Hoe zijn (vermoedelijk de lijsten in het rekeningen- hoek tot stand gekomen Jaar voor jaar, kerkmeester na kerkmeester, staan de namen in den boek' genoteerd» Men moet ze van kladjes hebben overgeschreven. Impulsief hoopten we, dat een kerkmeester ieder jaar een bepaalde route afreed om te collecteren. De vier naast elkaar gelegde lijsten van één kerkmeester toonden helaas niet dezelfde, volgorde. Tóch staan er nog groep jes mensen steedsdoor in eikaars buurt, bijeen genoteerd; een willekeurige volgorde van de gebruikte kladjes kon daaraan debet zijn. Toen we echter de drie groepen lijsten met elkaar onder ling vergeleken, kwam een onvermoed feit naar voren: personen, die bv. in 17Ó3 en 1763 bij Het Zuiden staan genoteerd, vinden we in .1764 in Het ..Oosten of Het MestenI Hoe is dat te verklaren, als we weten, hoezeer men er op stond (echter door ons bewijsbaar na 1792), dat de grenzen tussen Oost, Mest en Zuid zo strikt getrokken werden Me kunnen daar maar,één antwoord op vinden: de kerk meesters GINGEN NIET EEN ROUTE, maar ze collecteerden op de tientallen kerkhoeven -- wat natuurlijk veel een voudiger. was,. We vermoeden, dat dit rond Pasen geschied de: in sommige rekeningen wordt wel eens gesproken over de "Paesselijke" collecte. Bij dit tijdstip sluit volkomen aan de tijd van het opmaken dor rekeningen: met Hemelvaart (zoals ook soms staat vermeld). Dan had iedere kerkmees ter in zijn rayon voldoende tijd gehad, op de kerkhoeven te collecteren. Nader onderzoek naar de woonplaatsen van de in de lijsten genoemde persönèn zou bovenstaande kunnen bevesti gen. In verband met een studie over de Zuidbevelandse kerkhoeven is dit onderzoek al enige jaren gaande, doch pas het volledig nalopen van al de 'Registers van Trans porten en Plechten' op het R.A. te Middelburg zal uit sluitsel kunnen geven. We hebben er daar nog maar enke len kunnen opdiepen. In de lijst zullen we de nadere situering er "bij zetten; gewoonlijk zal er dus alleen een on derscheid zijn: Oost, West, of Zuid.- Wanneer iemand uit Het Westen tijdelijk verbleef in Het Oosten, zal hij daar ook gekérkt hebben en hebben bijgedragen aan de collecte. Dat collecteren van de Paesselijke Collecte moet dan wel vóór of né de dienstén zijn' gedaan EN genoteerd, opdat do"gezinsleden in Hot Westen niet nogmaals werden aan geslagen. We konden ons niet onttrekken aan de indruk, dat dit dan toch nog wel eens gebeurde. (Zoals we trouwens het hele rekeningenboek door vallen over een ontelbaar aantal gróte en 'kleine fouten in de boekhouding; belachelijk zelfs bij het begin van hét pastoraat van Adrianus Zacharias Jose- phus Heijdendaal9 december 1791, als die het "wanbeheer van zijn voorganger (Joannes Cornelis Papenhoven) recht zet en zelf menig geit tot weduwe schiet maar dat is oen verhaal apart; het staat ook in een ander rekeningenbook dan.het onderhavige De vingers tintelen hier echter om posthuum Papenhoven van de grote blaam te zuiveren, waarmee de man de Zuidbevelandse kerkhistorie is ingegaan.Me hopen daartoe nog de gelegenheid te krijgen, als we de Zuidbeve landse Kerkhoeven 'rond' hebben I Dichtbij de grenzen tussen Oost, Mest en Zuid zal het ker ken in een ander rayon vaker zijn'voorgevallen dan verder daarvandaan: op de (geschat) 80 kerkhoeven werd wel elke week een kerkdienst -gehouden, maar dezelfde hoeve was pas na 2 a 3 maanden weer aan de beurt l Gezien het bovenstaande, moeten we concluderen, dat - jammer genoeg - de drie lijsten per se niet de juiste aan tallen katholieke gezinnen (en alleenwonenden) in. Oost, West en Zuid geven, doch dat de getallen slechts een benade ring kunnen zijn waar we overigens nog blij genoeg mee mogen zijn. L

Tijdschriftenbank Zeeland

Varia Zeelandiae | 1969 | | pagina 5