-38- Het rechter"plakbord" kan natuurlijk ook een afdak zijn boven de deur de raampartij is ook afwijkend en het uit hangbord is er pal boven. Merkwaardig is het "fietsenrek" vóór de herberg* Dat had meerdere functies: -afpalen (bepalen 2) van de eigendom (die zowat tot hal verwege de huidige Gravenstraat komt: er staan twee tweespannen achter) -vastzetten van losse.paarden en voor paarden en wagens, waarvan de eigenaar 'even' een boodschap had; - -tijdelijke opslag van goederen voor en van de bodes. Voordat we het vergeten, willen we nog wijzen op de fraaie ruiter-windwijzer op het huis naast de Gemeente- herberg.. Het begrip "herberg" moeten we anders zien dan nu* Het was een gebouw (terrein), waar men het heir (=heer= leger) kon bergen (onderbrengen). Zowat te vergelijken met een kazerne. Belangrijk was de verzorging van de (leger)paarden. Er hoorde bij een herberg een stal-,- weide en stalknechten. Het woord voor 'stalknecht1 was 'maarschalk' (Oppermaarschalk van de Koningin; rijdt pal vóór of achter de Gouden Koets.) Van het woord 'maarschalk' stamt ook 'maréchaussêeaf. Voor mens en dier was er in de herberg eten en drinken. Vandaar, dat het woord 'herberg' een geheel andere be gripsinhoud kreeg. Daarom ook stond op de Zuidbevelandse herbergen tot de Tweede Wereldoorlog de (eigenlijk over bodige) aanduiding "Afspanning"Een afspanning wasde mogelijkheid tot opstallen van paarden, die in de stal ook gevoerd werden, en de mogelijkheid tot parkeren van rijtuigen De afspanning bij de Gemeenteherberg van 's-Gravenpolder was links buiten de prent; vermoedelijk hoorde het gebouw met (l6)64 erop, ook op een of andere wijze bij de Gemeen teherberg. In de gemeenteherberg kwam de gemeenteraad in vergade ring bijeen en hier werd ook rechtgesproken. Dat was in -29- algemeen zo niet alleen te s-Gravenpolder De rechtspraak betrof alleen geringe vergrijpen, zoals diefstal, ruzie en vechtpartijen, waarbij geen bloed vloei de. Voor zwaardere vergrijpen was men op Het Hof van Zee land te Middelburg aangewezen. In de middeleeuwen werd rechtgesproken in de kerk. Uit Frankrijk kwam in de 15eeuw het gebruik, recht to spreken op een afgezet deel van het kerkplein de toe gang tot dit pleindeel werd gemarkeerd met stenen leeuw tjes. Daarnaar werd deze rechtspraak "infer leonis" (tus sen de leeuwen) genoemd» Dit is tot de Franse Revolutie bijv. gedaan in Lyon (naam l) en in Poitiers. Of de leeuwtjes vóór de kerk in Driewegen hiermee ook iets te maken hebben, is ons onbekend. Ook Baarland heeft leeuwtjes aan de ingang van het kerkemuurtje in het zuid oosten gehad. Het zouden de leeuwtjes zijn, die nu bij de Vate aldaar staan. Rechtspraak in de open lucht werd later gevolgd door rechtspraak in een geschikte ruimte nabij de kerk wel licht omdat de eedsaflegging nog in de kerk geschiedde. Zó werd de gemeenteherberg rechthuis. Pas* heel laat wordt de gemeenteherberg gemeentehuis. In 's-Gravehpölder heeft men de gemeenteherberg verlaten rond 1750; men bouwde toen een groot huis tegenover de Bosseweide (la 2 huizen buiten de tekening naar links) en dat werd het gemeentehuis. Hoedekenskerke sloot de herberg als drank- en eethuis en richtte het gebouw in als gemeentehuis vermoedelijk pas rond l8lj5. Baarland behield de combinatie in herberg "De Beer" (van wege het Baarlanöse gemeentewapen aldus genaamd)"tot de fatale brand van 15 juli 1882. De vlaskoopman, W. Nugte- ren, die aldaar in verband met het Tiendenverhuren lo geerde, kwam in de vlammen om. Nimmer bewezen werd, dat hij eerst vermoord en beroofd was, waarna men de brand stak in het ""gebouw. Baar lands gemeente-archief verbrandde toen totaal. "De Beer" stond, waar nadien het gemeente huis herbouwd werd; het bekende gemeentehuis, waar twee

Tijdschriftenbank Zeeland

Varia Zeelandiae | 1974 | | pagina 5