftenbank Zeeland

Varia Zeelandiae | 1963 | | pagina 5