t
eis
Aar- het begin van het seizoen
kocht men een zekel a 60 cento
Met een zicht 'sneed' men
ongeveer 1 gemet per dagD
(l gemet AA/lÖO ha).
Na de oorlog kon de zekel
geen stand meer houden. Vele
arbeiders trokken naar de in
dustriesteden o Voor de arbei
ders in de plaats kwam de
zelfbinder -- met een capaci
teit van 8 tot l6 gemeten per
dag, al naargelang men paar
den of een tractor gebruikte»
De zelfbinder werd verdrongen
door de combine -- met een ca-
f paciteit van 8 ha per dag.
alleen nog maar voor proef-
veldjes en 'hoekjes' gebruikt,
of voor het snijden van een
beetje gras voor de konijnen»
Een herinnering aan de zekel zijn o.e lixtekens aan de lin
kerhand ;bij vele landbouwers (als ze rechts zijn).
Ten slotte zal er Vóórde zekel wel een plekje open zijn
in het museum.
BIERVLIET
P. DEES
Noten van de redactie:
- Het Middelnederlandsch Handwoordenboek van prof. J.verdam
(uitg. Nijhoff, 's-Gravenhage1932) zegt:
sekelezekele, sekel zeis en sikkel.
sikelesikel hetzelfde als: sekele en sickele.
- Sr zijn in Zeeland nogal wat verschillende landmaten in
gebruik. Zie Zeeuws /oordenhoek.
-
GCEABBEo Zeer onlangs kwamen we te horen, wat een 'schabbe7
was, nl. het was een (restant van) eer/èoort cape, die even
over de schouders reikte, tot aan de schouderbladen en tot
aan de emdroksmouwen. Eet was een stuk goed, nooit gebreid,
dat onder de keel met een haak en oog dicht ging.
Het lijdt weinig twijfel, of dit minimale kledingstuk diende
(zoals in de 'brief' ook tot uiting komt) als versiering,
maar het moet zijn gegroeid (beter: gekrompen l) uit een man
tel, die over alles heen ging. We kennen deze schommankel
^schoudermantel) nog uit de jeugddracht, zoals die hier tot
omstreeks 1930 werd ged„ragen: de 'schommankel' werd 's win
ters, over alles heen, gedragen; ze hing af tot de enkels;
ze was slechts gesloten met haak en oog onder de keel.
PROVINCIALE BOOT TE BORSSELE
Op de afvaartlijst voor juli 1867 vond men voor de eerste
maal de aantekening: "De stoomboot zal bij gunstig weder ook
te Lorsselen passagiers af- en aanzetten". Aanvankelijk be
doelde men met "af- en aanzetten" te Borssele de passagiers
met een roeiboot van en naar de wal brengen, wat natuurlijk
niet helemaal zonder gevaar was.
In 1876 ontvingen G.S. een verzoek van A7 belanghebbenden
te Borssele, om. maatregelen te nemen, het veilig aan- en af
brengen van de passagiers der Prov. Stoomboot te bevorderen.
Adressanteg bevalen daartoe aan, het maken van'een hoge veer-
dam, waaraan de sloep ook bij hoog water en harde wind uit het
westen of zuidwesten, een veilige ligplaats zou'kunnen vinden
De kosten, destijds geraamd op 7000, schenen te hoog en rk et
in verhouding met het gebruik, dat van dit veer werd gemaakt.
Medio mei 1887 ging wederom een ad.res ter tekening rond,
waarbij aan G.S. verzocht werd, een steiger te laten maken.
De gemeenteraad besloot, ter ondersteuning, de toegangsweg
tot het veer te begrinten. Om zoveel mogelijk handtekeningen
te verzamelen, had men het verzoek zó ingericht, dat ook
belanghebbenden uit de omliggende gemeenten hun adhesie kon
den betuigen.
Om te onderzoeken, of de mogelijkheid tot het bouwen van een
steiger aanwezig waswerden aan de oever van de Schelde onde
e.-zöus~(j cb
De zekel en de zicht woraen
1
l lSx/v
'Ir