t eis Aar- het begin van het seizoen kocht men een zekel a 60 cento Met een zicht 'sneed' men ongeveer 1 gemet per dagD (l gemet AA/lÖO ha). Na de oorlog kon de zekel geen stand meer houden. Vele arbeiders trokken naar de in dustriesteden o Voor de arbei ders in de plaats kwam de zelfbinder -- met een capaci teit van 8 tot l6 gemeten per dag, al naargelang men paar den of een tractor gebruikte» De zelfbinder werd verdrongen door de combine -- met een ca- f paciteit van 8 ha per dag. alleen nog maar voor proef- veldjes en 'hoekjes' gebruikt, of voor het snijden van een beetje gras voor de konijnen» Een herinnering aan de zekel zijn o.e lixtekens aan de lin kerhand ;bij vele landbouwers (als ze rechts zijn). Ten slotte zal er Vóórde zekel wel een plekje open zijn in het museum. BIERVLIET P. DEES Noten van de redactie: - Het Middelnederlandsch Handwoordenboek van prof. J.verdam (uitg. Nijhoff, 's-Gravenhage1932) zegt: sekelezekele, sekel zeis en sikkel. sikelesikel hetzelfde als: sekele en sickele. - Sr zijn in Zeeland nogal wat verschillende landmaten in gebruik. Zie Zeeuws /oordenhoek. - GCEABBEo Zeer onlangs kwamen we te horen, wat een 'schabbe7 was, nl. het was een (restant van) eer/èoort cape, die even over de schouders reikte, tot aan de schouderbladen en tot aan de emdroksmouwen. Eet was een stuk goed, nooit gebreid, dat onder de keel met een haak en oog dicht ging. Het lijdt weinig twijfel, of dit minimale kledingstuk diende (zoals in de 'brief' ook tot uiting komt) als versiering, maar het moet zijn gegroeid (beter: gekrompen l) uit een man tel, die over alles heen ging. We kennen deze schommankel ^schoudermantel) nog uit de jeugddracht, zoals die hier tot omstreeks 1930 werd ged„ragen: de 'schommankel' werd 's win ters, over alles heen, gedragen; ze hing af tot de enkels; ze was slechts gesloten met haak en oog onder de keel. PROVINCIALE BOOT TE BORSSELE Op de afvaartlijst voor juli 1867 vond men voor de eerste maal de aantekening: "De stoomboot zal bij gunstig weder ook te Lorsselen passagiers af- en aanzetten". Aanvankelijk be doelde men met "af- en aanzetten" te Borssele de passagiers met een roeiboot van en naar de wal brengen, wat natuurlijk niet helemaal zonder gevaar was. In 1876 ontvingen G.S. een verzoek van A7 belanghebbenden te Borssele, om. maatregelen te nemen, het veilig aan- en af brengen van de passagiers der Prov. Stoomboot te bevorderen. Adressanteg bevalen daartoe aan, het maken van'een hoge veer- dam, waaraan de sloep ook bij hoog water en harde wind uit het westen of zuidwesten, een veilige ligplaats zou'kunnen vinden De kosten, destijds geraamd op 7000, schenen te hoog en rk et in verhouding met het gebruik, dat van dit veer werd gemaakt. Medio mei 1887 ging wederom een ad.res ter tekening rond, waarbij aan G.S. verzocht werd, een steiger te laten maken. De gemeenteraad besloot, ter ondersteuning, de toegangsweg tot het veer te begrinten. Om zoveel mogelijk handtekeningen te verzamelen, had men het verzoek zó ingericht, dat ook belanghebbenden uit de omliggende gemeenten hun adhesie kon den betuigen. Om te onderzoeken, of de mogelijkheid tot het bouwen van een steiger aanwezig waswerden aan de oever van de Schelde onde e.-zöus~(j cb De zekel en de zicht woraen 1 l lSx/v 'Ir

Tijdschriftenbank Zeeland

Varia Zeelandiae | 1966 | | pagina 16